/
SEO
/
0 min read
Många marknadsförings- och i synnerhet SEO folk pratar ofta om indexering. Men vad betyder det egentligen och vad behöver du veta om indexering? Vi kommer gå igenom allting här.
Inom marknadsföringsvärlden används indexering som ett uttryck för processen där sökmotorer som Google "granskar" din hemsidas individuella sidor (URL). Sökmotorerna gör detta för att bestämma hur de ska visas på resultatsidan, den så kallade SERP, för utvalda sökord.
Indexering är en pågående process som sökmotorer ständigt utför. Detta gör det absolut nödvändigt att dina sidor alltid är optimerade och att du har kontroll över de tre viktiga pelarna för sökordsoptimering: Innehåll, länkbygge och teknisk SEO.
Om du inte har brytt dig om de skrivna och visuella aspekterna av dina sidor, kommer sökmotorerna ofta inte att belöna dem med synlighet. Det är därför väsentligt att du bygger dina sidor med välskrivet innehåll, innehåll riktat mot de sökord som är viktiga för dig och din verksamhet.
Den processen bör alltid börja med en sökordsanalys. Vi har skapat en mall för en av dessa, som du är välkommen att ladda ner och arbeta utifrån:
Det är viktigt att länka internt mellan dina sidor - det vill säga att peka från dina enskilda sidor till dina andra relevanta och viktiga sidor. Detta hjälper sökmotorerna att hitta din webbplats och att få alla dina sidor indexerade.
Den tekniska hälsan över hela din domän påverkar också hur sökmotorerna utvärderar din webbplats när de börjar indexera. Om din webbplats har många 404-sidor, saknad av meta beskrivningar, "orphan pages" eller andra tekniska fel, så kommer dessa sidor betraktas som ovärdiga synlighet.
Länkar från andra externa och relevanta sidor är en viktig signal till sökmotorerna om att din webbplats tillhandahåller trovärdigt innehåll inom sitt område. Om andra sidor är villiga att hänvisa till din sida är det en kvalitetsstämpel som sökmotorerna värderar högt i sin indexering.
Men hur vet du om dina enskilda sidor ens har upptäckts eller indexerats av sökmotorerna? Helt nyskapade sidor eller sidor som inte följer ovanstående tre SEO-pelare kommer vanligtvis inte att indexeras. Men det finns några sätt att kontrollera det.
I Google Search Console kan du kontrollera om dina enskilda sidor är indexerade på Google eller inte. Allt du behöver göra är att komma åt din 'property' uppe till vänster och sedan ange den specifika sida/URL du vill kontrollera. Du får då ditt svar.
Du kan också kontrollera vilka av dina sidor som är indexerade för specifika sökord genom att ange "site:domain.se sökord" i ditt sökfält. Det kommandot fungerar på både Google och Bing.
Du infogar bara din domän efter ":site" följt av sökordet som du vill kontrollera indexeringen på. Efter detta kommer du att få det eller de av dina sidresultat somsökmotorn har indexerat på det specifika sökordet.
Director, Consulting
Din tillväxt med SEO börjar här.
Sluta gå miste om fler potentiella kunder – låt oss se till att de hittar dig.
Låt oss visa dig en SEO-strategi som kan ta dig till nästa nivå
Ett kort möte där vi går igenom din position på marknaden och presenterar möjligheterna.