Uppdaterad 26. april 2021 av Lydia Nyberg

SEO: Din ultimata guide till länkbyggnad (2021)

SEO: Din ultimata guide till länkbyggnad (2021)

Länkbyggnad är en av de mest fundamentala delarna inom sökmotoroptimering. Det är helt oundvikligt att inte aktivt arbeta med att bygga länkar om du vill lyckas med ditt SEO-arbete.

Det finns dock en stor skillnad mellan bra och dålig länkbyggnad. Därför finns det några mycket tydliga riktlinjer att följa om du vill ha framgång med din länkstrategi.

Vad är länkbyggnad?

Länkbyggnad kan beskrivas som en disciplin där du målmedvetet går efter att bygga auktoritet på din webbplats med länkar från andra webbplatser. Detta är också vad som kallas för “backlinks”.

I denna kontext pratar folk ofta om att “bygga länkar”. När jag skriver ”länkbyggnad” betyder det med andra ord att få andra webbplatser att länka till sin egen webbplats med målet att rankas högre. Detta är en fundamental del i ett bra SEO-arbete.

Länkar till din webbplats kan beskrivas som “virtuella likes”. Med andra ord, ett sätt för andra webbplatser att rekommendera din sida framför andra. Därför bygger länkbyggande på bra innehållsmarknadsföring/content marketing.

Liksom allt i världen är det mer sannolikt att vi som konsumenter väljer en produkt eller tjänst, desto mer trovärdiga källor vi ser som rekommenderar den. Detsamma gäller här – i sin absolut finaste form. 

Ju mer trovärdiga och populära webbplatser som positivt nämner dina tjänster, desto mer sannolikt blir det att Google rankar ditt företags webbplats högt i sökresultaten – och som du vet är detta vägen till digital tillväxt 2021.

Page Rank

Intern länkbyggnad

När du väl har skapat auktoritet på din webbplats är det viktigt att du också har en bra länkstruktur internt. Det beror på att det är viktigt att länka internt till de viktigaste sidorna som du vill att dina användare ska hitta.

Detta beror på att det kommer att göra det lättare för sökmotorer som Google att förstå hur innehållet är uppbyggt. Detta är vad som kallas för intern länkbyggnad.

Var kan en länk komma ifrån?

En länk kan komma från en mediaplattform som har skrivit något om ett ämne, där de använder material från din webbplats. Det kan vara en studie, en guide eller en artikel. I det här sammanhanget kan de länka till dig som källreferens.

Det kan också vara en produktrecension, där du kan länka till produkten på din webbplats eller som en direkt rekommendation.

Målet är naturligtvis att potentiella kunder ska gå via länken och hamna på just din sida. Ju starkare länken är, desto mer värde ger den i Googles ranking – Vad en stark länk faktiskt är kommer vi att återkomma till. 

På Bonzer arbetar vi i olika SEO-verktyg som använder “DR”, som står för Domain Rating. Detta är inte ett “Google-mått”, men det är fortfarande baserat på Googles riktlinjer för värdet av en länk.

Domain Rating är ett av de mätvärden vi använder när vi behöver mäta hur stark och trovärdig en domän är. Detta mätvärde går från 1-100, där 100 är det högsta värdet (den mest auktoritativa sidan du kan få en länk från baserat på antalet länkar och styrkan på länkarna som pekar till sidan).

Utveckling inom ”Referring domains”

Nedan ser du en utveckling av “referring domains” (domäner som länkar) för en viss sida:

Antalet ”referring” domains stiger

Då spelar länkbyggnad ingen roll

Låt oss nu gå tillbaka lite i tiden, då länkbyggnad inte spelade någon roll och rankning enbart baserades på innehåll.

Det var då Yahoo var större än Google (ja, det är svårt att föreställa sig). Under 90-talet började många nya sökmotorer dyka upp, och trots att de alla var revolutionerande, så indexerade de fortfarande bara innehåll, och inte alls på samma sätt som Google gör idag.

PageRank kommer in i bilden

Google revolutionerar avsevärt sökmotor industrin med vad som kallas för PageRank, som är en del av den större “Rankbrain”, som i sin tur använder Machine Learning för att bestämma hur de olika sökresultaten ska rankas.

PageRank skapar därmed vad vi idag ser som den viktiga disciplinen för länkbyggnad.

Visualisering av Page Rank

Vad som är kul att visa i detta exempel är cirkeln ”C” i bilden ovan. Försök att förstå hur stor den är jämfört med ”E”, som har många fler länkar. Den är ungefär 4 gånger större och har bara 1 länk. Det beror på att den ena länken den har kommer från ”B”, som är extremt stark, och bara länkar till en annan sida, dvs. ”C”.

Vad jag försöker komma till är att det inte längre är mängden länkar som är viktigt, utan det är kvaliteten.

Marknadsförare och webbplatsägare börjar förstå hur detta är relaterat, och de som var snabba med att knäcka koden och skapa en stark domän lyckades generera mycket trafik till deras webbplats.

Såhär är det fortfarande idag. Väldigt få förstår hur allt hänger ihop och hur man bäst skapar synergier mellan de många olika elementen inom länkbyggnad.

Google Penguin ökar relevansen

När PageRank var på plats, började man naturligtvis se många positiva förändringar i sökresultaten, men det fanns fortfarande ett övergripande problem.

Det fanns fortfarande många webbplatser som ”lurade” till sig en bra ranking genom att få länkar från stora generiska sidor som inte hade någon relevans för den givna sidan, eller som var betalda länkar.

En webbshop som säljer kläder kunde få en länk från en stor biltillverkare, och det gjorde ingen skillnad. Allt detta förändrades när Google Penguin introducerades. 

Google Penguins viktigaste uppgift är att titta på relevansen av länkarna du bygger. Så inte bara behöver dina länkar vara starka, de måste också vara mycket relevanta för din verksamhet.

Ett bra exempel kan vara en webbshop som säljer exklusiva kläder för män, om denna webbshop får en länk från en etablerad modebloggare inom herrmode, så är detta en superstark länk med enorm relevans.

Dålig länkbyggnad

Innan vi går in på vad bra länkbyggnad är är det viktigt att klargöra alla dåliga metoder för länkbyggnad som fortfarande används för att försöka lura Googles algoritm – lyckligtvis blir Google smartare och smartare och ser igenom detta. 

Nedan finner du några exempel på vad en dålig länk kan vara. 

Länkar från okända webbplatser utan trafik

Länkar från webbplatser utan besökare innebär att inte särskilt många kommer att klicka på länken. Det finns vanligtvis också en ganska stor korrelation mellan låg trafik och svag länkstruktur.

Länkar med dålig trovärdighet

Länkar från webbplatser som är opålitliga, ska man inte bygga sin länkstruktur runt. Om en källa är opålitlig är en bra recension inte värt mycket. Du vet att en källa inte är säker om det är en “http” sida och inte en “https” sida. 

Opålitliga länkar kan liknas vid köpta länkar. Detta beror på att om ett företag kan köpa in en länk, kan alla andra företag göra detsamma. Värdet och relevansen på länken blir då genast väldigt lågt. 

Länkar utan relevans

Om länken inte har någon relevans och är helt ur sitt sammanhang är den också utan värde. Detta skulle kunna vara om en klädbutik får en länk från en bilhandlare.

Detta ger inget värde 2021 då dessa verksamheter, logiskt nog inte har något att göra med varandra.

“Triangeln av länkbyggnad”

Det är många som har försökt att hitta den perfekta modellen för länkbyggnad. Alla med kunskap om SEO vet att utan den starka länk byggnaden kommer en sida inte att komma långt.

Det är därför vi introducerar termen ”The Triangle of Link building”. Det här är strukturen som du bör följa om du ständigt vill tillhandahålla de absolut starkaste länkarna som hjälper din webbplats att rankas på rätt platser – samtidigt som du undviker de kostsamma påföljderna från Google.

Bra länkbyggnad består av länkar som:

  • Kommer från webbplatser med hög Domain Rating
  • Kommer från en trovärdig sida
  • Kommer i ett relevant sammanhang

1. Länkar från webbplatser med hög domain rating

Ju högre domain rating, desto mer värde finns det att hämta. Detta beror på att domain rating är baserat på styrkan hos länkar. Så för att vidarebefordra “länkjuice” krävs det lite styrka att kunna ge. 

2. Länkar från trovärdiga webbplatser

Länkar som kommer från trovärdiga webbplatser kan t.ex. vara respekterade nyhetsmedier eller liknande. Ett sätt att tänka kring trovärdiga länkar är; ju svårare det är att få en länk från själva sidan, desto mer trovärdigt och välförtjänt är det när du äntligen får en länk.

3. Länkar som kommer i ett relevant sammanhang

Den sista delen av triangeln är relevanta länkar. När du får en länk vill du att den ska komma i ett relevant sammanhang, där det också är vettigt att få publicitet. 

Om en bloggare skriver om sommarmode, så skulle det vara rimligt att länka till sommarklänningar – därav ett relevant sammanhang.

Sammanfattning av “The Triangle of Link building”

Uppfyller din länkstrategi de tre gyllene punkterna; hög domain rating, trovärdighet och relevans, kommer du alltid att vara före dina konkurrenter. 

Ett annat sätt att se på det är att du kommer aldrig ligga efter eftersom din länkstruktur bygger på naturliga länkar.

Vill du hellre ha 10 bra recensioner av ditt företag från anonyma webbplatser utan trafik? Eller vill du hellre ha en bra recension från pålitliga och trovärdiga källor? 

Svaret är väldigt enkelt.


Och det är precis så Google tänker – vad som är logiskt tänkande är också det sätt som Google ser på vid en granskning av en webbplats. 

Hur kommer jag igång med länkbyggnad?

Det krävs mycket kunskap, men också ett starkt nätverk för att framgångsrikt arbeta med länkar. 

En god idé är att se sig omkring i sitt nätverk av människor – kanske finns det möjligheter att kunna skapa goda länkar mellan verksamheter här. 

Sina nära relationer kan naturligtvis vara ganska begränsat och därför blir uppsökande av länkar viktigt, eftersom god länkbyggnad i grunden handlar om PR. 

Outreach

Om du vill skapa egen länkbyggnad kan du b.la. börja med uppsökande. När du arbetar med detta, kontaktar du många olika personer och företag som har en sida, en blogg eller något tredje som du vill ha länkat till din sida baserat på ditt innehåll på sidan.

Outreach kan bla. bestå av gästinlägg. Dvs. att du erbjuder en sida som ligger inom din nisch att skriva ett inlägg på sin blogg som kan ge dem trafik, i utbyte mot att du får en länk från deras sida till din egen.

Det kan också bestå av att lägga till en länk i form av en källreferens till dig baserat på relevant innehåll. 

Det finns många sätt att göra detta och många synergier mellan verksamheter och webbplatser att hitta. 

Outsource

Du kan också välja att få hjälp med din länkbyggnad till en byrå som Bonzer. Vi har ett mycket stort nätverk som vi arbetar varje dag med för att utöka genom vår passion för just outreach.

Detta betyder att du skulle kunna investera 50-100 timmar i något som du skulle kunna betala några tusen för. Vilket kan vara det mest effektiva sättet. 

Vad kostar bra länkbyggnad?

Det här är lite som att fråga ”hur mycket kostar en bil?”. Hur stark domän vill du uppnå och vilken bransch befinner du dig i?

Vi brukar därför alltid prata om ett visst företags behov före vi pratar om prissättning.

Kan jag köpa länkar?

Hos Bonzer får vi ofta den här frågan; ”Kan jag köpa länkar online?” Och svaret är lite dubbelt. Du bör inte köpa länkar från webbplatser som säljer länkar.

Dessa är vanligtvis PBN-länkar (Private Blog Network), som är baserade på att sidor ska länka fram och tillbaka till varandra. 

Detta strider direkt mot Googles riktlinjer, eftersom det anses vara en manipulation av Googles algoritm. Något som Google ofta fokuserar på i sina guider för webbansvariga.

Som vi nämnde ovan har Google implementerat ett antal algoritm ändringar som gör att kvantitet inte är lösningen – tänk alltid på kvalitet framför kvantitet. Tvärtom kan Google se relevansen av dina länkar och styrkan hos domänerna som du länkar till.

Inte bara får du inget värde av dessa länkar, du kommer faktiskt att skada din domän och eventuellt förlora stora delar av din trafik.

Okej, så jag kan inte köpa länkar, eller hur?

Du kan tekniskt sätt köpa länkar, men det måste vara i form av sponsrade artiklar – detta är dock inte en bra länkbyggnad, eftersom det är direktbetalning för en länk. 

Det bästa alternativet är att köpa tjänster från en SEO-byrå som genom uppsökande ger starka och naturliga länkar – länkar som verkligen kan få dig att stiga i Googles ranking. Länkar baserade på uppsökande är baserade på naturlig relevans.

Länkbyggnad är en av våra standardtjänster på Bonzer, vilket innebär att vi lyfter våra kunders domäner med organiska strategier, och vi följer alltid de senaste riktlinjerna från Google.

Slutsats

Slutsatsen är att länkbyggnad kommer att fortsätta att vara en av de svåraste delarna att bemästra inom SEO, och det är tyvärr inte något du klarar av att göra på några dagar.

Det kräver resurser, tid och nätverk.

I vår mening är den billigaste lösningen att alliera sig med någon som kontrollerar din länkstrategi, detta visar sig dessutom ofta vara den mest kostnadseffektiva metoden – att anlita en byrå som arbetar med genom uppsökande bygga länkar.

Vad är länkbyggnad?

Länkbyggnad är en fundamental del inom sökmotoroptimering (SEO), som bygger på att skapa auktoritet för webbplatser via länkar. En länk ses som en ”rekommendation” av innehåll, som sökmotorer som Google använder när dom bedömer en webbplats och hur väl denna ska ranka i sökresultaten.

Hur får jag länkar?

Du får starka länkar genom att kontinuerligt producera innehåll av kvalité. Dessutom måste detta innehåll marknadsföras genom uppsökande, så att du ser till att det får betydelsefull exponering.

Detta ökar sannolikheten för att andra sidor ser innehållet – och förhoppningsvis kommer att länka till det.