Uppdaterad 8. april 2021 av Lydia Nyberg

7 avgörande rankningsfaktorer som du bör känna till hos Google

7 avgörande rankningsfaktorer som du bör känna till hos Google

När du arbetar med sökmotoroptimering är ambitionen att öka din synlighet i Googles organiska sökfält och ranka högt på relevanta sökord för din verksamhet.

För att framgångsrikt lyckas med detta finns det över 200 rankningfaktorer hos Google som man behöver arbeta med om man vill nå toppen av sökresultaten. 

Men av över 200 rankningfaktorer hos Google, hur vet man vilka man bör fokusera på för att effektivt få sin hemsida att börja ranka högre? Vi har sammanställt 7 av de viktigaste rankningfaktorer du bör känna till 2021. 

1. Länkar

Länkar kan beskrivas som en rekommendation eller en ”virtuell like” till din hemsida. Detta är Googles sätt avgöra huruvida din hemsida är trovärdig och relevant i förhållande till de sökningar som görs varje dag på Google.

Ju fler som länkar till din hemsida, med uppmaningen att besöka den, är i Googles ögon en extrem viktig rankningsfaktor. 

Sökningen SEO på amerikanska Google, här även med data över backlinks.

Det är viktigt att komma ihåg är att en länk är inte alltid bara en länk. Alla inkommande länkar eller rekommendationer väger inte heller lika tungt.

Beroende på vad din verksamhet sysslar med så är det mer relevant för dig att få in länkar från samma typ av bransch.

Kommer länken från en relevant sida och har länken dessutom en egen auktoritet och pålitlighet så kommer detta gynna din hemsida. 

Länkar bedöms efter tre olika attribut, dessa är:

  • Relevans
  • Auktoritet
  • Trovärdighet.

Består dina inkommande länkar av dessa tre attribut så är är sannolikheten stor att Google premierar just din hemsida i de organiska sökresultaten. 

För att framgångsrikt arbeta med länkar så krävs det både kvantitet och kvalitet.

Detta innebär att det behöver finnas ett innehåll som är värt att länka till på din hemsida.

Det krävs även att du arbetar proaktivt för att få andra hemsidor att uppskatta och rekommendera just ditt innehåll vidare. 

Ärlighet varar längst

Det finns flera olika metoder att använda sig av i relation till länkbygge som Google inte tycker om.

Det finns även många historier om metoder där man ”fuskar” sig till länkar och därmed försöker vinna sig en oförtjänt plats till toppen av sökresultaten.

Att använda sig av en metod som inte går i enlighet med Googles riktlinjer lönar sig aldrig.

Googles algoritm blir smartare och smartare för varje dag som går och skulle din webbplats bestraffas för en icke-genuin länkstrategi, så är vägen tillbaka till ett förtroende hos Google väldigt lång. 

2. Sökord och sökintention

För att få Google att förstå vad ditt syfte med din hemsida är, så behöver vi berätta det för Google. Med andra ord: vi behöver prata om våra produkter eller tjänster. 

Länge var ”sökordstoppning” vanligt förekommande inom sökmotoroptimering, där man fokuserade på att nämna sina fokuserade sökord så pass ofta att innehållet blev näst intill oförståeligt för dig som läsare.

Den här metoden fungerar inte längre och idag så ligger fokuset på människan, snarare än maskinen. 

Google gör kontinuerligt uppdateringar, var av vissa betonar semantisk SEO. Detta innebär att sökintentionen bakom varje sökning ska väga tyngst.

Det finns alltid ett syfte bakom varje sökning som utförs på Google, ett kommersiellt eller informativt syfte exempelvis.

Googles ambition är därför att fokusera på vilka verksamheter som möter sökintentionen bakom en sökning och inte på det faktiska sökordet. 

För att ranka högt med hjälp av sökord, behöver du möta den sökintention som står bakom sökordet.

Går sökintentionen i linje med din verksamhet, så blir du också ett relevant resultat i Googles SERP

Exempel på sökord/sökfraser som liknar varandra, men som har olika intentioner ser du här nedan:

För sökfrasen ”Babykläder” blir intentionen att finna butiker eller återförsäljare för just ”Babykläder”
För sökfrasen ”Vilka babykläder” är intentionen snarare att hitta guider och tips när det gäller babykläder

3. HTML och rubriker

HTML kan beskrivas som en sorts byggsten på internet, som också är en otroligt viktig rankningsfaktor hos Google.

Detta kan uppfattas som komplicerat för ett otränat öga, men faktum är att idag hanterar många Content Management System (CMS) allt detta åt dig. 

Det finns tre viktiga HTML-taggar du bör hålla extra koll på; sidans titel, metabeskrivning och rubriker. 

Sidans titel

Detta är namnet på de specifika sidorna eller blogginläggen på din webbplats.

Det här används av både webbläsare och Google för att kunna definiera vad innehållet på sidan eller blogginlägget faktiskt handlar om. 

Metabeskrivningar

Detta är inte någon direkt rankningsfaktor hos Google, men det kan hjälpa till att öka antalet klick du får från sökmotorn.

Har du en rullande ström av klick in till din hemsida, så blir detta å andra en rankningssignal som Google uppmärksammar.

När du söker på Google får du en lista med sökresultat, där det valda sökordet vanligtvis är tydligt markerat.

I dessa sökresultat finns sedan en liten text som beskriver vad just det, specifika resultatet handlar om – detta kallas för metabeskrivning.

Exempel på metabeskrivningen hos Bonzer Sverige

En metabeskrivning ska väcka ett intresse hos den som söker som gör att man väljer att besöka den hemsida som till synes verkar möta sökintentionen allra bäst.  

Rubriker

Rubriker och underrubriker är mer kända som H1 och H2 i SEO-sfären. H1 utgör alltid själva huvudrubriken, medan H2 utgör nästa rubrik därefter osv.

Dessa är återigen viktiga för att Google ska kunna förstå vilka ämnen och underämnen din sida handlar om.

Samtidigt så anses en frekvent användning av underrubriker som mer användarvänlig, snarare än att använda sig av långa akademiska stycken.

Hos användare är det vanligt förekommande att man snarare ”skummar” igenom en artikel för att hitta det man faktiskt är mest intresserade av att veta, snarare än att man fokuserat läser igenom en hel artikel.

Vid en sökmotoroptimering är det en god idé att ha utvalda sökord som en del av din rubrik och dina underrubriker.

Detta gör inte bara dina rubriker beskrivande, det gör det också möjligt för ”skummläsaren” att snabbt och enkelt hitta informationen den letar efter. 

4. Core Web Vitals har blivit en viktig rankningsfaktor

Core Web Vitals kan beskrivas som Googles metod att bedöma användarupplevelsen på din hemsida.

Denna bedömning är i sin tur baserad på olika parametrar som exempelvis prestanda och laddningstider. En väl optimerad användarupplevelse blir och är en extremt viktig rankningsfaktor 2021

Man skulle kunna säga att Google just nu är på en resa från att vara fokuserade på nyckelord, till att bli mer fokuserade på användare och användarupplevelse.

Detta tog sin början med en övergång från det enskilda nyckelordet, till semantik med text, ljud och video.

Idag är användarupplevelsen i stort fokus och en viktig rankningsfaktor som mäts på hur det är att använda din webbplats. 

I Google Search Console kan du göra dig medveten om hur din sida presterar och vilka förbättringar som bör genomföras för att öka prestandan ännu mer.   

5. Färskt och uppdaterat innehåll

Det innehåll som ger människor ett värde är oftast det som toppar de organiska sökresultaten.

Ett innehåll är heller aldrig klart. När du har skapat en ny undersida eller ett nytt blogginlägg så behöver du se till att detta alltid uppfyller sökintentionen hos de som söker.

Du behöver även se till att ditt blogginlägg alltid är uppdaterat i takt med att ny information om ämnet dyker upp.

Om du ser till att ha en uppdaterad och fräsch hemsida så signalerar detta till Google att du strävar efter att vara en relevant aktör inom ditt område.

Förutom detta så signalerar det dessutom att att du vill leverera en fantastisk upplevelse för de som besöker din webbplats.

Dessa delar premierar och uppskattar Google – vilket leder till att man rankar högre.  

Tips för att lyckas med ditt innehåll: 

  1. Skriv alltid innehåll som möter sökordets syfte på ett interaktivt och informativt vis. 
  2. Håll koll på vad som händer på din hemsida. Har trafiken ökat? Hur länge stannar dina besökare? Vad klickar dom på? Ett perfekt verktyg för att mäta detta är Google Analytics.
  3. Uppdatera eller ta bort innehåll från din hemsida som inte får någon trafik. Det finns aldrig något behov av att behålla innehåll enbart för sakens skull. Om dina besökare inte väljer att läsa delar av ditt innehåll så sänder detta även negativa signaler till Google.

   6. Strukturerad data

Detta kan kännas som tekniskt och avancerad del i sökmotoroptimeringen. Men dock en mycket relevant rankings faktor, strukturerad data.

Förutom att skapa bra content som både fångar och underhåller besökaren, så måste du även se till att Google rent tekniskt kan läsa din hemsida. 

För att lyckas med detta så är ett av elementen det som kallas för strukturerad data.

Detta kan beskrivas som den data Google använder för att förstå din sida och för att markera viktiga delar av den för besökare i Googles SERP

Ett exempel på detta är FAQ-data (frequently asked questions);

Detta sökresultat skapas genom att bädda in kod på den sida som Google använder sig av. Detta kan låta komplicerat, men faktum är detta är genomförbart även för de människor som inte talar ”flytande kod”. 

Driver du till exempel en webbshop så bör denna också använda sig av strukturerad data för dina produkter.

Detta skulle kunna vara strukturerad data i form av recensioner från kunder eller prissättningar, som sedan visas i sökningarna. 

Exempel på strukturerad data med recensioner och rekommendationer

Om du vill börja arbeta med strukturerad data så går detta ofta att göra via ditt CMS. Shopify, WooCommerce och WordPress har antingen direkta funktioner eller plugins som gör det hela väldigt enkelt. 

Om detta inte finns i ditt CMS så kan man också använda sig av Googles egna verktyg (länk) 

   7. Google My Business

Om du har en fysisk butik är det oerhört viktigt att använda dig av Google My Business. De allra flesta sökningar som sker är nämligen lokala. 

Småbarnspappan som är på språng med barnen googlar sällan “Hamburgare till lunch” för att hitta en restaurang i en annan stad än den dem befinner sig i.

Naturligtvis vill han helst ha en restaurang inom en viss radie. 

Vi vet också att Google använder sig av geografiska platser när dem avgör vilka resultat som ska visas vid varje sökning.

Beroende på vart du befinner dig så blir resultaten högst sannolikt olika trots att du använder dig av exakt samma sökfras. 

Ser du till att ha ett uppdaterat och korrekt genomfört Google My Business så är det stor chans att din verksamhet når toppen av de lokala sökningarna och att din verksamhet dessutom markeras i Google Maps. 

Exempel på hur restaurang Brödernas använder sig av Google My Business

Take aways på Googles rankningsfaktorer

Det finns väldigt många saker man kan arbeta med när man ser över sin SEO. Du behöver trots detta inte känna dig överväldigad av alla olika faktorer. Det finns över 200 ranknigsfaktorer som Google ser till och det fortsätter komma nya för varje år som går. 

Bonzer är en seriös SEO-byrå och vi spenderar därför väldigt mycket tid på att hänga med inom trenderna och nyheterna som rör SEO.

Vi spenderar även mycket tid på att testa nya lösningar för att se vad som fungerar. 

I den här artikeln har vi listat några av de viktigaste rankningsfaktorerna som Google ser till – och dessutom direkt kunskap och vägledning du kan använda dig av när du arbetar med din sökmotoroptimering. 

För mer information om sökmotoroptimering se vår Guide för 2021.