Uppdaterad 28. juli 2022 av Alberte Knudsen / Måns Brandt

Bounce rate: 5 tips för att sänka en hög bounce rate

Bounce rate: 5 tips för att sänka en hög bounce rate

Din webbplats kanske får relativt många besökare dagligen, men hur ser er bounce rate ut?

Bounce rate hänvisar till ”avvisningsfrekvensen” för webbplatsbesökare som klickar sig in på en hemsida. Om denna är hög betyder det att många lämnar sidan utan att klicka sig vidare. I de flesta fall är en hög avvisningsfrekvens inte en positiv sak, men det kan också finnas naturliga orsaker som inte är problematiskt.

Vi ger dig här en genomgång av bounce rate och hur det är korrelerat med SEO.

Vad är bounce rate?

Avvisningsfrekvens hänvisar till andelen webbplatsbesökare som lämnar en webbplats utan att ha interagerat med sidan annat än att klicka sig in på den. Det kan vara allt från att surfa vidare på sidan, lägga till en vara i korgen eller att fylla i ett formulär.

Du kan hitta din webbplats avvisningsfrekvens för specifika kanaler om du har konfigurerat Google Analytics korrekt.

Bounce rate shown in Google analytics
Bounce rate uttrycks i procent. Här jämförs bounce rate mellan olika kanaler

Hur beräknas bounce rate?

Bounce rate på en sida beräknas genom att dividera antalet sidbesök utan interaktioner med det totala antalet besökare på sidan.

Sidbesök utan interaktion / antal besökare = bounce rate

Varför är bounce rate viktigt?

Det finns flera goda skäl att fokusera på sin bounce rate och göra vad du kan för att få ner den siffran. Vi kommer att lyfta fram de tre viktigaste åtgärderna:

  • En hög bounce rate motsvarar vanligtvis färre konverteringar på din sida. Genom att sänka avvisningsfrekvensen ökar du sannolikheten för fler konverteringar.
  • Det kan vara ett tecken på att något är fel från din sida när avvisningsfrekvensen är hög. Det kan t.ex. vara att ditt innehåll inte levererar det besökarna letar efter eller att användarupplevelsen är dålig eller att sidlayouten inte spelar.
  • Den tredje orsaken råder det ännu lite delade meningar om; huruvida bounce rate är en faktor som Google tar hänsyn till vid rankingen. Svaret från Google själv har varit att det inte är ett mått som man ska anse ha en koppling till ens ranking. Detta betyder dock inte att det inte är ett relevant mått. Din avvisningsfrekvens kan avgöra om innehållet på din webbplats är välfungerande och möter sökintentionen.

Vad är en bra respektive dålig bounce rate?

Huruvida en bounce rate är bra eller inte beror på vilken bransch ditt företag verkar inom och vilka sidor du undersöker bounce rate på (målsidor, blogginlägg, produktsidor etc.). Men om du måste avgränsa det finns det en tumregel som säger att under 40 % är en riktigt bra avvisningsfrekvens, 41–55 % är bra, 56 till 70 % är sämre än genomsnittet och allt över 70 % kan ses som problematiskt högt.

5 tips för att förbättra en hög avvisningsfrekvens

Men hur ska man gå tillväga ifall man upplever att sin sida har en hög bounce rate? Vi ger dig 5 tips

1. Bryt upp längre stycken med innehåll som fångar uppmärksamheten

Praktiskt taget alla sidor med större mängder textinnehåll innehåller passager där läsarna tenderar att bli uttråkade och till slut lämnar sidan. Det kan du åtgärda på så sätt minska din bounce rate. Försök därför att lokalisera sådana sidor och infoga element som fångar intresset såsom markerade ord som markerar viktiga aspekter av innehållet. Det gör det mer sannolikt att läsaren håller intresset Exempel på fraser du kan arbeta med är:

’Därför…’
’Kolla in det här’
’Den här grafen visar att’

2. Optimera innehållet efter sökavsikten

En av de typiska orsakerna till hög avvisningsfrekvens är att innehållet inte lever upp till sökavsikten eller kvaliteten som förväntades. Ser vi t.ex. på sökordet ’köttbullar’, så är det vanligtvis recept på köttbullar som man letar efter. Om du har en sida som rankar på sökordet ‘köttbullar’ så kommer besökare som klickar sig in på din sida förvänta sig att mötas av recept på köttbullar. Ifall du då har en grandios genomgång av köttbullens historia istället finns det en hög risk för at många backar tillbaka till sökresultaten. Detta resulterar i en hög bounce rate.

Använd en sökordsanalys
Du kan hålla koll på din sidas innehåll och se till att du ger svar på sökningarna med hjälp en sökordsanalys. Med hjälp av den får du en användbar överblick över din sidas innehåll och blir medveten om något innehåll behöver optimeras eller justeras. Det kommer att vara i relation till sökintentionen för de sökord som ditt innehåll är inriktat på. Vi har skapat en mall för att enkelt utöfra sökordsanalyser:

New call-to-action

Mobilen i första hand: Din webbplats bör fungera för mobilbesökare

Fler och fler människor besöker webbplatser från sin mobil oftare än från sin dator – och det är just därför hela din sida bör fungera när den nås via en mobiltelefon. Om så inte är fallet, så besökare blir tvungna att till exempel zooma eller klicka igenom en mängd popup-fönster innan de når innehållet kommer det garanterat ha en påverkan på din bounce rate.

Vi har nyligen skrivit en artikel om vad responsiv webbdesign innebär och hur man bör arbeta när det kommer till optimering för mobiler som du kan ta en titt på och diskutera med en webbutvecklare för att få hjälp. Det råder i alla fall inget tvivel om att ifall din sajt ännu inte är optimerad för mobilbesök så är det hög tid att göra det.

4. Laddningstid

Flera studier visar att långsam laddningstid påverkar en sidas bounce rate negativt. Det är logiskt, för vem bryr sig om att vänta mer än några sekunder på att en sida ska laddas för att få tillgång till innehåll? Inte särskilt många och därför kommer de flesta också att söka svar på sin sökning någon annanstans om det tar för lång tid att komma åt ditt innehåll. Du kan använda Googles verktyg PageSpeed ​​​​Insights för att kontrollera sidans laddningstid.

Verktyget PageSpeed ​​​​Insights ger dig också förslag på hur du kan förbättra din sidas laddningstid, och det är detta du bör titta på – speciellt om du får en poäng under 90. Du hittar förslagen när du har angett din domän under verktyg där du sedan kan granska dem och åtgärda dem.

5. Använd visuellt innehåll som video – men gör det på rätt sätt

Visuellt innehåll som video är, och kommer att förbli, populärt hos både webbplatsbesökare och Google. Sökmotorn belönar ofta sidor med välinformerade videos eftersom detta är något som användarna älskar att interagera med.

Men det spelar egentligen ingen roll hur du använder filmer på din sida om du vill undvika en hög bounce rate. Du bör ladda upp dina filmer till ditt företags Youtube-kanal och embedd:a videorna därifrån på de delar av din sida där de skapar värde. Om du inte bäddar in videos på detta sätt riskerar du att videorna tar för mycket plats och påverkar din sidas laddningstid.

Bounce rate och SEO-prestanda är relaterade

Som vi nämnde i början av inlägget är bounce rate ett generellt relevant fokus oavsett huruvida det är en rankningsfaktor eller inte. Vår erfarenhet genom otaliga SEO-strategier pekar alla mot att det är en högst relevant aspekt av en lyckad SEO-strategi.

Vi håller därför alltid stenkoll på våra kunders bounce rate och vidtar åtgärder vid behov. Om din sida har en hög avvisningsfrekvens och även du vill få ditt företag att inte bara prestera bra på Google utan också efter att besökarna har klickat in på sidan, är vi alltid redo för ett förutsättningslöst samtal. Allt du behöver göra är att begära en kostnadsfri SEO-analys så hör vi av oss inom kort.

→ Begär en gratis SEO-analys

Läs flera nyheter

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen