Uppdaterad 8. april 2021 av Lydia Nyberg

Din guide till teknisk SEO – Och vägen till en hög health score

Din guide till teknisk SEO – Och vägen till en hög health score

SEO är ett brett fält inom digital marknadsföring, med tre fundamentala områden. Dessa är teknisk SEO, Content och länkbyggnad. 

Vill man lyckas med sin organiska synlighet, så behöver man optimera samtliga tre delar för att få absolut bäst resultat. 

I den här artikeln pratar vi om teknisk SEO som är ett viktigt delområde av sökmotoroptimering. Detta område syftar till att analysera och stärka de rent tekniska aspekterna av en webbplats. 

Teknisk SEO definieras vanligtvis som en uppsättning riktlinjer eller råd som en programmerare bör följa när en webbplats skapas eller hanteras.

Dessa riktlinjerna ska säkerställa att man utvecklar en webbplats som ska kunna tävla bland de organiska sökresultaten. 

Lyckas du ranka högt i Googles organiska sökresultat så är detta ett resultat av bland annat kodning och teknik. 

Vad betyder health score?

Det är svårt att förbättra det man inte kan mäta. Detta innebär att du kommer inte kunna förbättra din ranking hos Google om du inte kan mäta och analysera den tekniska hälsan på din webbplats. 

En webbplats måste bestå av en god, teknisk hälsa eftersom att detta i sin tur leder till en snabb och användarvänlig sida. 

Detta är dessutom funktioner i teknisk SEO som sökmotorer belönar genom att flytta upp dessa sidor till toppositioner i det organiska sökresultaten. 

På grund av detta har SEO-verktyg som Ahrefs utvecklat en sökrobot som efterliknar Googles sökrobot som kan indexera och analysera din webbplats. 

Detta ger dig en översikt över de delar av webbplatsen som kan och bör förbättras om du vill slå dina konkurrenter bland sökresultaten. 

Sökroboten indexerar ett antal olika aspekter, men den allra viktigaste funktionen den har är att den kan läsa och analysera källkoden på en specifik webbplats. 

Varför är health score viktigt?

Health score är viktigt eftersom att detta fungerar som en indikation på om din webbplats har utvecklats bra eller dåligt. 

En bra health score betyder med andra ord att din webbplats har nått sin maximala potential på en ren teknisk nivå. En dålig hälsopoäng innebär å andra sidan att det finns möjligheter till förbättringar. 

I grund och botten bör du alltid se över din health score innan du börjar med något annat SEO arbete.

Detta beror på att det tyvärr inte är möjligt att balansera en dålig hälsopoäng med ett utmärkt innehåll eller stabil länkbyggnad. 

En webbplats med en dålig hälsopoäng kan inte rankas högt eller bra i sökresultaten, oavsett hur bra de andra delarna på webbplatsen är.  

Hur beräknas health score?

Hur din heath score beräknas är väldigt enkelt: 

Health score = (1 – (URL’er med fel / alla URL’er)) * 100

Om du tittar noga på formeln ser du att health score faktiskt visar procentandelen URL’er som är felaktiga. 

En webbplats med många fel kommer därför ha en låg health score och en webbplats med få fel ger en hög hälsopoäng. 

Exempel på health score

En webbplats har totalt 2000 webbadresser och 500 av dom har fel. Health score blir då: 

(1-(500/2000)*100= 75 (health score). 

Sammantaget handlar det om att minska antalet webbadresser med fel. 

Men vad räknas som ett misstag i Ahrefs ögon? Det finns ett stort antal fel som kan bidra till att en hälsopoäng faller. 

Även om listan över fel som dras ner är lång är de vanligaste felen vanligtvis så kallade HTTP 4XX-fel, bildfel, saknade metadata, JavaScript-fel eller HTML-attribut som saknas. 

HTTP 4XX hänvisar till fel som uppstår till följd av en misslyckad begäran från webbläsaren om en resurs på servern. Det kan t.ex vara en länk till en bild som har tagits bort eller liknande. 

Bildfel uppstår när en bild antingen är för stor i förhållande till filstorlek eller bildformat. Detta kan också vara fallet om bilden inte kan laddas från servern.  

Metadata fel uppstår när sökroboten stöter på en sida där metadata saknas eller om metadata implementeras felaktigt. 

JavaScript-fel tenderar att vara oanvända JavaScript-filer eller JavaScript-filer med fel som därför inte kan laddas av webbläsaren. 

De HTML-attribut som oftast saknas är de kanoniska och hreflang-attributen, som informerar sökrobotar om dubbletter och språkversioner av en sida. 

Så ökar du din health score – De 5 viktigaste tipsen

1. Bilder är bra, men inte när de är för stora. 

Bra bilder är en viktig del av en webbplats design och funktionalitet. Men bilder som har en alltför stor filstorlek laddas långsamt och gör hela webbplatsen långsammare. 

En långsam webbplats fördröjer användarens interaktion med webbplatsen och gör därför användarupplevelsen sämre. 

Spara därför alla bilder i ett komprimerat format som JPG eller WebP innan du laddar upp dom. 

Se också till att måtten på bilderna matchar det utrymme du har tillgängligt på webbplatsen. 

Om dina produktbilder ska vara 200px x 200px stora, så spara dina bildfiler i samma format. 

Många CMS plattformar tillåter dig att installera plugins som kan göra jobbet åt dig. OM du använder WordPress kan du använda Short pixel för att komprimera bilder automatiskt. 

Ett annat bra trick är att använda en CDN som blir en ”värd” för dina foton. CDN är så kallade webbhotell-tjänster som lagrar dina bilder i molnet på en server som är snabbare än din egen. 

När en kund besöker din webbplats laddas bilderna från snabba CDN-servern istället för från din egen. Därför laddas bilderna i sin tur mycket snabbare.

Fördelen med CDN-lösningen är också att det är lokala servrar snarare än en centraliserad server. 

Med andra ord lagras bilderna på servrar runt om i världen. 

Om en dansk användare besöker en amerikansk webbplats kan bilderna på den här webbplatsen laddas mycket snabbare om de laddas från en lokal dansk CDN server, istället för en amerikansk.

2. Håll koll på källkoden

Ett fel som ofta förvärrar en health score är när sökroboten upptäcker ett element i källkoden som inte borde finnas där. 

Detta kan bero på att du tidigare har använt en funktion, bild eller liknande som har tagits bort. 

Ibland finns underelement av borttagna element kvar i källkoden, som sökroboten tolkar som fel. 

Exempel kan vara en länk till en bild eller sida som har tagits bort, eller en oanvänd JavaScript-fil som fortfarande finns på servern. 

Kom därför ihåg att kontrollera en gång i taget om bara elementen på sidan ska vara där eller om det finns någon oanvänd kod gömd någonstans. 

 3. Kom ihåg metabeskrivningar och sidtitlar på alla sidor

Metabeskrivningar och sidtitlar är små texter som kan implementeras i källkoden. 

Besökare kan inte se dessa texter, men sökrobotar läser dom för att ta reda på var en sida handlar om. 

Om du inte har metadata på alla sidor kommer det att sänka din hälsopoäng. 

Så se alltid till att få dessa implementerade. Alla CMS-lösningar har en metadata funktion – du behöver därför inte installera något för att komma igång. 

 4. Kom ihåg canonical och hreflangs

Canonical och hreflang är två HTML attribut som kan läggas till i källkoden på en sida. Men varför är dessa så viktiga?

De “kanoniska” attributet berättar för sökmotorerna att det finns flera sidor på webbplatsen med samma eller liknande innehåll och att endast en av duplikaten ska indexeras. 

På så sätt kan alltså sökmotorerna veta vilka data som ska indexeras och inte. 

Attributet hreflang används endast när det finns flera språkversioner av samma sida.

Har du en dansk och en svensk webbplats som har samma  innehåll, men två språk, måste du använda attributet hreflang för att berätta för sökmotorerna vad sidans språk är. 

Båda attributen är mycket viktiga. De beror på att  sökmotorerna antingen indezerar mer innehåll än nödvändigt (kanoniskt( eller inte förstår vilket språk sidan är på (hreflang). 

Använder du dig inte av dessa attribut, löper du du stor risk att få en sämre health score än nödvändigt. 

5. En sund hemsida = Ett högt health score

Det är förmodligen inte förvånande att nyare webbplatser vars källkod baseras på nyare teknik, i många fall rankar bättre i sökresultaten. 

Nyare teknik bearbetar både servrar och använder data snabbare. Dessutom tenderar de att implementera bästa praxis – även i samband med teknisk SEO. 

Bra kodning leder därför nästan alltid till en god hälsopoäng, av den enkla anledningen att bra kodning innebär färre fel. 

Därför är det alltid en bra idé att investera i bra kodning om du vill att din webbplats ska vara synlig på Google. 

Att ta in en erfaren webbutvecklare eller en SEO-konsult för vägledning till att nå sin maximala potential är därför att rekommendera.