blogg

/

Content

/

0 min read

Hur du SEO-förbereder inför sommaren

Sommaren närmar sig och människor gör sig sakta men säkert redo för semester och ledighet.

Men i SEO-världen står tiden aldrig still.

Som ett resultat är de mest framgångsrika företagen när det gäller SEO de som har gjort en gedigen strategi för sommaren.

Men vad ska du prioritera, vad kan automatiseras och när ska du skaffa professionell hjälp?

Alla dessa frågor och mer kommer att besvaras i det här blogginlägget om att förbereda SEO för sommaren.

Innehållsförteckning:

  1. Inkonsekvens leder till förlust av trafik

  2. Använd en innehållskalender

  3. Nå nummer 1 när dina konkurrenter är på semester

  4. Automatisk schemaläggning av innehåll under sommaren

  5. Google Core Web Vitals ska rullas ut under sommaren: Är du redo?

Inkonsekvens leder till förlust av trafik

Konsekvent och inkonsekvens faller i två kategorier: Uppladdning och Tone of Voice.

Uppladdning

När du och dina kollegor åker på semester kan mängden innehåll som du laddar upp till din webbplats enkelt minska.

Som ett resultat är flödet av uppladdat innehåll inkonsekvent. Om dina konkurrenter är smarta har de lagt en plan för att köra om ditt "innehållsområde" medan du är borta.

För att själv använda denna strategi, se avsnitt 3 i detta blogginlägg; “Nå nummer 1 när dina konkurrenter är på semester”.

En hjälpsam strategi för minskning skulle i detta fall vara planeringen av regelbundet uppladdat innehåll. Beroende på ditt CMS kan du enkelt automatisera den här uppgiften också. Läs mer om detta i avsnitt 5 i detta blogginlägg.

Genom att konsekvent ladda upp innehåll till din webbplats kan du hålla målgruppens uppmärksamhet under sommarmånaderna. Detta ökar i sin tur dina totala resultat och rankningsfaktorer med Google.

Detta fenomen är i SEO-världen också känd som "innehållshastighet". I grund och botten är innehållshastighet ett mått som beräknar med vilken hastighet du laddar upp nytt innehåll.

Att beräkna konkurrenternas innehållshastighet är också fördelaktigt för att räkna ut hur mycket resurser de lägger in i SEO. Som ett resultat kan du beräkna hur mycket resurser du behöver för att investera i innehållsproduktion och andra SEO-metoder för att klara av deras ranking.

Tone of Voice

En annan viktig aspekt att vara konsekvent är ditt varumärkes övergripande Tone of Voice (ToV hädanefter).

Genom att tala samma ”språk” över en mängd sidor, signalerar du till dina läsare vem du är. I den mån detta "språk" resonerar hos din målgrupp, kommer du att få deras förtroende.

Och alla vet att förtroende är grunden för sunda relationer och därmed försäljning.

Föreställ dig däremot om du talade i olika toner till dina kunder. Du skulle snabbt förvirra kunderna, vilket resulterar i lägre förtroende. Ett klassiskt uttryck för detta förtroendeskapande fenomen är: "You have to talk the talk and walk the walk".

Så, hur kan du se till att hålla din ToV konsekvent under sommaren?

Den allra bästa lösningen är självklart att du ska sitta vid ditt skrivbord och skriva innehållet själv.

Men om du ska på semester kan det här inte vara en rimlig möjlighet.

Istället kan du samarbeta med en extern byrå för att ta hand om din innehållsproduktion. Här måste du vara väldigt försiktig.

Att anställa en byrå kan uppfylla innehålls-gapet under sommarmånaderna, men kan mycket väl gå fel i fråga om ToV-konsistens.

Undersök dina potentiella samarbetspartners och se till att de är lämpliga för uppgiften.

Vill du samarbeta med en seriös byrå för att hantera innehållsuppgifterna under sommaren?

Använd en innehållskalender

En innehållskalender är ett användbart verktyg för att hålla ditt innehåll i en jämn takt.

Att skapa en enkel och intuitiv översikt över ditt planerade innehåll hjälper dig att hålla reda på saker under de inaktiva sommarmånaderna.

En kalender kan också hjälpa dig att omfatta publiceringen av ditt innehåll i en stadig takt. På så sätt har du inte perioder med stora mängder innehåll och perioder med låga mängder.

Genom att hålla publiceringen av innehåll i jämn takt ser du till att hålla målgruppen levande och intresserad under sommarmånaderna.

Som ett exempel använde vi innehållskalendern för att kartlägga olika typer av innehåll som skulle publiceras för vår klient DailyWatch. Detta säkerställde en god översikt över de kommande månaderna och en stabil hastighet på innehållet.

Exempel på innehållskalendern som används för DailyWatch:

Nå nummer 1 när dina konkurrenter är på semester

Om du står inför problem med att konsekvent ladda upp nytt innehåll under sommaren är chansen att dina konkurrenter står inför exakt samma problem.

Med andra ord finns det en gyllene möjlighet att fylla i innehålls-gapet de närmaste månaderna.

En opportunistisk inställning till detta fenomen är att skapa expertis, auktoritativt och pålitligt innehåll som kommer att dominera Googles sökresultat.

Läs mer om vikten av "expert, auktoritet och pålitlighet" (EAT) innehåll här.

För även om de lokala kontorsutrymmena lämnas tomma under sommaren kommer människors behov av att googla att bestå. Det kommer ständigt att finnas en efterfrågan på information - frågan är om marknaden är där för att tillhandahålla den.

Efterfrågan är stabil, medan utbudet går på semester.

Som ett resultat är sommaren en lämplig tid att förse användarna med relevant och användbart innehåll.

Vad kan du hoppas uppnå genom att fylla innehållsgapet?

  • Öka trafiken till din webbplats

  • Stärka kunskapen om ditt varumärke

  • Reagera först på nya rörelser på din specifika marknad

  • Ge användarna relevant innehåll; vilket ökar det förtroende som kunderna har för ditt företag

Om du själv också planerar att åka på semester under sommaren kan du vara intresserad av att låta Bonzer ta hand om din innehållsproduktion, teknisk SEO, länkbyggnadsstrategier och andra SEO-relaterade uppgifter.

Automatisk schemaläggning av innehåll under sommaren

Efter att ha förberett din innehållskalender är det en bra idé att skriva innehållet och automatisera publiceringsprocessen.

Då kan du ta semester medan innehåll automatiskt laddas upp till din webbplats.

Beroende på ditt specifika CMS kan du relativt enkelt schemalägga innehåll som ska publiceras på specifika datum.

I WordPress görs detta under funktionen "Publicera" eller “Publish”.

Först ställer du in önskat datum genom att trycka på "Publicera = Omedelbart" eller "Immediately". Här får du en kalender. Välj datum.

Sedan trycker du helt enkelt på "Schema ..." eller "Schedule..." eller "så kommer ditt innehåll att publiceras på detta specifika datum. Enkelt och simpelt.

Detta kräver naturligtvis att du har en massa innehåll redo att publiceras.

Har du innehåll klart? Eller behöver du hjälp med att skapa värdefullt innehåll under sommaren?Låt Bonzer skapa övertygande och engagerande innehåll som både uppfyller dina kunders behov och presterar bra på sökmotorer.

Google Core Web Vitals ska rullas ut under sommaren: Är du redo?

Som förvarnat i ett blogginlägg från Google i maj 2020 lanserar Google nu de efterlängtade Core Web Vitals.

Denna nya uppdatering kommer att lägga ökad vikt på de tekniska aspekterna på din webbplats. Slutresultatet är en bättre och rikare användarupplevelse.

Kort sagt innehåller uppdateringen 3 element:

Largest Contentful Paint (LCP)

First Input Delay (FID)

Cumulative Layout Shift (CLS)

När den nya uppdateringen rullas ut över de många webbplatser som Google genomsöker, kommer rankningarna både att sjunka och sväva.

Nu är den avgörande frågan hur uppdateringen kommer att påverka din webbplats rankning.

Kommer du att falla avsevärt?

Eller kan uppdateringen vara din chans att komma före konkurrensen?

För att ta reda på det måste du göra en teknisk analys av dina sidor.

Läs mer om den tekniska analysen och Core Web Vitals i allmänhet här: "Vad är Core Web Vitals och hur man optimerar det".

Nu är du förberedd för SEO under sommaren - och om inte är Bonzer redo att hjälpa dig!

Om du inte har nödvändiga färdigheter eller tid för att analysera din webbplats med avseende på Core Web Vitals, bör du starkt överväga att samarbeta med en byrå som kan.

Att lägga grunden för fantastiska SEO-prestationer under sommarmånaderna är en sak.

En annan sak är att faktiskt genomföra planen, anpassa sig till förändringar och hålla jämna steg med de ständiga uppdateringar som kommer från Google - och ta vårt ord för det, Google-uppdateringar går inte på semester!

På Bonzer är vi specialiserade på allt SEO - från innehåll och nyckelord till länkbyggnad, strategi, teknisk optimering och mycket mer. Vi är redo att hjälpa dig att uppnå den organiska tillväxt du förtjänar.

Frida Jungermann

Director, Consulting

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.