Uppdaterad 8. april 2021 av Lydia Nyberg

Sökmotoroptimering – Vägen till kunderna går via Google

Sökmotoroptimering – Vägen till kunderna går via Google

Förställ dig att du är ute efter en viss typ av produkt eller tjänst. Kanske en sprillans, ny vårjacka, eller kanske en verksamhet som kan hjälpa dig med fönsterrengöringen.

Vad är det första du gör för att ta reda på vilket varumärke eller vilken leverantör som du faktiskt kommer att förlita dig på? – Du sätter 10 fingrar på tangentbordet och börjar ditt sökande hos en sökmotor, mest sannolikt hos Google. 

Google är idag världens största sökmotor som rankar de allra mest trovärdiga och relevanta sökresultaten, beroende på din specifika sökning. Men vilken verksamhet blir den lyckliga vinnaren av trafiken? Och hur lyckas man stärka sin organiska synlighet i Googles organiska sökfält? Svaret på detta lyder; Sökmotoroptimering (SEO).

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering kommer från engelskans Search Engine Optimization och är i svensk folkmun mer känt som SEO. Begreppet syftar till att ge en webbplats en ökad, organisk synlighet hos sökmotorer som exempelvis Google, Bing eller Yahoo.

När man arbetar med SEO är en vanligt förekommande ambition att driva in mer trafik till sin hemsida, för att på så vis lyckas driva försäljning och konvertera kunder.

Sökmotoroptimering handlar i stort om att leverera en så pass kvalitativ och auktoritär hemsida som möjligt, för att på så vis ranka högt upp i sökresultaten.

Följer man Googles riktlinjer och visar på tillförlitlighet, så är chansens stor att just du hamnar på Googles första sida, som driver allra mest trafik.

Nyckeln till att lyckas med sin sökmotoroptimering är således att känna till de enskilda fundament av den faktiska optimeringen, som kan delas in i 3 olika kategorier:

Varför är sökmotoroptimering viktigt?

Sökmotoroptimering är ett online verktyg som handlar om att synas vid rätt tillfälle. När dina potentiella kunder är ute och söker efter de produkter eller tjänster som du erbjuder så är det viktigt att just din verksamhet rankar högt när en sökning genomförs.

För att få sin kundbas att växa så är den snabbaste genvägen internet och dess största kraft, Google. Att alliera sig med Google och deras sätt att tänka blir därför oundvikligt, och då denna jätte dessutom står för mer än 92% av hela webbens organiska söktrafik, så blir detta en direkt väg till dina potentiella kunder.

”Syns du inte – finns du inte” är ett vedertaget uttryck inom SEO-sfären och i dagens digitala klimat, så är det precis lika viktigt att synas på Google, som det är att ha din fysiska butik, centralt placerad och på en vältrafikerad gata. 

Att arbeta med sin organiska synlighet är långsiktigt lönsamt då den organiska trafiken ofta befinner sig i slutskeendet av en köpresa. Att investera i en gedigen SEO-strategi blir därför oerhört viktigt för att lyckas vinna nya kunder och gå före konkurrenterna. 

Hur fungerar sökmotoroptimering?

Låt oss säga att du har en e-handel som säljer skor och du vill därför synas på sökordet ”skor”. Du vill också att de personer som söker på ”skor” till slut ska landa på din webbplats, framför dina konkurrenters. Eftersom dina konkurrenter troligtvis har samma vision så är detta lättare sagt än gjort. 

För att lyckas ranka på sökordet ”skor” krävs det att man arbetar med rätt typ av SEO-strategi för att på så vis leva upp till de riktlinjer och parametrar som Google premierar och rankar sökresultaten på.

För att lyckas bedriva en framgångsrik försäljning av dina skor, är det naturligtvis en större sannolikhet att ditt företag kommer att lyckas om din webbplats är bland de första resultaten på Google.

Hur hamnar man på första sidan hos Google?

Det är en ständig kamp om att vara nummer 1 bland Googles sökord och sättet att vinna kampen är genom att vara mer synlig än dina konkurrenter. För att lyckas med detta så finns det olika vägar att ta.

En väg är via Google Adwords, som är betald trafik och en annan väg är via sökmotoroptimering där trafiken du får in är helt gratis. Att börja arbeta med sökmotoroptimering är en hållbar investering som säkrar en auktoritär ställning hos Google och som blir enormt fördelaktigt för alla som drömmer om att vara en ”thought leader” inom sin bransch. 

Du kan läsa mer om vilka olika strategier som kan vara lämplig för just din verksamhet i vår kostnadsfria e-bok om SEO.