/
SEO
/
0 min read
Det kan finnas många anledningar till att din sida sjunker i ranking eller trafik. Allt från contentproblem på din hemsida till mer tekniska problem och off-page SEO.
Det finns många rankingfaktorer i SEO. Totalt finns det faktiskt över 200 faktorer på Google, om du frågar flera av världens experter. Det finns alltså många olika saker som du kan ta itu med och ta hänsyn till i ditt SEO-arbete.
Det betyder också att det finns många misstag du kan göra, vilket kan få stora och negativa konsekvenser för din sidas trafik och ranking på Google.
Därför har vi samlat de 8 vanligaste misstagen du kan göra när du kastar dig i SEO-världen.
Regelbundna uppdateringar av din hemsida är nödvändiga för att vara konkurrenskraftig på Google.
Om din hemsida inte uppdateras med innehåll, länkar eller liknande kommer du antagligen inte att kunna växa i organisk trafik.
För att hålla din sida uppdaterad kan du göra något så enkelt som att blogga regelbundet. Detta är särskilt relevant för dig om du inte har gjort något stort utav din blogg sedan tidigare.
Om du bara publicerar till din blogg ibland, finns det en risk att du inte har relevant blogginnehållet för att generera nödvändiga inkommande länkar till din sida, vilket i slutändan är det som håller dig relevant i din nisch.
Du kan ta reda på vilken typ av innehåll dina konkurrenter skapar, för att hålla sig högst upp på SERP, genom att göra en konkurrentanalys.
Bara det att du uppdaterar din sida och hålla den aktuell, är en viktig signal som bör skickas till Google. Det visar att du är engagerad i att skapa relevant, nytt och bra innehåll för dina besökare.
Naturligtvis är det också viktigt att uppdatera dina befintliga blogginlägg så att de ständigt är relevanta.
Om du inte gör några ändringar i ditt innehåll kan det stå i vägen för din förmåga att ranka och driva trafik till din hemsida.
Det är särskilt viktigt i konkurrensutsatta nischmarknader att uppdatera innehållet regelbundet för att hålla sig på toppen av Google, annars kommer din hemsida helt enkelt att betraktas som irrelevant och föråldrad.
Bilden ovan är ett exempel på hur ett blogginlägg på Turis.app har uppdaterats för att förbli relevant och därmed hålla sig på toppen av Google.
När du uppdaterar ditt innehåll kan du använda följande råd:
Skriv innehåll som uppfyller sökordets syfte. Gör det levande, snyggt och interaktivt.
Håll koll på din sida. Får den mer trafik? Hur länge stannar dina besökare på webbplatsen? Klickar de vidare? Använd Google Analytics för att mäta och hålla ett öga på din hemsida.
Uppdatera eller ta bort innehåll som drar in trafik. Det finns inget behov av att behålla gammalt och tunt innehåll. Dina besökare bryr sig inte om att läsa det vilket i sin tur skickar en negativ signal till Google.
Som SEO-konsult är felaktig installation av robots.txt ett av de vanligaste tekniska felen. Om du inte är försiktig kan den här filen ha en allvarlig inverkan på din ranking på Google.
En robots.txt-fil berättar för sökmotorns crawlers vilka sidor eller filer crawlern kan eller inte kan begära från din hemsida. Detta används främst för att undvika överbelastning av en hemsida med förfrågningar.
Om du till exempel skriver "Disallow: /" högst upp i en robots.txt-fil kommer sökmotorer att hindra genomsökning och indexering av hela hemsidan, vilket leder till en kraftig minskning av trafiken.
Om du har fått en minskning av trafiken kan du kontrollera och se till att du inte har tappat inkommande länkar.
Backlinks - det vill säga hur många andra sidor som länkar till din - är en av de ultimata rankningsfaktorerna. Det beror på att en länk är en virtuell rekommendation. Det är en annan sida som pekar på din och säger adjö till den andra hemsidan.
Det är viktigt att få tillbaka alla länkar som du tappar över tiden så att din sida inte tappar värdet på de inkommande länkarna.
När du arbetar med linkbuilding, inklusive återställning av förlorade länkar, handlar det om både kvantitet och kvalitet. Det kräver två saker:
Att du har innehåll som är värt att länka till.
Att du arbetar proaktivt för att få dessa länkar.
Läs mer om linkbuilding i vår guide till linkbuilding.
Din målgrupps sökbeteende kan förändras över tiden och resultera i mindre trafik till en sida som du en gång rankade med. Detta kallas också förskjutning i search intent.
Detta kan hända på grund av många saker. Här är några exempel:
En global pandemi kan vara att skylla på förskjutningar i search intent
Trender inom produkter och tjänster
Årstider
Konsumentbeteende som förändras
Det viktigaste är att du är redo att göra de nödvändiga ändringarna så att du matchar sökningen Intent med din sida.
När du behöver uppdatera ditt innehåll baserat på search intent kan du analysera sökresultaten på Google för det nyckelord du vill ranka på, baserat på de 3 C´s:
Content typ
Content format
Content vinkel
Det är avgörande att matcha search intent på dessa tre parametrar, annars kommer du aldrig att ranka högst upp på Google.
Idag är Google ganska bra på att helt enkelt ignorera negativ SEO.
Vi ser dock fortfarande en hel del attacker med spam link som kan kallas negativ SEO. Det kan vara en bra idé att avvisa dessa länkar.
Bilden ovan är ett exempel på negativ SEO för en domän.
Det kan dock också finnas situationer där du kanske inte behöver avvisa alla nya skräppostlänkar du får.
Din disavow-lista kan faktiskt vara full av bra länkar som skapar värde för din sida.
Hur skiljer man de goda länkarna från de dåliga och hur ser man till att du inte tar bort länkar som bidrar positivt till din SEO?
Om du avvisar alla dina bra länkar, vad tror du händer då? Du tappar organisk trafik och din ranking på sidan 1 kan försvinna.
Det är viktigt att vara extra försiktig när du kör en disavow på en grupp länkar, som om du inte utför din analys av dina länkar ordentligt kan det få allvarliga konsekvenser.
I allmänhet bör man vara försiktig med att avvisa länkar och man bör bara göra det som en sista utväg. Som en allmän regel kan du dock köra en avvisning på följande typer av länkar:
Betalda länkar (baserat på kvalitet)
PBN (Privat Blog Network) links
Länkkataloger med låg kvalitet
Spam från kommentarer i forum
Hackade sidor
Länkattack (Negativ SEO)
Noggrann rapportering i Google Analytics är en viktig del av att korrekt spåra dina SEO-insatser.
Om du inte implementerar dina Google Analytics- eller GTM-taggar korrekt kan dina Google Analytics-rapporteringsfel påverka informationen om din organiska trafik.
Detta kan innebära att du får rapporter som visar att din trafik har sjunkit när din trafik inte har sjunkit alls, vilket leder till onödig panik och bekymmer.
Naturligtvis kan motsatsen också vara fallet. Du kan också uppleva överrapportering om du av misstag inkluderar mer än en GTM-tagg.
Tror du att trafiken till din hemsida har ökat? Om du håller på att inkludera mer än en GTM-tagg på din sida kan du överrapportera och därmed ta bort fokus från att optimera din sida, för att faktiskt vara högst upp på Googles SERP.
Ovanstående exempel är bara några av de många saker du kan göra fel när du försöker göra SEO, och du kan snabbt känna dig överväldigad när du kastar dig in i det.
Som en SEO-byrå spenderar vi på Bonzer mycket tid på att hänga med i de senaste uppdateringarna. Vi spenderar tid på att testa nya lösningar och se vad som fungerar, varför du alltid kan gå till oss om du upplever något av ovanstående fel på din hemsida.
Director, Consulting
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.