blogg

/

SEO

/

0 min read

Googles AI-overviews testas i Sverige

Googles AI-overviews (AIO), en AI-driven funktion som genererar sammanfattningar direkt i sökresultaten, har börjat dyka upp för svenska användare sedan kvällen den 9 maj 2025.

De första observationerna tyder på att funktionen initialt aktiveras främst på mobila enheter i inkognitoläge och när användaren är utloggad från sitt Google-konto. Även om det rapporterats om enstaka fall där inloggade användare och de som använder desktop också sett AI-översikter, har dessa fall hittills varit sällsynta.

Vad är Google AI-overviews?

De svenska exemplen på AI-overviews följer en bekant struktur som redan setts i andra länder där funktionen testats - och lanserats. Det handlar om en integrerad ruta högst upp i sökresultatet som innehåller en AI-genererad sammanfattning av sökfrågan, komplett med direkta länkar till de källor som använts för att skapa svaret. Under, eller till höger om, denna sammanfattning visas även kortare länkmoduler, som påminner om det traditionella utseendet på Googles sökresultat.

Googles AI-översikter ändrar hur vi söker efter information online. Istället för bara en massa länkar får du nu snabba sammanfattningar direkt i sökresultaten. AI:n kollar igenom massor av sidor och ger dig det viktigaste, så du slipper klicka runt själv. Vill du veta mer, eller dubbelkolla fakta, kan du navigera dig via källorna som listas.

Exempel-sökning:

AI Overview-exempel

Vilka effekter får AI-overviews för svenska användare?

AI-overviews på Google kommer förändra hur svenskar söker information, kanske mer än tidigare smarta funktioner som Featured Snippets och Zero-click searches. Precis som Featured Snippets är tanken med AI Overviews att ge oss svar direkt i sökresultatet. Men AI-funktionen går längre och plockar ihop info från flera olika sidor istället för bara ett litet utdrag från en enda. Det kan ge oss bättre och mer kompletta svar.

Men det kan också betyda att färre klickar sig vidare till hemsidorna, ungefär som med Zero-click searches där man får all info man behöver direkt i sökresultatet. Även om Featured Snippets fortfarande kan ge trafik till vissa sidor, så kan AI Overviews med sina länkar och mer kompletta svar göra det ännu svårare för hemsidor att få besökare från Google. Därför blir det ännu viktigare att fundera på vilka källor AI:n väljer, hur pålitliga svaren är och hur olika sorters innehåll kommer att synas i framtiden.

Effekten av AIO innebär att vi återigen behöver tänka till kring källkritik och vara medvetna om hur Google väljer ut information och hur detta presenteras. 

Du kanske behöver ändra din SEO-strategi och fokusera mer på unikt, djupgående innehåll som inte AI kan sammanfatta så lätt. Det handlar även om att identifiera nya metoder för att attrahera besökare, även om de initialt interagerar med AI-genererade svar. En faktor för framgång blir att anpassa sig till förändrade användarbeteenden snarare än att motarbeta AI-utvecklingen. De hemsidor som citeras som källor i AI-overviews har potential att dra nytta av ökad synlighet - även om den sker på ett lite annorlunda sätt än tidigare.

E-E-A-T är en förkortning som kommer att bli ännu viktigare i takt med att Googles AI-teknik utvecklas. Läs vår artikel: E-E-A-T: Det viktigaste begreppet inom SEO

Genom länk-ikonerna kan användare klicka sig in hemsidorna som används som källor

Bakgrunden till AI-overviews

AI-overviews är en stor satsning för Google och spelar en central roll i hur de integrerar AI i sin sökmotor. Allt startade med Search Generative Experience (SGE) som de visade upp på Google I/O den 10 maj 2023. Då fick vi en första glimt av hur Google tänkte sig en mer interaktiv sökning där AI skulle kunna sammanfatta och svara på frågor mer direkt.

Sen dess har de rullat ut det här gradvis. Först, i maj 2024, kom AI Overviews till USA. Några månader senare, i augusti, lade de till Indien, Japan och Mexiko. I oktober 2024 blev det tillgängligt i över 100 länder, men inte i EU.

Men, i mars 2025 började de rulla ut det i EU också. Att vi ser AI Overviews i Sverige nu tyder på att det är på gång här med. Det snackas om att de kanske kommer med ett officiellt besked på sitt event den 20-21 maj. Då kan vi få veta mer om när det verkligen lanseras i Sverige och andra EU-länder.

Kort sagt, det här med AI Overviews är en spännande utveckling från Google. De har tagit det steg för steg och nu verkar det som att vi snart får uppleva det här i Sverige också. Eventet i maj kan bli då vi får alla detaljer.

Frida Jungermann

Director, Consulting

Frida är Director of Consulting på Bonzer, där hon leder och optimerar SEO-strategier för en bred kundportfölj. Med erfarenhet som SEO-konsult och projektledare, har Frida framgångsrikt navigerat många digitala områden inom både B2B, B2C, e-handel och SaaS-sektorn sedan hon började arbeta på Bonzer i april 2021. I sin roll kombinerar Frida strategisk expertis med operativt ansvar, vilket inkluderar att handleda och utveckla Bonzers svenska konsultteam. Kontakta Frida för att diskutera hur Bonzer kan bidra till din synlighet på sökmotorer: [email protected]

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.