Uppdaterad 14. september 2022 av Måns Brandt

Landningssidor: 6 tips för att skapa landningssidor som konverterar

→ Ladda ner en gratis checklista för content
Landningssidor: 6 tips för att skapa landningssidor som konverterar

En välbyggd landningssida som övertygar dina hembesökare att stanna kvar och så småningom konvertera är inte en enkel uppgift. Det finns dock ett antal tumregler du kan följa om du står inför utmaningen att bygga en eller flera landningssidor. Det är dessa vi kommer undersöka i den här artikeln.

Vad är en landningssida?

När du hör ordet ”landing page” eller ”landningssida” hänvisar det till en specifik, ofta kommersiell, undersida på en webbplats. Det är inte ett blogginlägg, en artikel eller produktsida. Det är en sida som typiskt sett är mer fokuserad på ett erbjudande, en konvertering eller en företagstjänst – till exempel som den här SEO-analyssidan vi har på Bonzer.

Alla webbplatser innehåller – eller bör innehålla – landningssidor som företaget länkar och riktar sin målgrupp till i allt från Googles organiska sökresultat och e-postmarknadsföringskampanjer till Facebook och Google Ads.

→ Ladda ner en gratis checklista för content

Varför är en väluppbyggd landningssida viktig?

Landningssidor används ofta med ett kommersiellt syfte – oavsett om det är marknadsföring av en kampanj, nytt varumärke, ny tjänst eller något helt annat. Just på grund av den kommersiella aspekten är det av största vikt att landningssidan är riktad mot den kommersiella avsikten och att den är strukturerad med information som är enkel att ta till sig och övertygande uppmaningar.

Om din landningssida inte är användarvänlig och relevant för det du vill använda den till kommer du och ditt företag att ha svårt att övertyga dina besökare att stanna. De kommer snabbt att lämna sidan och ditt budskap kommer inte att få fäste. Det resulterar varken i fler kunder eller konverteringar.

Om du följer de 6 tips vi går in på kommer du iallafall inte vara helt ute och cyklar med uppbyggnaden av dina landningssidor.

Hitta sökavsikten och de rätta sökorden

Din landningssida bör vara inriktad på ett specifikt affärssyfte, men måste framförallt ta hänsyn till sökavsikten bakom ämnet som landningssidan kretsar kring.

Sökintentionen är syftet med en Google-sökning – det vill säga vilken information folk faktiskt letar efter med det sökordet. Det är viktigt att du inte grundar sökorden på enbart intuition utan undersöker SERP:en.

Att hitta och identifiera sökavsikten är en av de första stegen för att skapa en landningssida – åtminstone om du faktiskt vill locka besökare från Googles organiska sökresultat. När du har identifierat sökavsikten vet du hur innehållet på din landningssida bör vara uppbyggt och vilka sökord du ska ha med.

Vi har en genomgående guide om har man gör en sökordsanalys tillsammans med en gratismall som du enkelt kan använda för att göra en sökordsanalys innan du bygger din nästa landningssida.

Hur hittar jag sökavsikten?

Men hur hittar du söktermen och de rätta sökorden för din landningssida? Det gör du med en sökordsanalys. Vi har satt ihop en gratis mall för sökordsanalys som du kan ladda ner och använda:

Banner med grafik relaterat till Bonzers sökordsanalys

Skapa relevant och fokuserat innehåll

Textinnehållet på din landningssida är A och O. Det är viktigt att din text är vinklad och strukturerad så att den är relevant för och fokuserad på landningssidans ämne. Samtidigt ska den innehålla sökorden och rikta in sig på den sökavsikt du har hittat genom din sökordsanalys.

Rubricera med sökordet i fokus

Rubriken på din landningssida måste vara inriktad på sidans kommersiella syfte och den bör innehålla det primära sökordet som du vill att din landningssida ska ranka med på Google. Låt oss ta ett exempel från Bonzers landningssida för en SEO-analys:

Bonzers landningssida för gratis SEO-analyser

Vår SEO-analys är en av våra viktigaste landningssidor, eftersom SEO-analysen hos Bonzer representerar början på en potentiell kundresa.

Som du kan se är rubriken kort, koncis och centrerad kring syftet med sidan (nämligen att få en SEO-analys). Samtidigt är rubriken riktad mot det primära sökordet, ‘SEO-analys’, vilket är den fras vi vill att landningssidan ska synas med på Google.

Fokuserad text

En landningssida innehåller vanligtvis inte bara långa texter som förklarar allt på djupet. Texter på landningssidor bör vara korta och fokusera på erbjudandet, marknadsföringen eller sidans kommersiella ämne. Läsaren måste snabbt förstå vad det är som erbjuds och hur det är till gagn för dem. Låt oss återigen använda Bonzers SEO-analyssida som ett exempel:

Centrerat på sidan har vi lagt till ett kort textfält, där vi på några få meningar kommer närmare innehållet, vad besökare kan förvänta sig när de begär en SEO-analys. Vi har ytterligare förtydligat och visualiserat detta med fem rutor.

Så det är relativt enkelt och intuitivt att förstå vad som erbjuds när du begär en SEO-analys från Bonzer.

Precisa underrubriker

Dessutom kan du se att de två underrubrikerna som visas är korrekta, stödjer ämnet ”SEO-analys” och att den ena innehåller det primära nyckelordet. Sökordet bör, förutom att ingå i rubriken på landningssidan, även finnas med i en eller flera av underrubrikerna.

Var dock noga med att sökordet måste vävas in på ett sätt som är naturligt – varken Google eller dina webbplatsbesökare gillar text byggd med onaturlig text där samma sökord trycks in på ett krystat vis.

Ha grafiska element, bilder och kanske till och med video i åtanke

Välformulerad text räcker inte om du vill bygga en välpresterande landningssida. Det behövs också grafiska element samt en tilltalande och användarvänlig design. Använd till exempel ikoner eller utveckla egen infografik eller grafer som kan visualisera och förklara ett komplext ämne som din landningssidan fokuserar på.

Social proof bygger trovärdighet

Citat eller logotyper från kunder och samarbeten är också självklara element att använda på din landningssida. Det skapar trovärdighet och gör potentiella kunder säkrare i sitt val att välja välja dig, eftersom andra företag har gjort detsamma. Se ett exempel på hur vi har använt kundlogotyper på Bonzers landningssida för SEO-analys:

Bilder på några av Bonzers kunder
Några av de kunder som vi på Bonzer arbetar med, eller har arbetat med

Bilder för att väcka intresset

Bilder är lysande för att skapa medvetenhet och behålla dina besökare. Det ska helst inte vara de generiska gratisbilderna man hittar på olika fotoplattformar. Använd bilder som ditt företag har tagit och äger, eller ta några som kan piffa upp din landningssida.

Vad är syftet med bilderna?

  • Öka förståelsen för ämnet du skriver om
  • Få dina besökare att vilja stanna
  • Uppmärksammar dina viktigaste punkter
  • Med rätt alt-text kan de synas i Googles bildresultat

Video börjar vinna mark – Både hos Google och dina besökare

Video är inget måste på en sida, men det kan hjälpa både i synlighet på Google och för att öka förståelsen bland dina webbplatsbesökare. Därför är det aldrig en dålig idé att implementera en video på sidan där det är lämpligt. Vill du lära dig mer om video ur ett SEO-perspektiv så rekomenderar vi vår guide på ämnet.

För att följa praxis för användning av video ur en SEO-synpunkt bör du:

  • Ladda upp videon på ditt företags Youtube-kanal och embeda in den på landningssidan
  • Lägg till undertexter
  • Lägg till en titel med fokus på vad videon förklarar och fokuserar på – inkludera gärna det primära sökordet som mål

4. Call-to-action

Du kommer att ha svårt att omvandla besökare din landningssidas besökare till kunder om sidan inte innehåller minst en uppmaning som är relevant för webbplatsens kommersiella syfte.

En call to action (CTA) är en uppmaning till handling av kommersiellt värde. Beroende på vad din landningssida handlar om kan det vara allt från ’få offerter’, ’kontakta oss’, ’köp produkter från kampanjen’ till ’begär en analys’.

Arbeta med en, max två olika uppmaningar på sidan. På så vis undviker du att förvirra dina besökare. Bonzers SEO-analyssida fokuserar till exempel på en uppmaning, nämligen vår viktigaste kommersiella call-to-action ’Skicka analysförfrågan’:

5. Interna länkar till inlägg eller andra landningssidor

Interna länkar signalerar till Google att din sida har en bra länkstruktur och att du hjälper dina webbplatsbesökare att hitta mer information och kunskap genom att hänvisa till relaterade sidor.

Interna länkar täcker:

  • Länkar från din landningssida till dina andra viktiga sidor som är relevanta att hänvisa till.
  • Länkar till din landningssida från andra sidor – helst några med organisk trafik, så att du leder en del av den trafiken vidare till din nya landningssida som saknar trafik.

Vill du läsa mer om länkbygge så har vi en heltäckande artikel på just det ämnet.

6. Användarvänlighet måste komma i första hand

Din landningssida måste vara strukturerad så att besökarna inte flyr i samma ögonblick som den laddas. Då kommer webbplatsens användarvänlighet inte kunna rädda den. Användarvänligheten – även kallad UX – är extremt viktig att tänka på när du bygger landningssidan.

Element som behöver optimeras i förhållande till användbarhet är nära relaterade till punkterna vi redan har presenterat gällande texten på din sida. Men låt oss sammanfatta och utöka den listan:

  • Samtlig text måste vara lättläst, kortfattad och uppdelad i lättnavigerade paragrafer.
  • Arbeta med luftiga sidor: generöst avstånd mellan dina paragrafer bidrar till att utökad klarhet.
  • Håll koll på Core Web Vitals : Googles algoritmuppdatering innehåller tre faktorer som är nära relaterade till användbarhet.
New call-to-action

Få igång din landningssida!

Efer att du har läst detta har du tagit del av våra sex grundläggande tips för att få en väl presterande landningssida.

Vi hoppas att du kommer se resultat efter att du har implementerat dessa – om du vill ha ytterligare råd om vad du kan göra för att förbättra dina landningssidor eller annat innehåll är du välkommen att slå oss en pling på +45 42 90 96 96. Så kan vi diskutera möjligheterna för vidare rådgivning.

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen