Bonzer filosofin

SEO (Search Engine Optimization) har sitt ursprung från 90-talet och är en av de snabbast växande marknadsföringskanalerna någonsin. Och med goda skäl: sökmotorer – särskilt Google – är det första vi tänker på när vi har frågor vi letar efter svar på.


Om du arbetar inom marknadsföring har du kanske också arbetat med SEO-disciplinen. Du kanske har provat olika taktiker för att öka ditt företags organiska synlighet – ibland med framgång och andra gånger utan.

Det är ingen hemlighet att en mängd olika taktiker används i SEO-världen. De flesta är under kontinuerlig utveckling i ett försök att skapa bästa möjliga organiska resultat. Det är heller ingen hemlighet att många av dessa taktiker strider mot Googles riktlinjer. I många fall kan de på allvar dra tillbaka dina SEO-resultat och ännu värre, skada ditt företag.

Det är därför vi har tagit fram detta manifest, som beskriver de moderna SEO-principer som vi anser att alla SEO-utövare bör arbeta utifrån. Manifestet innehåller best practices för SEO, där målet är att komma till toppen av Googles organiska resultat – även när Google kommer ut med nya uppdateringar.

Utöver det representerar manifestet ett tankesätt fokuserat på att skapa bästa möjliga svar för din målgrupp på Google. Om du följer principerna i manifestet kommer du inte bara att uppnå starka organiska Google-positioner. Du kommer också att nå nya kunder och ha SEO integrerat som en viktig konverteringsdel av din marknadsföringsstrategi.

Det senare är en av de viktigaste aspekterna av sättet vi arbetar med SEO på Bonzer – låt oss nu packa upp det och hela SEO-manifestet.

Fokus på människor

Fokusera på människor, inte sökmotorer. Vi tror att om du skapar unikt engagerande innehåll som folk vanligtvis tycker är användbart kommer de organiska resultaten att smyga sig in. Vi känner precis den övertygelsen när vi arbetar med SEO och utvecklar innehåll. Och just det tankesättet har stor betydelse för det värde våra kunder ser i en SEO-satsning hos oss.

Principen ”Fokus på människor” innebär att vi genom innehållsproduktion hjälper företag att strukturera sina budskap: strukturera dem på ett sätt som gör dem tillgängliga och användbara att gå till i sökandet efter svar – en princip som Google själva försöker följa.

Enligt vår uppfattning bör SEO vara en prioritet för varje företag – både internt och externt – så att du förbereder dig så bra som möjligt för SEO och marknadsföringsutmaningar.

Ett SEO-samarbete blir bara starkare när vi har interna resurser att dra på. Tillsammans med ditt marknadsföringsteam kan vi snabbt skapa och arbeta med den mest effektiva SEO-strategin. Samtidigt kan vi sprida kunskapen om SEO till resten av ditt företag och på så sätt komma samman om dina marknadsföringsmål.


Vårt tillvägagångssätt

Det gör vi genom att arbeta holistiskt med SEO istället för att dela upp det i silos. För oss är det ett viktigt förhållningssätt till SEO om SEO ska vara en källa till ökad trafik, varumärkeskännedom och konverteringar.


De viktigaste delarna av SEO idag

Inom SEO pratar vi ofta om huvudaspekterna som tre delar: teknisk SEO, innehåll och länkbyggande. Många gör dock misstaget att separera de tre elementen och glömmer bort att de spelar tätt ihop när man vill skapa resultat med SEO. Separationen av de tre är ett tillvägagångssätt många har arbetat med tidigare. Men SEO-världen har förändrats.

Ofta har fokus på SEO varit att antingen öka den tekniska sundheten, skapa "SEO-innehåll" eller att skaffa en massa länkar. Idag kan man inte längre jobba med SEO i sådana silos. Du kommer att behöva förstå sambandet mellan de tre elementen och arbeta med dem i samspel med varandra. I slutändan handlar det inte bara om ett av de tre elementen, det handlar om att kombinera de tre och få dem att spela tillsammans i en SEO-strategi.

  1. Att få länkar enbart i syfte att få länkar är inte ett seriöst nyckeltal för ett ambitiöst företag. Inte heller att enbart titta på antalet ord när du ska bedöma om ditt innehåll är tillräckligt bra för Googles sida ett.

  2. Ditt huvudfokus bör återigen ligga på människor – din målgrupp – på samma sätt som det är Googles fokus. Även om Google kanske inte alltid har varit tillräckligt bra för att visa att detta är deras fokus, förstår deras algoritm idag till stor del sökintentionen på en semantisk nivå: det vill säga att förstå sökintentionen inte bara från enskilda sökord utan från täckningen av ett ämne och relaterade sökord i innehåll.

  3. Huvudområdena inom SEO ligger fortfarande inom teknisk SEO, innehåll och länkbyggande, men de spelar ihop och bör inte skiljas åt. Ditt företags tekniska team kommer att behöva arbeta med ditt innehållsteam och ditt PR-team och tvärtom.

Särskilt innehåll är kärnan i SEO och kallas ofta för "kungen av marknadsföring". Innehåll är definitionen av vad din målgrupp letar efter. Det betyder att du måste förstå din målgrupps behov och möta dem med engagerande innehåll som i sin tur skapar organiska resultat för din verksamhet. Just innehåll är också en aspekt av SEO som Google har haft extra fokus på genom sina senaste uppdateringar, bland annat en av de senaste med titeln Helpful Content Update.

Men det krävs mer än bra innehåll för att få synlighet i ett konkurrenskraftigt landskap och på Googles sida 1 med endast plats för tio organiska resultat. Din webbplats tekniska grund och starka länkar till ditt innehåll bör också vara fokuspunkter. Detta leder återigen tillbaka till att uppfatta de tre elementen i SEO som sammankopplade.

Den tekniska grunden gör att din sida kan indexeras av Google och skapa innehåll i en optimerad design. De starka länkarna hjälper till med ditt företags varumärkeskännedom och ökar din auktoritet på sökmotorerna. Det, i kombination med värdefullt innehåll som speglar din målgrupps behov, är sättet vi går vidare i våra SEO sprints. Att arbeta med upprepade SEO-sprint som innehåller uppsättningar av exekvering gör att vi kan leverera strategier som skapar bästa möjliga resultat.

Innehåll: kärnan i framgångsrik SEO

I teorin har alla företag möjlighet att bli nummer ett på Google. Men för att nå den vinnande positionen – och stanna där – krävs hårt, dedikerat och kontinuerligt SEO-arbete. Pågående innehållsproduktion är särskilt viktig här.

Därför är huvudmålet med all framgångsrik optimering att vara experter (tankeledare). Det gör du i synnerhet genom att utveckla innehåll som ger din målgrupp djupgående svar på deras frågor. Och det gör du genom att se till att du har tillräckligt med innehåll för att också svara på alla relaterade frågor din målgrupp har. Nyckeln här är att följa sökintentionen bakom de affärsrelevanta sökorden du skapar innehåll mot.

If you create helpful content of high value, users will share your content.

You only need to help them find it.

På Bonzer har vi utvecklat en spelbok för länkbyggnad baserad på vår erfarenhet och tanken att inte alla länkar skapas lika. Vi tror på idén om triangeln för länkbyggande, där målet är att få länkar från pålitliga, auktoritativa sajter – och kanske viktigast av allt, länkar som är relevanta för din verksamhet.

Ju fler länkar du får – länkar som faktiskt skapar värde – desto mer är Google villig att hjälpa dig till toppen. Men om du inte förstår vad din målgrupp letar efter och hur du skapar värdefullt innehåll för dem, är dina länkbyggande ansträngningar förmodligen inte till stor nytta. Därför: innehåll i fokus.

Så går vi till väga med SEO

På Bonzer hjälper vi kunder att skapa SEO-strategier baserat på deras övergripande affärs- och marknadsföringsmål. Det gör vi genom djupgående analyser, strategiska färdplaner och effektiva SEO-sprintar. Bakom strategiplanering och genomförande ligger omfattande data, tung SEO-erfarenhet och ett ständigt öga på Google och branschnyheter.

De många erfarenheter vi har i bagaget som SEO-specialister har gjort det möjligt för oss att skapa ramverk som vi kan använda för och tillsammans med vilket företag som helst. Våra ramverk bygger på en sprintstruktur med dokumenterade effekter från otaliga kundsamarbeten.

Bygg kontinuerliga strategier som håller

Ditt företags strategier ska bygga på djupgående analyser, flexibilitet och kontinuerliga insatser, som bygger på de resultat som redan skapats och skapar mervärde. Utan den djupgående analysen kan du inte förstå ditt företags målgrupp och du kommer att få svårt att ge dem en användarupplevelse som tilltalar dem och skapar konverteringar.

Flexibiliteten gör det också möjligt att anpassa ditt företags strategi till nya trender, produktuppdateringar eller andra faktorer som kan uppstå under en planerad strategi.

Därför bör du följa de moderna principerna för SEO

När det kommer till SEO har du två alternativ: du kan antingen isolera SEO som en marknadsföringskanal bland många, eller så kan du arbeta med SEO som en grundläggande och integrerad kanal för ditt företags tillväxt.

Modern SEO handlar inte bara om att optimera för sökmotorerna och dra nytta av den organiska trafik som kommer från detta. Modern SEO handlar om att förstå din målgrupp och möta deras önskemål genom att optimera din kundresa för dem. Detta kommer att göra det lättare för din målgrupp att förstå din produkt, och det kommer att hjälpa dem att välja dig i sanningens noll ögonblick.

Med en extremt stor mängd innehåll som skapas varje dag är det absolut nödvändigt att du skapar innehåll som både är unikt och hjälper din målgrupp att hitta de bästa svaren på sin sökning.

Även om vi ser bra Google-rankningar som en framgångsfaktor är hela processen att ta sig till toppen av Google kanske en av de mest värdefulla investeringarna för ditt företags digitala synlighet.

T.ex. Att optimera din webbplats tekniska struktur är en del av den processen. När du optimerar den tekniska strukturen skapar du en bättre användarupplevelse för alla som kommer in på din webbplats från olika kanaler. Och det är ett viktigt moment att hålla reda på i förhållande till leads och försäljning.

Sökordsanalys och att producera innehåll av hög kvalitet är också en del av processen mot att nå Googles sida ett. Och det är ett sätt för dig att utveckla en unik förståelse för vad din målgrupp vill ha. Samtidigt förbättrar bra sökordsinriktat innehåll ditt företags resultat på annonser och sociala medier...

En annan bonus med det välgrundade innehållet är att du kan använda det för länkbyggande och för att få relevanta hänvisningar till din webbplats. Om ditt innehåll är intressant och tillräckligt bra för dem du når ut till kommer du att kunna få referenser i form av länkar – vilket både kan öka ditt företags varumärkeskännedom, länkauktoritet och antal besökare.

Summan av kardemumman av allt vi har täckt här är att SEO inte längre är som du kanske känner till det. SEO är inte längre bara en isolerad disciplin skapad för att göra ditt företag mer synligt på sökmotorer.

SEO har utvecklats enormt och är nu en ledande marknadsföringskanal. Jobbar du ordentligt med SEO idag kan det bli din viktigaste marknadsföringskanal och vägen till fler besökare, ökad varumärkeskännedom och inte minst mer försäljning.


Vårt tillvägagångsätt

SEO handlar om att investera i ditt eget företag och skörda frukterna av det genom ökad ROI.


För att ligga före dina konkurrenter måste du därför hålla dig uppdaterad om relevanta Google-, SEO- och branschnyheter och använda rätt SEO-verktyg. Det tar tid att förstå SEO och skapa bra resultat, men om du följer utvecklingen inom SEO-området noga har du möjlighet att ligga steget före dina konkurrenter.

Uppdaterad kunskap om och utveckling inom SEO-området kan komma i form av kryptiska meddelanden – speciellt när det är Google som tillkännager det. Därför är en av våra främsta fokuspunkter när vi arbetar med företag att göra den kunskapen lätt att förstå och omvandla den till nödvändiga åtgärder för dig och ditt företag.