Uppdaterad 27. april 2021 av Frida Jungermann

Content är mer än bara text – så gör du innehåll som får trafik

Content är mer än bara text – så gör du innehåll som får trafik

Content är mer än bara text, när det kommer till SEO. 

Idag omfattar content nämligen också bilder, infografik, quiz, tester, uträkningar och annat interaktivt innehåll. 

Content är det innehåll som du önskar att din målgrupp ser. Det hänger ihop med både teknisk SEO och linkbuilding, och är helt fundamentalt för att ranka på sökmotorn baserat på de olika nyckelorden. 

Med andra ord – hur stor roll content har för SEO i stort. 

I denna artikel ger vi en förklaring till:

  • Vad är content?
  • Varför är text (fortfarande) viktigt för SEO?
  • Vad kännetecknar det bästa content i SEO? 

Sammantaget kommer du att på ett bättre sätt kunna leverera content som din målgrupp önskar att engagera sig i.

Vad är content?

Content är alla typer av innehåll.

Det är alltså text, grafik, bilder, interaktivt innehåll, knappar och allt annat man blir presenterad för, när man besöker din hemsida.

Blogginlägg – typer av content:

  • Bilder
  • Statistik
  • Citat
  • Video
  • Ljud

Förr i tiden täckte begreppet ‘content’ inom SEO annars mer eller mindre enbart text och metadata. Men i takt med att Googles algoritmer har utvecklat sig (och blivit mer semantisk), förstår den innehållet bättre som helhet. 

Denna utveckling har medfört, att man som hemsideägare alltid ska leva upp till sökresultaten och dess krav (search intent).

En väl vald beskrivning av en ulltröja – fylld med massvis av sökord – slår alltså inte en bra produktbild, om den besökande gärna vill se det visuella innehållet först.

Men text har inte blivit mindre viktigt av den anledningen. Det har helt enkelt inneburit att texterna behöver komma bättre överens med andra delar av din webbplats för att hjälpa till och tillfredsställa sökintentionen bakom ett nyckelord.

Detta till följd av, att vi som människor ställer högre krav och önskar fler sätt att interagera med content. Då teknologin öppnat möjligheten för att få innehåll genom video och ljud, ska man inom SEO därför även ha fokus här.

Sökmotorerna kommer för var dag som går värdera detta ännu högre, om man kan leverera innehåll i flertal former.

Content och Content Marketing är inte sak samma

Det är viktigt att först och främst slå fast, att content marketing inte är att likställa med content.

Content är ett generellt begrepp, som används för allt innehåll på sidan.

Content marketing däremot är en indirekt säljteknik, som bygger på att ge din mottagare gratis innehåll. Syftet med det fria innehållet är att få mycket relevant trafik, som över tiden kan konverteras till kunder och försäljningar.

Och det fungerar. Enligt marknadsundersökningar från DemandMetric och SmartInsights, genererar content marketing cirka 300% fler leads och har en 600% högre konverteringsrate jämfört med andra landing pages.

Content marketing är effektivt. Det är, eftersom du, istället för att avbryta dina potentiella kunders vardag med annonser och reklam, gör dem en tjänst utan att förvänta att få något tillbaka. Detta kan bl.a. vara:

  • Att underhålla dem
  • Att besvara deras frågor
  • Att komma med lösningar till deras problem
  • Att dela med dig av din expertkunskap

Målet är alltså att skapa värde för din besökare

När detta blir gjort korrekt, har det flera fördelaktiga effekter på ditt företag. 

Du förbättrar varumärkesigenkänningen, positionerar dig som expert, driver ny trafik till webbplatsen och stärker din trovärdighet. Det skapar en relation mellan dig och de potentiella kunderna som kan driva försäljning och konverteringar.

Content marketing och content hänger av goda anledningar därför ihop.

Varför är bra content nödvändigt för SEO?

Google och de andra sökmotorerna vill gärna presentera de bästa svaren i sökresultaten. 

Om du vill ligga i toppen av resultaten, behöver ditt innehåll därför vara bra – och unikt. Men bra content är alltid baserat på kontext. I SEO bestäms denna kontext oftast av search intent, intentionen bakom sökningen.

Eftersom innehållet omfattar flera delar betyder det också att även världens bästa innehåll aldrig kommer att kunna rankas på utvalda nyckelord om produkten eller tjänsten inte i sig uppfyller sökintentionen.

När du gör en sökning på “sommarklänningar”, vill du gärna se ett brett urval av sommarklänningar, inte bara en klänning.

Text och andra typer av content är nödvändigt för att kunna tillfredsställa sökintentionen – hur ska besökarna annars veta vad du erbjuder?

Samma gäller för Googles algoritm. 

Med tiden har algoritmen blivit bättre på att läsa av olika typer av innehåll. Idag kan den till exempel förstå de flesta bilder och förstå sambandet mellan ett nyckelord och ett övergripande ämne.

Sökalgoritmen är smart – men inte perfekt

Även om algoritmen blir bättre, för varje uppdatering, är algoritmen fortfarande inte lika smart som en människa

Text är fortfarande ett av de bästa sättet att berätta för algoritmen vad en sida innehåller. Därför är just text fortfarande huvudparten av contentproduktion i SEO. 

Text ska vara lättläst och förståeligt för människor. Men som nybörjare – och även som erfaren contentnörd – kan det fortfarande vara en fördel att överväga och inkludera sökord i sitt arbete.

Därmed inte sagt att du ska falla i gammalmodiga SEO-fällor, till exempel ”nyckelordstoppning” (för många av samma sökord) eller tvinga din text att leva upp till generella råd och riktlinjer som du hittar i Yoast. Det viktigaste är fortfarande att skapa den bästa användarupplevelsen för dina besökare.

Vad kännetecknar riktigt bra content till SEO?

Bra content för SEO är – kort sagt – innehåll som besvarar behovet och som motiverar sökningen. Sidans innehåll ska vara precis det, som användarna sökt efter.

Det finns ingen fast mall som passar allt innehåll. Dock finns det ett antal tips du alltid bör följa.

1. Strategiskt content – så att du vet vad ditt content ska uppnå

Bra SEO-content är först och främst strategiskt

Utan en klar strategi är det lätt att mista översikten eller slösa bort tid på att skapa innehåll som antingen inte lever upp till sökningen eller som inte skapar värde för dig själv. 

Innan du går i gång med att producera content, bör du därför alltid konsultera din keywords- eller sökordsanalys och content marketing-strategi. Den har ofta en tydlig röd tråd till hur du bör utforma ditt content. 

Din sökordsanalys ser också till att ditt content har en tydlig intention. Om innehållet är oklart, generellt eller flytande, kommer du sällan lyckas uppnå ditt önskade resultat. Det är viktigt att besökarna snabbt kan hitta precis det som de letar efter.

En annan viktig övervägning är huruvida det specifika innehåll ska rankas i sökresultaten – eller ”bara” få länkar från andra auktoritära hemsidor?

Att något är linkbart är inte synonymt med att vara bunden i ett nyckelord. Det viktigaste är att du bidrar med en användbar ressource, som vanligtvis bara kan finnas på din webbplats.

Tips: Statistik, guider (som den du läser nu) och interaktivt innehåll är särskilt bra för att få länkar.

2. Relevant content – så blir ditt innehåll läst

Ditt content ska vara relevant för besökaren.

Målet med content i SEO är alltid att tillfredsställa sökintentionen

I de flesta typer av innehåll – inklusive bloggartiklar, guider och interaktivt innehåll – betyder detta att innehållet är användbart. Det finns en fördel för besökaren som de får ta del av genom att läsa. 

Tips: Det är alltid en god idé att ställa frågan: “Vad ska den besökande få ut av den här sidan? Vad ska den användas till?”

Relevans hjälper också till att diktera längden på ditt content. De flesta SEO-verktyg, såsom Yoast, rekommenderar att texter är minst 300 ord. Men den tumregeln beror på läsarens behov. Du behöver inte göra innehållet längre än nödvändigt om läsaren har fått svar på sin fråga.

Tips: Gör inte texten längre än vad den har behov för. Ditt content ska vara omfattande, inte långt.

Ditt språk, ordval och tone-of-voice bidrar också till huruvida den besökande finner ditt innehåll relevant. Det är ofta en god idé att skriva ditt content så det är tillgängligt och förståeligt för alla – men att fortfarande använda ord som demonstrerar din expertise.

Tips: Ditt sökord berättar vilket språk din målgrupp använder – och hur du bör presentera ditt content. En hantverkare söker exempelvis ofta efter “fogsvans”, medan nybörjare söker efter “handsåg.”

3. Värdeskapande innehåll – så att ditt innehåll faktiskt hjälper besökare

Ditt innehåll måste vara korrekt, trovärdigt och skapa verkligt värde för användaren.

Vad ska besökare få ut av att läsa ditt innehåll? Vad är utbytet?

Oftast består utbytet av att få del i din expertise, på samma sätt som vi delar med oss av vår expertise här.

Ordet ‘expertise’ eller ‘expert’ upprepas i Googles egna dokument, när det skrivs om vad som kännetecknar kvalité och bra content. De använder specifikt benämningen E-A-T.

E-A-T står för expertis, auktoritet och trovärdighet (expertise, authority, and trustworthiness). 

Den enklaste vägen till att få mer E-A-T in i din text är genom att vara korrekt, välgrundad och faktiskt hjälpa dina besökare. Fråga dig själv: 

  • Vad är utbytet för läsaren av mitt content?
  • Varför menar jag vad jag skriver?
  • Varför bör de lyssna på mig?

Om du har ett tydligt svar på alla tre frågor, står du stadigt – samt att du troligtvis gör det bättre än konkurrenterna.

Dessutom är bra stavning och grammatik också viktigt för Google. Det hjälper till att signalera professionalism och trovärdighet.

Tips: Skrivfel och mindre missar kan smyga in i texter även från erfarna textförfattare. Eftersom en dåligt skriven text lätt kan avskräcka nya kunder och besökare är det alltid en bra idé att vidarebefordra texten för korrekturläsning för att fånga upp enkla fel.

Upprepning eller icke-originellt innehåll är sällan högst upp i sökresultaten av anledningen – det är inte unikt. Av samma anledning fungerar generiska och dubbla textsidor vanligtvis dåligt i SEO-världen.

Det finns vissa undantag, men det beror ofta på att algoritmens och människans behov matchar.

Om du ska köpa ett matbord är det bra för både dig och algoritmen att färgen, materialvalet och de fysiska dimensionerna är i en tydlig punktform snarare än att vara inbäddade i en längre berättelse om bordets ursprung.

Om texten är tagen direkt från den ursprungliga tillverkarens webbplats kan du inte heller förvänta dig att vara högst upp i sökresultaten. Varför ska Google visa ett duplikat resultat framför det ursprungliga innehållet?

4. Inbjudande – så att dina besökare känner för att klicka (och läsa)

Innan dina besökare verkligen engagerar sig i ditt content, måste de ha lust till att läsa det – eller klicka in på din hemsida.

Du kan göra detta bland annat genom att skriva till nätet.

De flesta besökare på din hemsida är inte lika investerade i ditt ämne som dig själv. Nästan all text på nätet är skummad. De bästa texterna är därför indelade i mindre och tydliga avsnitt. Läsaren bör mer eller mindre kunna förutsäga innehållet och utbytet genom att läsa det enkla och första avsnittet.

Tips: Get to the point, quick. Ge snabbt ett svar på frågan som blivit sökt på. Ett avsnitt om “När släpps Disney Plus?” ska innehålla ett datum i den första meningen. Då kan du alltid utarbeta svaret längre in i texten.

Du kan också fånga eller locka besökare att läsa vidare genom att ha starka rubriker som beskriver innehållet men som också väcker läsarens vilja att läsa vidare. 

Google bryr sig inte om clickbait då det ofta är felaktigt eller vagt. Istället bör du beskriva precis vad sidan innehåller – och framhäva utbytet. Det väcker ofta känslor utan risk för att göra din läsare besviken. 

Samma råd bör också tillämpas i din sidtitel och meta beskrivning.

conent

Ditt content blir aldrig färdigt

Även när du har gjort en sida med bra content är ditt arbete inte över ännu. 

Content på nätet är levande. Det ska vårdas, utvärderas och optimeras när det har publicerats. Den processen kan lättast delas in i tre punkter:

  • Optimering – baserat på data om användarnas beteende på sidan (Analytics, Mouseflow, etc.), eller sidans nuvarande ranking i Google (Ahrefs och andra sökverktyg)
  • Uppdatering – föråldrat innehåll kan sjunka snabbt i sökresultaten
  • Linkbuilding – internt och externt

Det sistnämnda kräver ofta mycket arbete för att lyckas med ett genuint och genomarbetat resultat. Du kan läsa mer om den processen i vår guide till linkbuilding.

Få hjälp med ditt content (och en gratis SEO-analys) från Bonzer

Har du kört fast i din contentproduktion? Eller vill du ha hjälp från erfarna content writers?

Då kan du slippa besväret och beställa en gratis SEO-analys från Bonzer. Vi ger dig en överblick över ditt nuvarande content potential, och en djupgående analys av vad som skulle krävas för att ligga överst på dina viktigaste sökord.