Över 1 miljard människor söker via AI varje vecka, och 62% litar på AI när de väljer varumärken. Din målgrupp söker, gör research och fattar köpbeslut med AI – men syns ni där?
Över 800 miljoner människor använder idag ChatGPT varje vecka, och 55% av konsumenter använder AI när de letar efter produkter.
Det betyder att dina kunder hittar, jämför och väljer varumärken via AI-search just nu.
Google försvinner inte – traditionell SEO är fortfarande avgörande. Men företag som redan idag satsar på AI- search bygger varumärkeskännedom före sina konkurrenter. För att lyckas i båda världar krävs en tydlig strategi – och det är just här vår expertis kommer in.
ChatGPT har vuxit explosionsartat och är nu en av världens största plattformar med massiv användaraktivitet.
Nästan en av tre konsumenter väljer nu AI-verktyg som ChatGPT framför traditionella sökmotorer när de söker efter produkter.
Besökare från AI-sökning har högre köpintention och konverterar därför mycket bättre än traditionell organisk trafik.
AI har uppnått samma nivå av förtroende som traditionell sökning när konsumenter fattar köpbeslut.
Traditionell SEO handlar om att hjälpa sökmotorer att hitta och rangordna länkar. AI-optimering handlar om att hjälpa språkmodeller att förstå och återge information. Även om grunderna i de två arbetssätten överlappar, kräver AI-optimering ett skifte och fokus på tre områden:
AI-modeller analyserar samband snarare än enskilda sökord. Genom att fokusera på entiteter lär vi AI:n vad ditt företag gör och vilka ämnen ni är auktoriteter inom. Detta säkerställer att modellen logiskt kopplar ditt varumärke till rätt svar.
För att en AI ska prioritera din information måste den också vara läsbar. Att använda schema-markup och strukturerad data minskar gissningsleken för algoritmen och ökar sannolikheten för att ditt innehåll citeras direkt i svaret.
Eftersom AI genererar svar i samtalston prioriteras källor som är skrivna på ett naturligt och logiskt sätt. AI-optimering handlar om att strukturera texten så att modellen enkelt kan extrahera fakta och sammanfatta dina poänger när den formulerar sitt svar till användaren.
I vårt Bonzer–universum är SEO inte längre en term för sökmotoroptimering i klassiska sökmotorer, utan istället ett paraplybegrepp som betecknar optimering över både klassisk och AI-baserad sökning.
Både ChatGPT och Google visar imponerande tillväxt på samma gång, och det bevisar att vi inte befinner oss i en antingen/eller-värld, utan en både/och-värld, där användare söker oftare och efter mer, på fler sätt och på fler platser.
Därför har vi på Bonzer definierat ett paraply av plattformar där vi är specialister. Det finns såklart även fler plattformar än dessa som gör stora framsteg, och med tiden planerar vi att inkludera även dem.


På Bonzer arbetar vi utifrån ett starkt och etablerat AI-search framework – ett framework som har uppmärksammats av Global Search Awards. Här är vi nominerade tillsammans med vår kund Tiimo. Under samarbetet har vi tillsammans uppnått:
Bonzer Case
“Vårt samarbete med Bonzer under de senaste sex månaderna har hjälpt oss att skapa en SEO-strategi som har stärkt vår globala närvaro. Vår ökning av trafik från både Google och AI-plattformar som ChatGPT understryker strategins effekt.”

Michael Juhler
Co-CEO, Tiimo app

Få en omfattande översikt över din situation och potential med klassisk SEO och AI-search.
Ambitiösa företag väljer oss