/
SEO
/
0 min read
I den ständigt utvecklande SEO-världen är det inte bara en bra idé att hålla sig uppdaterad med nya uppdateringar och teknologier; det är avgörande. Google har precis introducerat ett antal betydande uppdateringar som kommer att reformera sättet vi idag och i framtiden arbetar med SEO. I denna artikel går vi igenom Googles nya uppdateringar, samt hur ni kan ta detta vidare i er verksamhet.
I Googles senaste uppdatering, som presenterades natten till 11 maj 2023 svensk tid, introducerade Elizabeth Reid från Google, generativ AI i Googles sökresultat – dvs. artificiell intelligens som är ansvarig för att skapa nytt och originellt innehåll. Målet? Att göra sökningar snabbare, mer effektiva och mer intuitiva än någonsin tidigare.
Generativ AI är utformad för att svara på komplexa förfrågningar, föreslå uppföljande frågor, samt att ge sammanhang till ämnet. Detta innebär att man som hemsida – som företag – behöver vara mer målinriktad och relevant i sitt innehåll än tidigare.
Här nedan ser vi ett exempel på just detta från Google:
Generativ AI exempel från Google
AI kommer att användas för att sortera genom internets enorma mängd information. Som företag behöver man därför förbereda sin hemsida med innehåll som är både mer relevant och unikt jämfört med konkurrenter. Med andra ord skiljs "fåren från getterna", och de som inte följer Googles riktlinjer kommer att ha svårare att få synlighet och kunder i framtiden – åtminstone från Google.
Googles Search Labs och SGE (Search Generative Experience) fungerar som 'tidiga experiment' i Google Search. Dessa plattformar är tillgängliga via Google Chrome desktop och Google App – till att börja med endast på engelska. De kommer att ge användarna möjlighet att testa nya generativa AI-funktioner.
Så om du är ivrig att komma igång med att experimentera med de nya funktionerna, kan du registrera dig för Search Labs och få tillgång till SGE de kommande veckorna.
De nya uppdateringarna inkluderar också en uppdatering för online shopping, som därför är extra relevant för er som säljer produkter online via Shopping.
Genom generativ AI kommer Google att utgå från faktorer som produktbeskrivningar, recensioner, priser och bilder, som tillsammans ska göra komplexa köpbeslut lättare för konsumenterna. Den nya shoppingupplevelsen är byggd på Google shopping Graph, som har över 35 miljarder produktlistningar.
Särskilt recensioner är något som Google det senaste året har lagt otroligt stor vikt vid, vilket också kan ses i deras senaste 'product review-uppdatering' från april. En uppdatering som införlivar praktisk erfarenhet som en viktig del i recensioner och därmed också som en rankingfaktor.
Som en del av dessa uppdateringar, strävar Google efter att belöna hjälpsamt innehåll genom sitt Helpful Content System. Ett system som belönar dem som uppfyller användarnas förväntningar - deras sökintention – och straffar dem som inte gör det. Systemet använder webbplatsövergripande signaler och automatiserad maskininlärningsklassificering för att rangordna innehållet.
Innehåll som inte hjälper användarna – men som bara optimeras mot en sökmotor – kommer inte att synas mycket på Google framöver. Därför är det viktigare än någonsin att ert innehåll är av hög kvalitet, att det är originellt och att det gynnar er målgrupp.
Så glöm allt om de gamla 'blackhat'-taktikerna, som handlade om att packa en text full med sökord eller att skaffa massor av länkar kosta vad det kosta vill. Idag handlar det om användaren, och det förstår Google idag.
I slutet av 2022 uppdaterade Google sina Quality Rater Guidelines för att inkludera ett extra 'E' i sina E-A-T-riktlinjer, som därmed nu står för Expertis, Erfarenhet, Auktoritet och Trovärdighet.
Detta understryker samtidigt vikten av originellt innehåll med människor i fokus. Det är därmed ett klart budskap till alla som arbetar med innehåll: att producera innehåll som bygger på förstahandserfarenhet och som är relevant för målgruppen.
I ljuset av dessa uppdateringar är framtiden för SEO klar: originalitet, relevans och användarupplevelser kommer att dominera framöver. Webbplatser måste bygga sina plattformar med utgångspunkt i innehåll av hög kvalitet, som både är djupgående och som visar expertis och erfarenhet. Innehållet måste vara auktoritativt och användbart för användaren.
På många sätt är detta därför kulmen på de många uppdateringar som Google har delat de senaste 1-2 åren, inklusive The Helpful Content System, Review Updates och deras uppdaterade syn på Page Experience, som bedömer tekniska och UX-mässiga rankingfaktorer mer holistiskt än tidigare.
bygga era strategier runt innehåll som både är informativt och transaktionellt. Detta är trots att informativa sökningar, som "how to", kanske kommer att ätas upp av Googles AI-genererade sökresultat och därför resultera i fler "zero click searches". För utan att visa thought leadership eller ämnesauktoritet, vinner ni inte den kommersiella trafiken heller.
hålla er uppdaterade om nyheterna från Google i ännu högre grad, eftersom detta kommer att bli ännu viktigare framöver. Något vi på Bonzer kontinuerligt uppdaterar månad för månad i inlägget "Google Nyheter".
optimera ert produktrelaterade innehåll genom att använda strukturerad data och vara i framkant med recensioner. Något som inte bara påverkar era placeringar utan också konverteringar.
anpassa er till användarbeteende och förstå hur teknologier som Bard kommer att påverka beteendet kontinuerligt utifrån användarnas önskemål.
arbeta med 'multimodal och multilingual SEO', vilket innebär att Google utökar sitt system för att förstå olika språk och olika innehållsformat, inklusive visuellt innehåll.
Så allt som allt understryker dessa uppdateringar vikten av innehåll, och hur man som företag i högre grad behöver anpassa sig till AI-förbättringar och därmed förväntningar dag för dag. Det är viktigt att detta är helt integrerat i er verksamhet och marknadsföringsfokus.
Möta dessa förändringar och anpassa er SEO-strategi så att den håller jämna steg med utvecklingen. Då kommer ni att vara före utvecklingen och före konkurrenterna.
Om ni vill förstå hur detta påverkar er industri specifikt, står vi alltid redo att ge er råd i detta ständigt föränderliga SEO-landskap.
CPO & Partner
Thomas är CPO samt Partner på Bonzer. Därför ligger fokus på daglig analys av Googles algoritm och utvecklingen av SEO som produkt. Thomas har arbetat med SEO i flera år och besitter en stor passion för att sprida kunskap om hur man bäst implementerar SEO i företag. Vid sidan av Bonzer bidrar Thomas med kunskap på bl.a. Search Engine Journal, DanDomain och Retailfolk. Utöver det så har han även undervisat i Digital Media Strategy vid Copenhagen Business School i Köpenhamn. Du är alltid välkommen till att kontakta Thomas för frågor eller tankar kring vårt SEO-universum på [email protected].
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.