CASE

305% ökning i organisk trafik – så kunde Comfornette rivstarta sin SEO-satsning

305% ökning i organisk trafik – så kunde Comfornette rivstarta sin SEO-satsning

Resultat efter 7 månaders samarbete: 

  • Ökning i antal sökord: 234%
  • Ökning i antal sökord på Googles förstasida: 347%
  • Ökning i trafikvärde: 534%
  • Ökning i organisk trafik: 305%

I april 2021 inleddes samarbetet mellan Bonzer och e-handeln Comfornette. Målet med samarbetet var att sätta kurs och sedan rivstarta Comfornettes SEO-resa. Vi skulle driva mer organisk trafik och öka de organiska konverteringarna. I denna case-genomgång går vi in på hur vi lyckades med just det.

  • Vilka är Comfornette?
  • Hur nådde vi hit?
    • Teknisk SEO – ett fundament
    • Content-strategi för synlighet i alla delar av köpresan
    • Genomtänkt link building
  • Resultat

Vilka är Comfornette?

Comfornette är ett mindre företag som säljer egentillverkade badkar, bubbelbadkar och spabad i elegant design. Företaget är stationerat, med kontor, showroom och fabrik, i västgötska Skene och säljer enbart sina produkter via den egna hemsidan. Comfornette har över 25 år i branschen och är en av de mest erfarna tillverkarna på marknaden. 

Hur nådde vi hit? 

Efter en initial analys stod det klart att Comfornette var i behov av en strategi som tog vara på alla grundläggande aspekter av SEO. Genom ett SEO-optimerat innehåll, en tekniskt optimerad hemsida och med ett effektivt byggande av starka länkar kunde Comfornette snabbt klättra på flera viktiga sökord och börja driva stora mängder organisk trafik.

Vill du bli vårt nästa succé case? Ansök om en gratis SEO-analys här

Teknisk SEO – ett fundament

För att kunna klättra i sökresultaten behövs det SEO-tekniska fundamentet vara på plats. Comfornettes hemsida behövde vara hälsosam. Hemsidan hade problem med att uppfylla Googles kriterier för Core Web Vitals. Detta blev ett initialt fokusområde. Utöver det så behövdes lämpliga redirects för att ta vara på länkkraft som annars gick förlorad, bilder behövde optimeras och det fanns möjligheter att komplettera med ytterligare structured data.

Content-strategi för synlighet i alla delar av köpresan

För att Comfornette skulle bli synligt i alla delar av kundens köpresa behövdes både mer och bättre content. Hemsidan hade för lite innehåll på de platser som det behövdes som mest. Genom en analys av såväl sökord som sökintention lades en content-strategi som innebar att Comfornette skulle börja synas på samtliga delar av köpresan. Det grundläggande blir att ranka högre på fler relevanta sökord genom att besvara den intention och de frågor kunden har när de söker efter ett visst ord eller en viss fras. 

Genom att sätta upp en skräddarsydd content-plan kunde Comfornette klättra på sökord som både hade en informationssökande intention bakom sig och sökord som var direkt transaktionella och konverteringsdrivande. 

Att bygga länkar är en av de erkänt svåraste delarna av SEO. Med den ambitiösa målsättningen att Comfornette skulle börja konkurrera på direkt konverteringsdrivande sökord, där stora bolag och koncerner utgör konkurrenterna, skulle länkar behövas. Med en link building-strategi som går hand i hand med det content som skulle produceras kunde vi redan ingående ha en uppfattning om varifrån de välbehövda länkarna skulle komma. Länkarna som skulle ta Comfornette högre upp i sökresultaten skulle inte köpas eller komma från PBN-nätverk – de skulle förtjänas med hjälp av bra content och linkbuilding med kreativa vinklar. 

Resultat

Den holistiska SEO-strategin som användes för att rivstarta Comfornettes resa mot mer organisk trafik gav snabbt resultat. Vi har sett storslagna ökningar både när det kommer till organiska sökord och organisk trafik. 

Organiska sökord

Organiska sökord (keywords) avser antalet ord och fraser som hemsidan är synlig på. Har man en placering i top 10 betyder det att man syns på Googles förstasida för sökordet. Att ha högre positioner på fler sökord blir därmed en grundläggande förutsättning för att kunna driva mer organisk trafik. 

Högre positioner på fler sökord medför även trafik som har ett kommersiellt värde. Motsvarande trafik går ju faktiskt att köpa (eller snarare hyra) som pay-per-click (PPC). Traffic Value är ett mått som SEO-verktyget Ahrefs använder sig av för att uppskatta vad den organiska trafiken hade kostat om den helt kommit från PPC. Trafik som har ett starkt affärsmässigt värde har i regel också en högre kostnad knuten till sig. En ökad traffic value är med andra ord inte ett direkt mått på vad trafiken innebär konverteringsmässigt, men är oavsett en indikator på trafikens kommersiella värde.

“Bonzer har levererat över förväntningarna, efter 6 månader nådde vi våra gemensamt satta mål. Redan nu ger Bonzer oss en positiv ROI (Return on investment). Kan varmt rekommendera Hjalmar, Edvin & Alexander.”,

Marcus Ängkulle, Comfornette

Vill du bli vårt nästa succé case? Ansök om en gratis SEO-analys här

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen