/
Content
/
0 min read
En sökordsanalys, också kallad nyckelordsanalys är en metod till att hitta och välja ut rätt sökord som kan hjälpa din hemsida att ranka högre i sökmotorer. Genom att hitta och optimera din sida med rätt sökord har du stor möjlighet att få:
Högre placeringar i sökresultaten
Mer trafik till din hemsida
Fler besökare till din hemsida som faktiskt är intresserade av att köpa din produkt eller tjänst
Att hitta de rätta sökorden är en av de absolut viktigaste delarna för att lyckas med SEO, men även betald annonsering med Google Ads. I denna artikel går vi igenom vad en sökordsanalys består av, vilka verktyg (både gratis och betalda) du kan använda dig av för att hitta relevanta sökord, och inte minst en steg-för-steg guide till hur du gör din egna sökordsanalys.
Vad är en sökordsanalys?
Varför är det nödvändigt med en sökordsanalys?
Vad är ett bra sökord?
Verktyg för sökordsanalyser
Så kommer du igång med din sökordsanalys
Key take aways
Om du redan är bekant med SEO och sökordsanalyser, kan du hoppa vidare direkt till avsnittet ”Så kommer du igång med din sökordsanalys.
Med en sökordsanalys får du en översikt över sökord som kan vara relevanta för din eller din kunds hemsida. Dessutom kan en sökordsanalys hjälpa dig att förstå din målgrupp och deras beteende på din sida. När du är klar med din analys kommer du ha stenkoll på vilka sökord du ska använda i ditt innehåll, för att öka den organiska trafiken till din sida.
Sökordsanalysen kommer bland annat göra det tydligt:
Vilken intention som ligger bakom sökningarna (search intent)
Antalet sökningar i månaden på de valda sökorden
Hur konkurrensen ser ut på de olika sökorden
Vilka sökord som är relevanta för din hemsida
Med kunskap om vilka sökord som är relevanta för din hemsida blir det lättare att förstå hur du ska skapa ditt innehåll samt rikta dina länkampanjer. Det brukar också hjälpa till för att förstå vilka sökord du vill att dina annonser ska visas på. På grund av dessa anledningar är det viktigt att alltid göra en sökordsanalys innan ett SEO arbete påbörjas eller en Google Ads annons bestäms. Med andra ord; du kan inte börja växa digitalt förrän du känner din målgrupp riktigt bra.
Så länge du beskriver din produkt eller tjänst utförligt, varför behöver du göra en sökordsanalys? Jo, därför att det på så sätt är möjligt att få högre placeringar i Google, jämfört med om du inte gjort en sökordsanalys.
Om du tillexempel har en webbutik, där du säljer pennor, vill du förmodligen kunna ranka på en sökning som ”pennor”. Om du inte gör en sökordanalys innan du börjar ditt arbete kan du riskera att:
Missa viktiga relaterade sökningar (s.k. longtail-sökningar)
Missa att konkurrensen på ett sökord är högt
Missa vad den faktiska sökintentionen är bakom ett sökord
Ett bra sökord är relevant, har många sökningar varje månaden och leder till fler konverteringar. En konvertering är när en besökare gör det du vill att den ska göra baserat på dina mål med din hemsida. Det kan handla om antalet personer som klickar hem en produkt, hur många som signar upp för ett nyhetsbrev, hur många som klickar på specifika kampanjer osv. Bra att nämna är att sökord ibland kallas keyword eller nyckelord, och att det också kan vara en längre mening eller en fråga.
Relevans handlar om både dig och dina besökare. För dig är en sökning relevant om den genererar trafik som resulterar i en konvertering. För att kunna uppnå det är en hög ranking på sida 1 på Google avgörande. Om vi återigen använder exemplet med pennor, är det ofta ganska naturligt att en webbbutik som säljer just pennor vill ha en hög ranking på sökordet pennor.
För dina besökare är nyckelordet relevant om det faktiskt leder till en hemsida som erbjuder vad de söker efter. Det är därför viktigt att du genom ditt sökord kan tillgodose behovet eller svara på frågan bakom sökningen. Det är denna avsikt bakom en sökning som kallas sökintention.
Google vill bara tillhandahålla relevanta sökresultat. Det betyder att om du nu inte säljer t.ex. pennor, kan det vara mycket svårt att få en hög ranking på just det sökordet. Med andra nyckelord och nyckelfraser kan det vara svårare att se den faktiska avsikten bakom sökningen. I sådana fall kräver det att du först gör din sökordsanalys och tittar närmare på relaterade sökningar för varje sökord.
Ett bra sökord bör ha ett visst antal sökningar i månaden. Sökvolymen visar också på hur efterfrågan generellt sett ser ut för en viss produkt/tjänst. Om det inte är så många som letar efter en produkt, tjänst eller vill lösa ett visst problem, är det nog inte särskilt värdefullt för ditt företag eller webbplats att sälja en sådan produkt eller tjänst. Så, hur många sökningar ska det vara? Naturligtvis kan det variera. Men du bör inkludera följande i din beräkning för att förstå värdet av ett sökord:
CPC (kostnad per klick) – ett vanligt mätvärde i digital annonsering
CTR (klickfrekvens) – antalet klick på din annons dividerat med antalet gånger som annonsen visades
Konverteringsfrekvens – hur stor procent kommer att konvertera när de landar på din webbplats?
Vad tjänar du på konverteringen?
Många brukar vilja ha minst 100 sökningar per månad på ett sökord. Men om du arbetar i en väldigt nischad industri, eller liten bransch där sökningarna är få, men där varje enskild försäljning har högt värde, bör du ändå överväga sökord med mindre volym. Vi har till och med fall där sökvolymen är låg (mindre än 100 sökningar per månad), men där en enda försäljning kan täcka företagets kostnader i flera månader.
Longtail sökord, eller long-tail keywords är mer specifika sökningar, som typiskt har en lägre sökvolym, men där besökare är längre i sin kundresa och mer redo att köpa din produkt eller tjänst.
Bara för att ett sökord eller fras är längre eller har flera tecken, betyder det inte att det är ett longtail keywords, som är lätt att tro. Longtail refererar specifikt till att det är en förlängd version av ett generellt ord. Du får ofta förslag till longtail sökord/keywords när du gör en sökning i Google.
Ett anat bra knep till att hitta longtail keywords är att se på relaterade sökningar. Det ger en inblick i vad folk söker efter när de söker på till exempel ”pennor”. På så sätt kan du få många bra idéer som kan hjälpa till när du ska göra en content analys.
Att optimera för long tails är en konst i sig. Det finns många resurser för att gräva ännu djupare i ämnet såsom videon nedan. Var noga med att endast ta till dig av tips från källor som är tillförlitliga, hävdar någon att det finns en lösning som passar alla så är det alltid ett varningstecken när det kommer till marknadsföring i alla dess former.
Alla sökord har inte samma syfte. Några sökningar handlar om att köpa en produkt eller tjänst, medan andra handlar om att hitta information. I din sökordsanalys är det därför en bra idé att först fokusera på de sökord som skapar värde för dig och din verksamhet. Du kan alltid fylla på med nya sökord i efterhand som en guide eller annat innehåll.
Som tumregel kan du alltid se om ett sökord har köppotential, om det redan ligger annonser i toppen eller botten av sidan. Det är också det man kikar på i CPC faktorn. Om dina konkurrenter är villiga till att betala pengar för att ligga på en sökning, finns det ofta värde att hämta.
De bästa SEO-verktygen vi rekommenderar för 2022 är: Google Keyword Planner, Ahrefs backlink Checker, Ahrefs webmaster Tools, Yoast och Google Search Console.
Verktyg för sökordsanalys: Google Keyword Planner
Här får du en gedigen möjlighet att både ta reda på sökvolym, konkurrensgrad och få inspiration till alternativa sökord. Och eftersom det är direkt från Google vet du att du kan lita på data. Dessutom arbetar många redan med Google Ads, varför det är enkelt att använda Sökordsplaneraren också.
Verktyg för länkanalys: Ahrefs Backlink Checker
Med Ahrefs Backlink Checker får du tillgång till den absolut starkaste länkdatabasen på internet. Förutom Googles egna såklart.
Verktyg för teknisk SEO: Ahrefs Webmaster Tools
Med Ahrefs Webmaster Tools får du en gedigen introduktion till teknisk SEO. Den analyserar din webbplats och hittar de allvarligaste felen och berättar hur du åtgärdar dem.
Verktyg för innehåll: Yoast
Med Yoast är det enkelt att se till att alla dina sidor är så SEO-optimerade som de kan bli. Yoast kommer inte att berätta hur du ska träffa sökavsikten exakt, men fungerar som en stark checklista för att säkerställa att den lägst hängande frukten plockas.
Verktyg för data: Google Search Console
Data som inte går att ifrågasätta. Med GSC får du tillgång till relevanta SEO-mått såsom visningar och klick, möjligheten att hålla ett öga på indexering och andra tekniska problem – och det bästa av allt är att datan är direkt från Googles sökresultatsidor, så att du vet att den är aktuell och korrekt.
Använder du dig av dessa fem så är du på god väg – oavsett om du är ny i SEO-världen eller om du bara behöver hänga med i vad din byrå gör.
Nedan har vi samlat två listor med några ytterligare gratis- respektiva betalalternativ för att ge fler insikter:
Steg-för-steg görs en sökordsanalys genom att:
Lär känna din målgrupp - och deras sökintention
Hitta din målgrupps sökord
Organisera dina sökord
Analysera din konkurrens
Starta ditt arbete med SEO
I vår steg-för-steg guide nedan tar vi utgångspunkt i Ahrefs, men kommer också ge tips på hur du gör en sökordsanalys utan att köpa ett dedikerat SEO-verktyg. Om du vill komma igång snabbt, kan du anmäla dig till vårt nyhetsbrev – så skickar vi dig en mall du kan använda dig av i din sökordsanalys.
Sökordsanalyser bygger i hög grad på att du förstår din målgrupp, och hur din hemsida är relevant för dem. För att vara säker att du känner din målgrupp, är det en bra idé att först:
Gå igenom din marknadsföringsplan
Gör en målgruppsanalys
Dyka ned i Google Analytics och Search Console för att förstå dina existerande kunders beteende
Prata med dina kollegor
Fråga dina nuvarande kunder direkt, varför har de valt ditt företag?
Nu är det dags att hitta dina potentiella sökord. Men det handlar inte bara om att brainstorma sökord som är relevanta för din sida, även om det är det första steget. Det handlar nämligen också om att samla in data om dina sökord. Som tidigare nämnt är det viktigt att finna ut antalet sökningar i månaden och hur konkurrensen ser ut på de olika sökorden. Det är nu SEO verktygen är användbara.
Om vi fortsätter med pennor som exempel, kan du med en sökning i Ahrefs keyword explorer se att sökordet pennor har 3800 sökningar i månaden och en relativt sett låg svårighetsgrad (keyword difficulty) på 3.
Keyword difficulty skalan går från 1-100 och baserar sig på hur svårt det är att ranka på ett sökord, som i sin tur baseras på antalet, och styrkan på de länkar till de sidor som redan rankar på sidan 1 i Google (top 10).
Du måste nu upprepa denna process för varje övergripande sökord du undersöker. Som ett minimum bör du göra det med dina viktigaste sökord.
På lång sikt bör du dock också undersöka hur den enskilda SERP ser ut i förhållande till fördelningen av organiska resultat vs. betalda annonser, samt CPC och CTR. Det ger en inblick i om det är nyckelord som generellt driver trafik.
Håll koll på ämnen som trendar
Eftersom vi lever i en värld där efterfrågan kan förändras snabbt bör du också komma ihåg detta i analysen. Följ det som trendar och gå efter det. Om du riktar in din SEO-strategi efter dessa sökningar kan du bli en first-mover. Det kanske inte är så många sökningar ännu, men du kan komma dit snabbt innan det blir hög konkurrens.
När du väl har hittat dina potentiella sökord är det dags att ordna dem. Det underlättas ofta genom att använda ett Excel-ark eller med Google Sheets. I arket anger du de uppgifter du tidigare har samlat in om dina nyckelord. Sen kan du ordna dem i övergripande kategorier. Det kan också vara smart att notera vilken typ av sökintention som ligger bakom varje nyckelord. Det kräver ofta en liten analys, men hjälper också till att du inte slösar bort din tid på irrelevanta sökningar.
Du kan ladda ner en mall för din sökordsanalys här genom länken nedan:
Härifrån blir det lättare genom att välja dina huvudfokusområden. Det är en bra idé att ställa in KPI:er för kampanjer eller mål på ditt SEO-arbete. När kampanjen är över eller din deadline är kommen, utvärdera jobbet. Ska du fortsätta med samma taktik? Eller är det dags att ändra planen?
Innan du helt bestämmer dina nyckelord är det en bra idé att undersöka din konkurrens. Kort sagt behöver du jämföra dig med konkurrenterna på sida 1. Vi rekommenderar att du använder en UnGoogle, där du kan söka anonymt. Annars kan du få sökresultat som bara riktar sig till dig.
När du klickar på sidorna eller annonserna, fråga dig själv:
Hur är innehållet på de konkurrerande sidorna?
Kan du efterlikna eller överträffa det? Kan du erbjuda ett alternativ som skapar mer värde för besökaren?
Är din webbplats mera relevant för sökintentionen?
Letar användare efter kunskap eller en produkt? Om de letar efter en viss produkt kan det vara svårare att ranka med en how to guide till exempel.
Hur många eller hur starka länkar har dina konkurrenter?
Detta kräver ett SEO-verktyg. Här kan du undersöka vilka länkar konkurrenterna får, samt hur starka de är baserat på Domain Rating.
Kan du skriva en skarpare metabeskrivning?
En metabeskrivning (eller meta description) är en kort text på 140-160 tecken, som beskriver innehållet på varje sida på din hemsida. Metabeskrivningen syns i själva sökresultatet, och syftet med den är att ge potentiella besökare en förståelse för vad de kan vänta sig, men också få dem att vilja besöka sidan. Du kan ofta öka klick frekvensen (CTR) genom att skriva en mer inbjudande text.
Nu är det dags att faktiskt sätta igång med ditt SEO-arbete. Det betyder att du ska producera innehåll och börja med din länkbyggnads kampanj. Det är alltså också här som det riktiga arbetet startar. Eller med SEO-termer: det är nu optimeringen startar.
En sökordsanalys är fundamentalt för ett bra SEO arbete. Det ger dig inte bara en insikt i hur många som söker på ett visst ord, hur konkurrensen ser ut på ett visst ord, men även hur efterfrågan generellt ser ut för det du vill erbjuda med din hemsida. Utöver det ger en sökordsanalys även svar på vad din målgrupp söker efter, när de vill hitta produkter eller tjänster som du erbjuder, vilket är viktigt att ha med sig när det är dags att producera innehåll.
Man ska försöka optimera sin hemsida genom att skapa innehåll på det övergripande området, det övergripande ämnet. Försök också att vara en ”thought leader” på de många lontail sökningar som relaterar till det övergripande. Därmed säkerställer du att du kan besvara alla de frågor och önskemål som kan ligga bakom de enskilda relaterade sökningarna. Det ger bästa möjliga utgångspunkt för ditt SEO arbete.
Som bekant är sökmotoroptimering ett invecklat arbete och har många aspekter som kan göras mer eller mindre effektivt. Vi erbjuder alltid en gratis SEO-analys för att ge dig en insikt i din hemsidas prestation. Detta tillsammans med en genomgång av dina KPI:er skapar goda förutsättningar för dig att ta de rätta besluten. Se videon nedan för en kort sammanfattning om vad en analys från oss innehåller!
Vad är en sökordsanalys?
Med en sökordsanalys hittar du relevanta sökord, som driver värdefull trafik in på din hemsida via Google.
Vad är ett bra sökord?
Ett bra sökord ska kunna leva upp till det, som ditt företag kan erbjuda. Härmed försäkrar du dig om att trafiken bli relevant för dig och dina besökare. Självklart behöver det dessutom finnas människor som söker efter ordet. På så sätt vet du att det också finns trafik bakom sökningen.
Vilken statistik ska ingå i min sökordsanalys?
När du gör en sökordsanalys bör du undersöka följande statistik:
Sökvolym (antal sökningar per månad)
Svårighetsgrad (Domain Rating eller Domain Authority)
Trafikvärde (värdet på annonser under sökordet)
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.