/
SEO
/
0 min read
Som Google-användare har du förmodligen upplevt att du har behövt göra många sökningar innan du faktiskt hittade det du letade efter.
Ur söksynpunkt är detta något som kan uppfattas som en dålig ‘användarupplevelse’. Kanske kommer du att skylla dig själv för att du är dålig på att söka, eller så kanske du kommer till slutsatsen att svaret du söker inte går att hitta.
Detta är ett frustrerande problem som Google har insett sedan en tid tillbaka och känner sig nu ansvariga för att förbättra sökupplevelsen. Därför har Google utvecklat en helt ny teknik som både kommer att ge större sökupplevelser över språkgränser (med färre sökfrågor) och göra det möjligt att söka i flera format.
Google kallar det “MUM”. En teknik som beskrivs som 1 000 gånger starkare än BERT.
I det här inlägget går vi igenom den nya tekniken och förklarar för du som arbetar med SEO bör veta vad det hela handlar om.
MUM står för "Multitask Unified Model" och är designad av Google för att uppnå bättre förståelse för sökfrågor – även i de fall då sökningen är extremt exakt.
Målet är att minska antalet sökningar eller frågor som behövs för att hitta svaret. Syftet är vidare att ge användarna mer tillfredsställande resultat och ett mer heltäckande sätt att förstå information.
MUM har flera funktioner och kan i korthet beskrivas som både flerspråkig och multimodal. Detta är baserat på både ett T5 text-till-text ramverk och Transformer-arkitektur som vi också känner till från BERT – bara 1 000 gånger starkare.
Med MUM kan Google förstå minst 75 språk och kan hantera fler variabler samtidigt. Detta ger en mer komplett sökmotor än vi har sett hittills – och en sökmotor baserad på en flerspråkig modell.
Med Multitask Unified Model kan Google också förstå information från olika format som text och bilder samtidigt.
Google har även meddelat att detta kommer att vara en funktion i Google Lens-verktyget, där både en bild och fråga kombinerat kommer att ge ännu bättre resultat. Detta är möjligt på grund av större användning av signaler.
Vidare förväntas videoformatet också ansluta sig till den multimodala sökningen.
Google vill att dess användare ska kunna få saker gjorda med färre sökningar. Och det betyder att sättet som Google-sökningar fungerar måste vara mer "sofistikerat".
MUM är därför utformat för att förstå komplexa sökfrågor – en process som i genomsnitt kräver 8 steg för ett definitivt svar. Med andra ord kommer denna AI-teknik att underlätta surfprocessen för användare.
En av de revolutionerande fördelarna med MUM är möjligheten att kombinera text och visuella sökningar – till exempel när man letar efter tips om hur man fixar trasiga föremål, upptäcker nya produkter och mycket mer.
Ett annat fantastiskt tillägg är funktionen "Things to know", som hjälper till att visa upp relaterade ämnen som sökare kanske inte ens vet att de letade efter.
Naturligtvis är nästa fråga att svara på vad detta betyder för ditt företag. Effekten kommer att vara oklar tills vi faktiskt kan mäta den. För tillfället begränsas vi till att försöka förutsäga framtiden. En lätt uppgift, va?
Vi återkommer till när du kan förvänta dig att MUM kommer att påverka ditt företag senare i den här artikeln.
När sökresultaten börjar dyka upp i flerspråkiga former kan du förvänta dig mer internationell trafik. Detta innebär att även om din hemsida inte är optimerad, alltså att ditt företag är baserat i Sverige, kan du uppleva besökare från andra länder – eller åtminstone exponering av ditt varumärke för andra länder. I en allt mer uppkopplad värld kan detta också innebära att du kan behöva vara beredd att hantera kunder utanför din vanliga språkregion.
Men nackdelen är att detta också kan innebära mindre relevant trafik. För om du säljer vandringskängor i Sverige och på ett träffsäkert sätt kan ge ett svar på en fråga om vandring i Sverige, är chansen stor att personen som söker från ett annat land fortfarande inte kommer att köpa av dig och kommer att välja att stödja en lokal affär istället.
I slutändan är mer trafik inte nödvändigtvis bättre om du inte faktiskt kan använda den trafiken för att uppfylla dina kommersiella mål.
Å andra sidan innebär multimodal sökning att du kommer att kunna leverera innehåll i önskat format oavsett sökfråga. Och vi vet att video, röst och visuellt innehåll vanligtvis skapar bättre engagemang.
All förändring är ett hot såväl som en möjlighet. MUM är ett hot – inte bara för dem som inte optimerar – utan det kan också innebära massiva revolutionerande förändringar i hur marknadsförare arbetar med SEO. Vi kommer att gå igenom några av de hot MUM utgör.
Förr i tiden handlade SEO om att leverera ett sökord per sida i textformat. Det handlade om att missbruka onaturliga länkar, falska profiler och att försöka vinna SERPs med alla nödvändiga medel.
De flesta bra SEO-företag har redan lämnat denna väg. Men vissa företag håller sig fortfarande till det gamla sättet att göra saker. Och vissa når fortfarande framgång med det. Google är inte perfekt. Men om du ännu inte har anpassat dig till den nya användarupplevelse-centrerade SEO-praxis, står du inför en lång uppförsbacke när MUM gör oss sällskap.
Här är några av tecknen på att du bör börja ändra dina SEO-strategier:
Om din innehållsstrategi är baserad på "sökord" och inte ämnen eller tydliga pelare
Om innehållet du visar främst är text istället för ljud, video, bilder eller interaktiva element (beroende på sökavsikten, naturligtvis)
Brist på fokus på EAT eller ämnesdjup
Dåliga interna länkstrukturer
Brist på strukturerad data på din domän
Vi vet att Google hämtar information från massor av källor – och detta kommer att vara ännu mer sant med MUM. Ett exempel är deras e-handelsfokuserade Merchant Centre, deras lokalt fokuserade Google My Business och deras Publication Centre fokuserade på utgivare. Alla dessa ger Google data och insikter som Google kan omvandla till att leverera rätt resultat till rätt frågor.
Så om du inte redan använder alla dessa funktioner måste du börja nu. Det hjälper dig på kort sikt och förbereder dig för det långa loppet.
Och det här är utan MUM. Föreställ dig då vad som kommer att hända när mer och mer innehåll direkt omvandlas, översätts och presenteras på SERP:erna. Kort sagt kan det betyda att ännu fler sökningar blir besvarade på Googles domän istället för på din.
Å andra sidan ger det förstås också plats att visas på en större del av sökresultaten. Något som måste omvandlas till trafik.
Vi tror inte att MUM är slutet på SEO. Nej, det är mer en pånyttfödelse.
Eftersom användarna blir allt mer nöjda på Google – och när din avsedda målgrupp blir mer och mer eterisk – kan du förvänta dig att marknadsföringschefer över hela världen förtvivlat kommer titta på deras grafer och statistik.
Eller ser de på siffrorna med glädje. Kanske hade de SEO-medarbetaren som kunde läsa stjärnorna och justera kursen inför MUM. Om MUM kommer att förändra sökvärlden tror vi också att det kommer att radikalt förändra vad SEO betyder i en strategi och därmed vad SEO-proffs förväntas göra:
Förändringar av strategi:
SEO kommer att smälta samman mer och mer med innehållsmarknadsföring – frågan kommer inte att vara "Vad måste vi göra för att ranka bra?" utan "Vad letar vår publik efter?"
Full-stack SEO-avdelningar kommer att ha både strateger, innehållsskribenter, designers och videoproducenter samt utvecklare.
Teknisk SEO kommer att bli ännu viktigare, eftersom indexering, genomsökningsbarhet och strukturerad data blir mer nödvändig.
Ett ännu större fokus på kundupplevelse – ett problem som måste lösas på grund av minskande spårningsmöjligheter
Eftersom de översta stegen av sökarresan uppfylls av Google, kommer att optimera för hur man konverterar de användare som landar på sidorna längst ned i kanalen och sökresan vara nyckeln till framgång.
SEO:s kommer att behöva gå bort från sina tidigare ramverk och anta nya.
SEO:s kommer – om inte Google utökar sin rapportering avsevärt – att leta efter sätt att mäta effekt och avkastning på investeringen.
Det kommer att förväntas ha en större förståelse för hur Google fungerar bakom kulisserna.
Du kommer att behöva undersöka sökarresan mer heltäckande.
Vi kommer att presentera stegen du kan ta för att bli mer redo för MUM:
Fokusera på att förbättra den övergripande sökupplevelsen. Ta reda på vad folk letar efter, hur man kan uppfylla den önskan i alla möjliga format, och hur man gör det till en så smidig, snabb och vänlig upplevelse som möjligt.
Implementera strukturerad data för alla produkter och eventuella relevanta sidor.
Leverera innehåll i fler format. Ja, detta var också en del av steg 1, men vi måste upprepa vikten.
Fokusera på innehållsämnen och täck hela ämnet istället för nyckelord.
Vi vet redan att Google använder MUM (eller delar av det) på bitvis av sin produkt. I slutet av september meddelade Google att "under de kommande månaderna" kommer MUM att integreras med några av Googles sökresultat.
Efter de scheman under vilka Google normalt rullar ut uppdateringar, kan vi förvänta oss att testning kommer att äga rum nu under fjärde kvartalet 2021 med en mer bred, multinationell release någonstans under första kvartalet 2022.
Enligt de officiella tillkännagivandena kan vi förvänta oss följande förändringar först:
Med hjälp av "Things to know" kommer Google att vägleda sökare på deras blinda fläckar och visa dem vad de inte vet att de borde söka efter.
Bredda eller begränsa en sökning.
Bättre videosökningar med automatiskt identifierade "key moments" såväl som relaterade ämnen.
Så i korta drag handlar det om detta:
MUM kommer att ändra sökningen, vilket gör särskilt komplexa frågor bättre.
Det kommer att innebära ett ökat fokus på visuellt innehåll för att lyckas med SEO.
Företag kommer att uppleva både stora möjligheter men också oroande hot.
Möjligheter till större räckvidd och bättre engagemang.
Och hot i form av fler no-click-sökningar och en kapplöpning mot tiden.
Keep it cool! Om du börjar nu ska du kunna förbereda dig för MUM innan 2022.
Director, Consulting
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.