/
Research
/
0 min read
Google är den obestridda härskaren när det kommer till de mest använda sökmotorerna. När man talar om sökordsanalyser utgår man generellt uteslutande om hur de placerar sig på Googles sökresultat. Det betyder däremot inte att de mindre använda och välkända sökmotorerna inte kan eller ska användas. Vill du ha en insikt om hur din hemsida presterar på sökmotorerna så tveka inte att använda dig av vår gratisanalys.
Därför kommer här 10 alternativa sökmotorer att läsa på om för att få en insikt om, och blir lite klokare på, de många mindre kända sökmotorer som finns.
Alla är inte helt förtjusta i Googles hantering och spårning av sekretessbelagd data. Det är ett skäl till att vissa vänder sig till alternativa sökmotorer. Dessutom har de mindre aktörerna en rad olika funktioner som, i vissa människors ögon, är överlägsna Googles motsvarighet.
Bing uppstod redan 2009, ägs av Microsoft och är för närvarande den största konkurrenten till Google när det kommer till mest använda sökmotorer. Bing tar upp 2,88 % av sökmotormarknaden vilket låter lite jämfört med Google, som ligger på hela 91,9 %. Dessa 2,88 % motsvarar dock cirka 12 miljarder sökningar världen över varje måndag. Så Bing är verkligen inte en okänd sökmotor. Särskilt i USA har den vunnit mark på sistone och blivit väldigt populär.
Bing fungerar inte så annorlunda än Google, något nämnvärt med Bing är att du tjänar microsoft-belöningar när du använder Bing. Microsoft belöningar kan t.ex. används för att köpa presentkort eller donera pengar till icke-statliga organisationer och det lockar användare. Google har ännu inte kommit på något liknande, men vi väntar med spänning för att se ifall de känner sig inspirerade.
Fun fact: när du använder bing på Windows egna webbläsare, Edge, och får ett sökresultat som leder till nedladdningssidan till chrome dyker en skräddarsydd uppmnaning upp överst som vädjar om att du inte behöver installera någon annan webbläsare.
Yahoo! är en av de äldre sökmotorerna i sitt slag. Den lanserades 1994, blev snabbt populär och en av de första riktigt stora sökmotorerna. Sökmotorns popularitet har dock bleknat med åren och idag anser många att Yahoo! inte har lyckats hänga med i den tekniska utvecklingen. År 2017 förvärvades Yahoo! av Verizon Communications med storslagna ambitioner om att återuppliva 90-talets favoritsökmotor. De lyckades inte och 2021 sålde Verizon Yahoo! vidare med miljardförluster som följd.
Trots det har Yahoo! idag 1,51 % av sökmotormarknaden och är därmed den tredje mest använda sökmotorn i världen.
Yahoo! fungerar som mer än en sökmotor de erbjuder även e-post, spel och shopping. Eftersom Yahoo! utöver det har integrationer med Yahoo Answers och Yahoo Finance kommer du med största sannolikhet ändå finna ett stort urval av bra svar om i stort sett alla ämnen.
Yandex är utvecklat av ett ryskt företag och sökmotorn är den överlägset mest använda i Ryssland. Globalt sett sitter de dock "bara" på 1,27 % av sökmotormarknaden.
Yandex är väldigt likt Google med möjlighet att söka baserat på foton, webbsidor, videor och nyheter. Dessutom har Yandex mobilappar och molnlagring. Dess stora popularitet i Ryssland verkar dock främst bero på att Yandex är bra på att förstå kyrilliska bokstäver som enbart används i Ryssland.
Eftersom Google inte går att nå i Kina utan en VPN har Baidu fyllt det vakuum. Där Google är en erkänd global sökmotor, är Baidu främst erkänd och används i Kina. Baidu är inte så olik Google, men precis som Yandex förstår det ryska språket bättre så förstår Baidu det kinesiska språket bättre. Baidu står för 1,16 % av den globala sökmotormarknaden, vilket dock förmodligen speglar den stora andel av världens befolkning som det kinesiska folket utgör. Detta är inte en sökmotor som rekommenderas av andra skäl än att undersöka hur olika sökresultat skiljer sig på jämfört med mer konventionella sökmotorer.
DuckDuckGo står för 0,69% av sökmotormarknaden och är därmed den minst använda sökmotorn bland de vi listar. Även om de få procentsatserna inte låter så mycket är DuckDuckGo en väl använd sökmotor, särskilt i USA.
DuckDuckGo har blivit populärt eftersom de säkerställer en anonym sökning och gör det därmed möjligt för användare att söka utan att få sina personliga uppgifter spårade. DuckDuckGo skickar inte runt privat information till sidor som användaren besöker och lagrar inte heller privata sökningar i enorma databaser – något som Google har fått stor kritik för att göra.
DuckDuckGo använder alltså inte cookies för att samla in data om användare och om du använder DuckDuckGo kommer du därför inte mötas av riktade annonser. Om du inte är ett fan av cookies och annonser baserade på dina tidigare sökningar, bör du kolla in DuckDuckGo.
Ekoru sökmotor
Ekoru är en sökmotor som liknar Ecosia i att den använder reklamintäkterna för att stödja välgörenhetsorganisationer som arbetar med miljö och djur. Ekoru startades år 2019 och har sitt huvudkontor i Singapore. En av fördelarna med Ekoru är att användarna kan bidra till miljöskydd genom att söka på internet. Nackdelen är att Ekoru inte har samma sökresultatsbas som de mer etablerade sökmotorerna, vilket kan göra att sökresultaten inte alltid är lika relevanta.
Mojeek
Mojeek är en brittisk sökmotor som säger sig använda egenutvecklade algoritmer för att leverera sökresultat. Mojeek startades år 2004 och har fokus på att visa resultat av hög kvalitet och att skydda användarnas integritet. En fördel med Mojeek är att sökmotorn inte spårar användarna, vilket ger en hög grad av integritet. Nackdelen är att Mojeek har en mindre sökresultatsbas än de större sökmotorerna, vilket kan leda till att vissa sökningar inte genererar lika många relevanta resultat.
Swisscows
Swisscows är en sökmotor som är baserad i Schweiz och använder semantisk teknik för att generera mer relevanta sökresultat. Swisscows startades år 2014 och har fokus på att erbjuda användare ett alternativ till de mer etablerade sökmotorerna som inte spårar användarna. En fördel med Swisscows är att sökmotorn är mycket noggrann och kan hjälpa användare att hitta mer exakta sökresultat. Nackdelen är att Swisscows har en relativt liten sökresultatsbas, vilket kan göra att vissa sökningar inte genererar lika många resultat som på större sökmotorer.
MetaGer
MetaGer är en tysk sökmotor som lanserades år 1996. Sökmotorn säger sig vara opartisk och inte spåra användare, vilket innebär att den levererar opartiska sökresultat. Ett kännetecken för MetaGer är dess stora mängd tillgängliga sökresurser, inklusive webbplatser, nyheter och bilder.
Gibiru
Gibiru är en amerikansk sökmotor som startades år 2009. Sökmotorn fokuserar på användarnas integritet genom att inte spåra eller lagra användardata och använder en sekretessorienterad sökteknik. Ett kännetecken för Gibiru är dess integritetsskydd, vilket gör att användare kan söka utan att behöva oroa sig för spårning. Fördelen med Gibiru är dess integritetsskydd, men nackdelen är att dess sökresultat kanske inte är lika omfattande som hos andra sökmotorer.
En sökmotor fungerar som en tjänst så att du ska få upp webbsidor som matchar dina sökningar. Sökmotorn kommer att söka igenom indexerat innehåll och visa de resultat som passar bäst till din sökning.
Här är några av de vanligaste sökmotorerna:
Bing
Yahoo!
Baidu
Yandex
DuckDuckGo
Google är idag den överlägset största sökmotorn i hela världen. Google har en stor indexering av hemsidor och är utan tvekan den mest använda sökmotorn. Detta tack vare deras kraftfulla algoritmer.
Här är en lista med säkra sökmotorer:
FireFox
DuckDuckGo
Brave
Tor
Opera
DuckDuckGo
MetaGer
Qwant
Mojeek
Yahoo!
En säker sökmotor använder sig av säkerhetsåtgärder så att du som surfar på nätet inte behöver oroa dig över att sökmotorn samlar in dina personuppgifter.
Sökmotorer är trots allt SEO-lekplatsen och där vi på Bonzer fokuserar allt vårt arbete. Om du är intresserad av att veta hur ditt företag presterar på sökmotorerna är vi mer än redo för ett samtal om just det, utan förpliktelser. Allt du behöver göra är att fylla i din verksamhets grundläggande uppgifter.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.