/
SEO
/
0 min read
Om du vill att din verksamhet ska synas bland sökresultaten, så måste du göra ditt innehåll synligt för sökmotorer. Ett exempel på en sökmotor som du säkerligen känner till är Google. Det är den överlägset största sökmotorn, men det finns många andra populära alternativ.
Att göra sig synlig för en sökmotor är det mest fundamentala när vi pratar om SEO.
Om en sökmotor inte kan hitta din webbplats, så finns det tyvärr inget sätt för att du ska kunna dyka upp bland sökresultaten (SERP).
En sökmotorer består av tre viktiga funktioner:
Crawling
Indexering
Ranking
En sökmotor är aldrig ledig, den arbetar under dygnets alla timmar med att finna, identifiera och utvärdera webbplatser från världens alla hörn.
De samlar in information och data från de webbplatser de hittar, för att sedan organisera denna så att den blir enkel att hitta.
Allt de webbinnehåll som en sökmotor hittar ska dessutom kunna kopplas till sökord som en sökmotors besökare använder sig av.
Är du en webbplatsägare som vill driva besök och trafik till din webbplats, så behöver du aktivt och agilt se till att du gör din webbplats synlig för sökmotorerna, detta arbete är vid term mer känt som sökmotoroptimering.
Syftet för en sökmotor som till exempel Google är att hjälpa människor. Att leverera de mest användbara resultaten för varje användare som besöker dom.
Detta görs via den tre stegs-process som vi snuddade vid tidigare, nämligen crawling, indexering och ranking.
Sökmotorer förlitar sig på sökrobotar. Med andra ord, automatiserade script som letar efter tillgänglig information på nätet. Dessa sökrobotar inleder sitt arbete med en lista över webbplatser att "crawla".
För att en dator ska kunna fungera och utföra de saker som vi vill, så behöver den instruktioner. En annan benämning för dessa instruktioner är algoritmer.
När vi pratar om crawling av webbplatser så är det algoritmerna som bestämmer vilka webbplatser som ska genomsökas på sökrobotarnas lista.
Algoritmerna dikterar dessutom hur många sidor på en webbplats som ska genomsökas, samt hur ofta.
Sökrobotarna besöker varje webbplats i listan genom att följa taggar som HREF och SRC, detta gör att de kan hoppa mellan interna och externa sidor, helt systematiskt.
Över tid bygger sökrobotarna dessutom en ständigt växande karta över sammanlänkande sidor.
Att göra sin webbplats lättillgänglig för sökrobotarna kan man förespråka i all oändlighet.
Logiken är enkel. Går det inte att hitta din webbplats, kommer den inte bli indexerad och din webbplats kommer inte synas i sökresultaten.
För att försäkra dig om att sökrobotarna hittar din webbplats, är det en god idé att implementera följande:
För att sökrobotarnas arbete ska gå lättare, så behöver det finnas en logik i hur din webbplats är strukturerad och uppbyggd.
En naturlig hierarki som flyter från domän, till kategori, till underkategori, osv. En sådan gör att sökrobotar effektivt kan gå igenom din webbplats och dess struktur.
Att använda sig av internlänkar på varje sida är en god idé. Sökrobotar behöver länkar för att kunna förflytta sig mellan sidor. Sidor utan länkar kan inte genomsökas och därför inte indexeras.
Detta kan beskrivas som en webbplatskarta över alla sidor på din webbplats, inklusive innehåll som blogginlägg. Denna karta fungerar som en vägledning för sökrobotar och den berättar vilka sidor som ska genomsökas.
För att alltid hålla din webbplatskarta uppdaterad, så finns det plug-ins och verktyg som ser till att allt nytt innehåll du publicerar indexeras.
Är man osäker på om sin webbplats är synlig för sökmotorer så är det en god idé att göra en teknisk analys för att se över vilka delar som fungerar, samt vilka delar som behöver optimeras för sökrobotarna.
När en webbplats har hittats av sökrobotarna så ska denna indexeras. En indexering innebär att allt innehåll på din webbplats ska granskas. Det ska sedan organiseras i kategorier med bilder, CSS, HTML, text, nyckelord etc.
Denna process av indexering gör det möjligt för sökroboten att få sig en uppfattning om vad din webbplats handlar om och hur den presterar.
Detta blir otroligt viktigt för att en sökmotor ska kunna avgöra för vilka sökningar som din sida blir relevant.
All denna information lagras sedan av sökmotorerna i ett gigantiskt index. Detta index kan beskrivas som ett enormt bibliotek med en, enskild sektion för varje ord som visas på en indexerad webbplats.
I det tredje och sista steget sker en sortering av den indexerade informationen. Denna ska sedan returneras korrekt som ett resultat på en ställd fråga, med andra ord en sökning på t.ex. Google.
Detta sker med sökalgoritmer (instruktioner) som analyserar vad en sökare letar efter och vilka resultat som bäst bör besvara deras fråga.
Algoritmerna ser till många faktorer när dom definierar kvalitén av en webbplats sidor och rangordnar resultaten. Hos Google finns det över 200 rankningsfaktorer som algoritmerna använder sig av. Här kan du läsa om de sju viktigaste.
Väldigt många av dessa rankningsfaktorer baseras på den allmänna populariteten för innehållet, samt hur pass kvalitativ upplevelse användarna får när de landar på en specifik webbplats.
Några fler utav dessa rankningsfaktorer inkluderar:
Backlink kvalité
Page speed
Mobil användarvänlighet
Uppdaterat innehåll
Det är vid få tillfällen som människor är inblandade i hur sökmotorer fungerar. Ett av dessa tillfällen är för att säkerställa att algoritmerna gör sitt jobb ordentligt.
Google använder sig då av mänskliga utföranden som värderar och förbättrar algoritmen.
När vi känner till tre stegs-processen som sökmotorer använder sig av för att leverera relevanta resultat, så förstår vi oss på sökmotorer lite bättre.
Genom crawling, indexering och ranking kan sökmotorer hitta, organisera och ranka all information som finns på nätet.
Nästa steg är att förstå hur en sökmotor lyckas svara på en fråga i sökfältet, i precis samma ögonblick som den ställs.
För att en sökmotor ska kunna returnera relevanta svar på dina frågor, så behöver den känna till intentionen bakom din sökning.
För att lyckas med detta, så använder man sig av högt utvecklade, språkmodeller som går ned på djupet av en fråga och analyserar betydelsen.
Google har till exempel ett så pass utvecklat synonymsystem att den förstår när ett ord betyder samma sak.
Sökmotorer känner även av eventuella köpsignaler när en sökning genomförs.
Söker någon på “nya vårskor”, visar sökmotorer upp produktsidor till användaren för att på så vis lyckas möta en shopping-sökares intention.
Algoritmerna hos en sökmotor identifierar också trendiga sökfraser eller sökord och retunerar det allra senaste sidorna. Ett exempel på detta är vid riksdagsval.
När det var amerikanskt presidentval 2020, såg resultatsidan betydligt annorlunda ut när någon sökte på “valresultat” än under en tid när det inte var presidentval.
För att en sökmotor ska kunna avgöra vilken sida som presterar bäst på Google så finns det många faktorer som blir avgörande.
De resultat som returneras på din sökning kommer alltid vara baserade och rangordnade på vilket rykte en webbplats har.
Andra faktorer som blir viktiga är hur pass uppdaterat innehållet är samt vad webbplatsen håller för holistisk kvalité.
Söker du till exempel på bästa “restaurangerna i Stockholm” så kommer de mest trovärdiga och relevanta resultaten i förhållande till restaurangliv att returneras.
Dessa resultat kommer också vara baserade på vad andra människor som besökt dessa restaurangerna tycker.
Beroende på sökningen så kan sökmotorer dessutom leverera relevant kuriosa som infografik, diagram eller bildkaruseller.
När en sökmotor returnerar resultat på en sökning kan det vara så att de resultat som just du får, skiljer sig från vad din vän i en annan stad får.
Detta har helt enkelt att göra med platsen man befinner sig på när man genomför en sökning hos till exempel Google.
Det finns olika typer av platssökningar, där vissa är mer uppenbara än andra, som till exempel “restauranger nära mig”
En sökmotor likt Google kommer dock visa dig resultat beroende på var du befinner dig även för icke platsspecifika sökningar.
Befinner du dig i Stockholm och söker på “sevärdighet” så kommer du förmodligen få resultat som till exempel Globen eller Stadshuset.
Befinner du dig däremot i Göteborg, så kommer du förmodligen få resultat som Liseberg eller Ullevi. Helt baserat på vart du befinner dig.
Vad en sökare har för sökhistorik kan också påverka vilka resultat som returneras vid en sökning.
Genomför du en sökning för allra första gången kommer du få en rad resultat baserade på din sökning.
Skulle du genomföra samma sökning, eller en direkt relaterad sökning en tid efter detta, så kommer du med största sannolikhet få ett bredare utbud av resultat från sökmotorn.
Att lyckas känna till alla insikter när det kommer till sökmotorer och algoritmer är och kommer förbli något av ett mysterium.
Dock så finns det en hel del att vara medveten om när du arbetar med din webbplats i relation till sökmotorer.
Att arbeta med och inte mot en sökmotor är en viktig insikt att ta med sig när man ska optimera sin hemsida och göra den synlig.
I den här artikeln har vi delat med oss av den baskunskap som är viktig att känna till kring hur en sökmotor hittar, organiserar och rankar innehåll på nätet.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.