/
Online marknadsföring
/
0 min read
Sökmotoroptimering skiljer sig från traditionell marknadsföring ur avseendet att man behöver ha två målgrupper i åtanke vid utformningen av denne: Google och besökarna. Det räcker inte att helt enkelt tuffa på med sin hemsida som man alltid har gjort utan man måste hålla koll på besökarnas beteenden och anpassa sidans innehåll därefter. Allt detta måste ske på ett sätt som sammanfaller med den mest aktuella praxis som Google använder sig av för att utvärdera en sidas auktoritet och värde.
Allt detta kan låta överväldigande och spretigt. Vi på Bonzer har valt att dela upp dessa i tre segment som tillsammans bygger upp vår strategi, vi rekomenderar dig att göra detsamma!
Precis som alla insatser inom marknadskommunikation är det viktigt med en strategi som bygger på en gedigen analys, på så vis kan du sätta upp mål att sträva efter samt en tydlig väg framåt för att nå dessa. Utan strategins vägledning riskerar du att spendera tid och resurser på saker som är ineffektiva eller i värsta fall har en negativ inverkan på din hemsidas prestanda. Dessutom bör du ha en god uppfattning om hur du kontinuerligt kan följa upp på insatserna och utvärdera huruvida du rör dig i rätt riktning.
Vad definierar en bra SEO-strategi och hur bedömer man vilken riktning som är rätt? Det finns ofta många frågor i processen som man behöver svara på när man skapar en SEO-strategi - och detta med all rätt. Det finns nämligen en mängd alternativ att välja bland när du skapar din strategi. Hos Bonzer använder vi oss alltid av insikter baserade på data för att hitta riktning och fokus när vi skapar en SEO-strategi åt en webbplats. I grund och botten handlar det om att ta reda på vad behoven på sidan är - i Googles ögon. Detta är också anledningen till varför vi alltid lägger minst 6 månader på våra strategier - dels för att det ständigt pågår många förändringar i Googles algoritm och dels för att det tar tid att se effekten av SEO-åtgärderna. SEO är en långsiktig strategi som måste ligga till grund för en sund och hållbar (online) verksamhet. Med detta i åtanke måste en SEO-strategi också läggas. I det här inlägget går vi igenom hur vi Bonzer arbetar för att bestämma rätt strategi åt sina kunder.
Teknisk SEO
Content
Länkbyggnad
Vi lever och andas enligt Bonzers tre huvudsakliga pelare, och när vi skapar strategier gör vi detta utifrån dessa tre i åtanke. Detta innebär att vi tittar mycket noga på webbplatsens behov av auktoritet (länkbyggnad), bra innehåll (content) och webbplatsens tekniska hälsa(teknisk SEO). Låt oss ta dem en i taget.
Den första pelaren vi tittar på är sidans auktoritet. Detta innebär i grunden att vi tittar på hur många och värdefulla länkar som pekar på sidan i fråga. Vi vet att en viktig rankningsfaktor är hur mycket auktoritet en webbplats har. Detta bygger på att lyckas skapa trovärdiga, auktoritära och relevanta länkar. Av samma anledning köper vi aldrig länkar på Bonzer - vi vill skapa dem organiskt via uppsökande och digital PR. Ett fokus som även Googles John Mueller stöder vikten av:
För att bygga auktoritet måste du skaffa länkar, och vi gör det genom hållbar länkbyggnad. Via länkbyggnad är det möjligt att berätta för Google att en sida är värdefull och relevant. Starka länkar kan därmed hjälpa till att driva rankingen framåt.
Några punkter vi tittar på: - Hur hög är webbplatsens domain rating? - Vilka kvalitetslänkar finns det idag?
Webbplatsens hälsa är också en viktig rankningsfaktor i Googles ögon. Med andra ord är det nödvändigt att ha en tekniskt sund sida för att nyckelorden ska kunna klättra mot sida 1 och bra positioner på Google.
Här tittar vi särskilt på webbplatsens Health Score och Core Web Vitals, som har fått en större betydelse än någonsin. Relativt nyligen blev Core Web Vitals en rankningsfaktor hos Google och därmed är användarupplevelsen på en webbplats viktigare än någonsin. Förutom webbplatsens hälsa tittar vi också på taxonomin. Vi rekomenderar videon nedan från Google själva, föredrar du en recap i textform så har vi en guide på ämnet här.
Det är mycket viktigt både ur ett användarperspektiv och i ett SEO-sammanhang att det finns en naturlig väg runt sidan. Detta är också något vi tar hänsyn till när vi bestämmer strategin. Några punkter vi tittar på är:
URL-struktur
Taxonomi
Health Score
Core Web Vitals / Page Speed
Vad är det aktuella relevanta innehållet och hur presterar det? Detta är något vi tittar mycket noga på när vi planerar en strategi. Det är framförallt här vi får insikter som sidor som kannibaliserar med varandra, duplicerat innehåll, irrelevanta sidor, innehåll som inte uppfyller sökintentionen etc. Vill du läsa mer om just content så rekomenderar vi starkt vår mer ingående guide på ämnet.
Här bedömer vi hur mycket nytt innehåll som behöver produceras och hur mycket som behöver rensas på webbplatsen. Några punkter vi tittar på:
Innehållsgranskning - vad som för närvarande finns på webbplatsen och hur det presterar
Vilka nyckelord vill du ranka på
Uppfyller search intent på nyckelord
En konkurrentanalys är alltid en viktig del av utformningen av en strategi oavsett om du pratar om mer traditionella former av marknadsföring eller SEO. Allting handlar om din positionering på marknaden, rent krasst behöver du inte vara perfekt, bara bättre än konkurrenterna. Inom SEO blir detta mer påtagligt då positionering är väldigt bokstavlig. Det är genom marknadsundersökningen som får insikt i den marknad du vill ta över (ja, ta över). Vi tittar särskilt på vilka organiska nyckelord webbplatsens konkurrenter har. Här får vi en översikt över ”vad som krävs” för att slå dem. Vi har producerat en guide och gratismall för hur du bäst genomför en sökordsanalys som vi starkt rekomenderar dig att läsa.
Några punkter vi undersöker:
Vilka söktermer rankar konkurrenterna på?
Hur mycket auktoritet har konkurrenter på Google
Var får konkurrenter kvalitativa länkar?
Vi vet att ingen gör SEO bara för att det är SEO. Det måste kunna skapa en bättre affär, och det är med detta i åtanke som vi lägger ut strategier för våra kunder. Det är stor skillnad mellan webbplatser och kunder.
Därför är inga SEO-strategier lika. Förutom att titta på SEO-aspekterna på en sida har vi också ett stort fokus på kunden och verksamheten i fråga. En av de viktigaste delarna av planeringen av strategin är att ta reda på hur många resurser som finns tillgängliga och var de bäst används.
Detta är något vi gemensamt gör en plan för och därmed anpassar förväntningarna till. Vi kommer alltid att göra så mycket som möjligt för våra kunder, så ju mer samarbete och tillgängliga resurser, desto bättre och mer ambitiös kommer SEO-strategin att vara.
Några punkter vi undersöker:
Vilka söktermer är viktiga ur en affärssynpunkt?
Hur kan SEO bidra till kommersiellt värde?
Vilka mål vill behöver vi sätta upp för att se affärsvärdet?
Om du planerar att skapa en SEO-strategi för ditt företag, här är några tips för att komma igång.
Ställ dig själv dessa frågor innan du börjar en riktning: Vad är målet och syftet med SEO-strategin (ska den skapa mer trafik till sidan, öka intäkterna, skapa medvetenhet på Google eller få leads)?
Hur mycket tid är du villig att investera i den (SEO är en strategi som vanligtvis kräver mycket tid)? Kan du hantera allt själv (överväg outsourcing till vissa specialister)?
När du väl har övervägt ovanstående är det ”bara” att dyka in i data från till exempel Ahrefs, SemRush, Google Analytics, Google Search Console eller andra analysverktyg för att få en inblick i SEO-situationen för din webbplats.
Har du frågor om ovanstående eller vill du få en analys av din egen webbplats?
Ta med oss på resan! Så kan vi på Bonzer SEO-byrå i Stockholm tillsammans skapa den bästa strategin för dig och ditt företag.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.