Att proppa in sökord på ett onaturligt sätt skadar mer än det hjälper. Moderna sökmotorer är smarta nog att upptäcka detta och kan faktiskt straffa din hemsida. Fokusera istället på att skapa naturligt och värdefullt innehåll där sökorden integreras på ett organiskt sätt.
Du måste välja sökord som matchar din målgrupps sökintention och undvika att enbart fokusera på sökvolym istället för den faktiska meningen bakom sökningen. Återigen, använd verktyg för att förstå vad din målgrupp söker efter, anpassa strategin och innehållet efter användarens sökintention, och kom ihåg att relevans och "longtail-sökningar" ofta har större värde än sökord med enbart hög sökvolym.
Ett vanligt misstag är att både satsa på extremt konkurrensutsatta sökord utan att beakta din domänauktoritet. Breda sökord lockar ofta besökare som inte är intresserade av ditt erbjudande. För att undvika detta, fokusera på nischer och longtail-sökningar med mindre konkurrens, där du har större chans att ranka högt, och använd mer specifika sökord som riktar sig till din målgrupp.
En sökordsanalys är fundamentalt för ett bra SEO arbete. Det ger dig inte bara en insikt i hur många som söker på ett visst ord, hur konkurrensen ser ut på ett visst ord, men även hur efterfrågan generellt ser ut för det du vill erbjuda med din hemsida. Utöver det ger en sökordsanalys även svar på vad din målgrupp söker efter, när de vill hitta produkter eller tjänster som du erbjuder, vilket är viktigt att ha med sig när det är dags att producera innehåll.
Man ska försöka optimera sin hemsida genom att skapa innehåll på det övergripande området, det övergripande ämnet. Försök också att vara en ”thought leader” på de många longtail sökningar som relaterar till det övergripande. Därmed säkerställer du att du kan besvara alla de frågor och önskemål som kan ligga bakom de enskilda relaterade sökningarna. Det ger bästa möjliga utgångspunkt för ditt SEO-arbete.
Som bekant är sökmotoroptimering ett invecklat arbete och har många aspekter som kan göras mer eller mindre effektivt. Vi erbjuder alltid en gratis SEO-analys för att ge dig en insikt i din hemsidas prestation. Detta tillsammans med en genomgång av dina KPI:er skapar goda förutsättningar för dig att ta de rätta besluten. Se videon nedan för en kort sammanfattning om vad en analys från oss innehåller!
Vad är en sökordsanalys?
Med en sökordsanalys hittar du relevanta sökord, som driver värdefull trafik in på din hemsida via Google.
Vad är ett bra sökord?
Ett bra sökord ska kunna leva upp till det, som ditt företag kan erbjuda. Härmed försäkrar du dig om att trafiken blir relevant för dig och dina besökare. Självklart behöver det dessutom finnas människor som söker efter ordet. På så sätt vet du att det också finns trafik bakom sökningen.
Vilken statistik ska ingå i min sökordsanalys?
När du gör en sökordsanalys bör du undersöka följande statistik:
Sökvolym (antal sökningar per månad)
Svårighetsgrad (Domain Rating eller Domain Authority)
Trafikvärde (värdet på annonser under sökordet)
Director, Consulting
Frida är Director of Consulting på Bonzer, där hon leder och optimerar SEO-strategier för en bred kundportfölj. Med erfarenhet som SEO-konsult och projektledare, har Frida framgångsrikt navigerat många digitala områden inom både B2B, B2C, e-handel och SaaS-sektorn sedan hon började arbeta på Bonzer i april 2021. I sin roll kombinerar Frida strategisk expertis med operativt ansvar, vilket inkluderar att handleda och utveckla Bonzers svenska konsultteam. Kontakta Frida för att diskutera hur Bonzer kan bidra till din synlighet på sökmotorer: frj@bonzer.se
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.