blogg

/

SEO

/

0 min read

SEO as a Service- vad är det och varför prenumererar framgångsrika företag på det

“SEO as a Service” är ett begrepp som bygger på samma modell som “Software as a Service” (SaaS), och bör i sitt grundläggande koncept förstås på samma sätt. Den stora skillnaden ligger dock i själva utförandet, där vi på Bonzer fokuserar på SEO som en kontinuerlig marknadsföringstjänst.

rubrik "Seo as a service", under visas ett sökresultat där det står "Are your competitors outperforming you today?"

De senaste åren - särskilt sedan coronapandemin - har SEO etablerat sig som en av de mest väsentliga kanalerna för företag när det handlar om att generera leads, försäljning och faktiskt nya kunder överlag. Det förväntas att SEO når en global marknadsstorlek på 234,8 miljarder USD år 2030, vilket skulle motsvara en årlig tillväxt på 17,6 % från 2022 till 2030.

Hur SEO har utvecklats över tiden har dock förändrats mycket. Tidigare bestod det - och gör fortfarande hos vissa - av lite optimering här och där med "SEO-texter" och köpta länkar. Idag finns det (till vår lycka) en betydligt bättre matchning mellan företag och SEO som tjänst - för de som har hållit sig uppdaterade med utvecklingen.

Sökmotorerna har utvecklas 

Sökmotorer som Google och Bing har utvecklats för att ännu bättre förstå sina användare, där innehåll och integrerad AI möjliggör att visa resultat som aldrig förr. Detta ökar efterfrågan och användningen från oss människor, vilket fortsätter att öka potentialen och ställer högre krav på alla som vill lyfta sin verksamhet online.

Men med större affärspotential har konkurrensen också ökat inom de flesta branscher - och detta utgår alltså från att det fortfarande bara finns en toppresultatplats på sökmotorn.

Hur jobbar vi på Bonzer med “SEO as a Service”?

På Bonzer har vi därför genom våra många års erfarenhet av SEO och organisk marknadsföring byggt upp en ram som först och främst utgår från våra kunders affärsmål och sedan från algoritmen på sökmotorn.

Genom att kombinera dessa två faktorer är det möjligt att utforma en strategi som både lägger grunden för tillväxt och håller sig i framkant av utvecklingen, så att man med kontinuerliga uppdateringar från branschen och sökmotorn inte tappar marknadsandelar till konkurrenterna.

Så hur går det egentligen till?

Jo, det vilar på konceptet "SEO as a Service".

Så fungerar SEO as a Service

"SEO as a Service" är en licens- och leveransmodell utvecklad av Bonzer, där SEO licensieras på abonnemangsbasis genom en dedikerad SEO-partner.

seo as a service model

Är ni nyfikna på att höra mer om "SEO as a Service"? Få en gratis SEO-analys här.

Resultatet blir en partner som ser till att det finns en strategi som genomförs och som ökar den digitala närvaron utan att kompromissa med företagets vision och tone of voice. Målet är i grund och botten att använda SEO som en kanal för att få insikt i målgruppen och därigenom stärka ert budskap genom allt innehåll på webbplatsen. Samtidigt ser det till att er nuvarande prestation inte försämras.

På Bonzer gör vi detta steg mycket enkelt genom en grundläggande tjänst som våra kunder prenumererar på, och på så vis får de tillgång till ett dedikerat team. Ett team som proaktivt ser till att SEO bidrar till den övergripande tillväxten och att man inte förlorar sina viktigaste toppresultat till konkurrenterna.

Med andra ord öppnar detta upp för kompetenserna hos våra konsulter och tekniska support. Dessutom möjliggör det att andra kanaler, som betald annonsering, kan prestera ännu bättre.

Kontinuerlig baseline-modell

Baseline-modellen kan på många sätt jämföras med ett gymmedlemskap som tar hand om ens kondition eller tillgången till en revisor som hjälper till att hålla koll på den löpande ekonomin. På samma sätt ser en baseline till att SEO är under kontroll och att det finns tillgång till ett dedikerat team - konsulter och teknisk support - som proaktivt stödjer er och som ni kan bolla idéer med.

I en baseline har ni tillgång till:

  • Analytiskt och strategiskt konsultteam

  • Data om de senaste marknadstrenderna

  • Insikt i konkurrens och rapportering

  • Inhouse upskilling

  • Teknisk support

Om det finns behov av utökade tjänster, anpassas nödvändiga "sprints" för att stödja och stärka utförandet av strategin. "Sprints" är utformade som lösningar som tillhandahåller en tjänst med utgångspunkt i kapacitet och kompetens för att genomföra de åtgärder som ingår i den kontinuerliga vägkartan.

"Sprints" kan här vara exempelvis en större innehållsproduktion för er som behöver bygga en starkare innehållsstruktur, eller kan det vara en utvecklingssatsning för er som behöver bygga en ny hemsida från grunden med rätt struktur och fundament. Detta är något vi löpande avgör i enlighet med efterfrågan och behov inom strategin.

En tjänst som förstärker säkerheten i er marknadsföring

När det gäller marknadsföring vill man som ansvarig vara säker på att man använder pengarna på rätt sätt, samt har en bra marknadsföringsmix. Därför är det alltid en bra idé att börja med att skapa en marknadsföringsplan.

Som ett engagerat SEO-byrå måste vi också samarbeta med de andra kanalerna som ni har tillgängliga. I en bra SEO-tjänst är det nämligen avgörande att förstå hur hela marknadsföringsprocessen fungerar, så att man med det organiska kan förstärka andra kanaler på bästa möjliga sätt. Detta gäller alla digitala kanaler.

På det sättet stärker ni er organiska position samtidigt som trafik, data och erfarenhet automatiskt kommer att förbättra ert performance inom betald marknadsföring. Exempelvis genom att "quality score" förbättras genom organiskt innehåll. Detta sänker CPC (Cost- Per- Click) och skapar på så vis en mer effektiv ads budget.

Undvik att förlora marknadsposition med SEO as a Service

Om vi zoomar in på "SEO as a Service", är en aspekt att stärka både ens egna och andra kanaler. Det andra - och avgörande i en kontinuerlig tjänst - är att med rätt kompetens undvika att förlora sin position på marknaden.

SEO utvecklas ständigt och om man inte håller sig uppdaterad blir man sårbar, vilket för många resulterar i att konkurrenter tar över stora marknadsandelar. Likaså kan utvecklingen av sökmotorer och AI utmana företagets överlevnad.

I tjänsten får ni därför tillgång till ett erfaret team som alltid är i framkant av utvecklingen och proaktivt kommer att hjälpa er att inte förlora placeringar till konkurrenterna. En placering kan nämligen vara värd mycket pengar.

Vill ni veta mer?

Om ni önskar att få mer information om vad "SEO as a Service" kan göra för ert företag och hur det fungerar i praktiken, kan ni få en SEO-analys av oss.

Vi väljer att gå vidare med dem där vi ser en överensstämmelse och där vi vet att vår tjänst kan göra er vardag enklare, säkerställa er närvaro och bidra till att öka utfallet av den samlade marknadsbudgeten.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas är CPO samt Partner på Bonzer. Därför ligger fokus på daglig analys av Googles algoritm och utvecklingen av SEO som produkt. Thomas har arbetat med SEO i flera år och besitter en stor passion för att sprida kunskap om hur man bäst implementerar SEO i företag. Vid sidan av Bonzer bidrar Thomas med kunskap på bl.a. Search Engine Journal, DanDomain och Retailfolk. Utöver det så har han även undervisat i Digital Media Strategy vid Copenhagen Business School i Köpenhamn. Du är alltid välkommen till att kontakta Thomas för frågor eller tankar kring vårt SEO-universum på [email protected].

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.