Case

Så gick ‘Make Influence’ om konkurrenterna och är idag #1 på ‘Influencer’-relaterade sökord

Kategori

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

I detta case går vi igenom:

  • Ökning i organiska sökord

  • Ökning i organiska sökord på sidan 1

  • Ökning i organisk trafik

Make Influence är den danska plattformen, verksamma inom datadriven Influencer Marketing. Plattformen grundades i Köpenhamn och tillhandahåller möjligheten för företag att träffa sina potentiella influencers/ambassadörer som dom vill ingå samarbete med.

Make Influence lägger stor vikt vid prestation och resultat, vilket innebär att man utesluter man förskottsbetalningar mellan företag och influencers. Denna affärsidé skiljer sig från normen i branschen. Att företag betalar en influencer i förskott, utan att nödvändigtvis kunna mäta ett konkret värde av samarbetet, är alltså inte ovanligt.

Make influence mål är att företag och influencers ska få möjligheten att bygga upp starka och genuina samarbeten på en plattform där chansen att tjäna pengar är i princip obegränsade. Därmed väljer inte heller Make influence att definiera influencers utifrån antalet följare, utan snarare på vilket värde de kan skapa för framtiden åt företag där en tydlig synergi finns.

Att ta sig till toppen av sökresultaten på en redan etablerad marknad

Make Influence satte officiellt ned flaggan på den svenska marknaden den första Mars, 2021. Inför lanseringen var målet tydligt: att lyckas skapa sig en stark, organisk positionering på de allra mest affärskritiska sökorden i Sverige. Den svenska marknaden kom dessutom med ett tufft, redan väletablerat konkurrens landskap på köpet.

När Make influence valde att samarbeta med Bonzer, var också vårt uppdrag tydligt: Vi skulle hitta en strategi som skulle lyckas öka den organiska synligheten mot svenska bolag och influencers, samt att etablera varumärket Make Influence i Sverige.

Initialt i projektet behövde Make Influence hjälp med att bli synliga på sökord relaterade till ämnet Influencer Marketing, för att på så vis sprida kunskap om företaget och dess affärsmodell. Inititalt låg fokus på sökord med en informativ, kommersiell och transaktionell sökintention, för att lyckas nå samtliga målgrupper.

Tack vare en redan väletablerad SEO strategi i Danmark, så anpassades denna till svenska förutsättningar, men med inslag av byråns danska rötter.

Fokus på rätt content riktat mot de viktigaste målgrupperna

Inledningsvis utförde Bonzer en grundlig och djupgående sökordsanalys för att lära känna sökbeteendet hos Make Influence potentiella, nya användare i Sverige. För att säkerställa att nå ut med de rätta förutsättningarna, producerades primärt content till kommersiellt, affärsdrivande landningssidor och informativa blogginlägg.

Genom att analysera och förstå vilken typ av content som konkurrenter rankar på, så grundades SEO strategin i att fokusera på ett content som leverera ett extra, interaktivt värde för besökaren.

Vidare etablerades en off-page strategi med målet att öka varumärkeskännedomen i Sverige, samt för att validera vår auktoritet hos Google. Via en genomtänkt outreach och digital PR modell, så lyckades Bonzer snabbt sprida budskapet om nylanseringen av en av Danmarks största Influencer Marketing byråer i Sverige.

Pressutskick och digital synlighet hos influens.se

Än i dag 2023, så övervakas vår off-page strategi via ett kontinuerligt arbete med att driva kvalitativa och relevanta länkar för att stärka domänen. Dessa länkar har i förlängningen också etablerats i en intern länk-strategi som syftar till att ta vara på den inkommande länkkraften och sprida den internt på hemsidan.

Resultat

Idag har Make Influence Sverige klättrat till toppen av Googles organiska sökresultat. Sedan uppstarten i Mars 2021 rankar man idag #1 eller på Googles förstasida på majoriteten av deras allra mest affärskritiska sökord.

Innehållet vi skapade initialt i samarbetet kom att vara direkt avgörande för den organiska synlighet som senare kom att glänsa över Make Influence. Genom att direkt möta den sökintention som ligger bakom flera av de mest affärsdrivna sökorden, samt att addera ett mervärde för användaren, så började andelen organiska sökord också öka kraftigt.

Interaktivt innehåll som engagerar besökaren

Utveckling i organiska mätvärden

Totala mängden organiska sökord

Totala mängden organiska sökord i topp 10 position

Ökning i organisk trafik

Summering

Vägen till Make Influence framgång har grundat sig i att ta ett helhetsgrepp om hemsidan från start. Med hjälp av teknisk analys, en grundlig content analys och välplanerade länk kampanjer så har Make Influence konkurrens utsatt Influencer Marketing scenen i Sverige.

Idag jobbar Bonzer och Make Influence med en ständig proaktiv analys av hemsidan, för att på så vis säkerställa befintliga positioner, men också fortsatta rankings bland sökresultaten.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.