/
Content
/
0 min read
Vad krävs för att bli nummer ett bland sökresultaten hos Google? Det är ingen lätt fråga, men det vi vet säkert är att det kräver hårt arbete och tålamod.
Något annat vi vet är att innehållet på sidan 1 är en mycket grundläggande del av den SEO-strategi som kommer att skala ditt företag. Därför har vi sammanställt fem insitker som belyser de tydliga förutsättningarna de innehåll som presterar absolut bäst.
Vad innehållet på Googles första sida innehåller (även kallad SERP) är vanligtvis en intressant insikt som kan ge dig en bra inblick i vad ditt innehåll måste innehålla för att ha samma förutsättningar för att kunna prestera på sidan 1.
Det bäst presterande innehållet lever även upp till de krav (EAT) som Google lägger stor vikt vid när man ska ta reda på vilket innehåll som faktiskt ska visas på sidan 1.
Om du kan uppfylla samma sökintention och optimera ditt innehåll på samma sätt som det görs i det innehåll som du ser på sidan 1, så har ditt innehåll de förutsättningar som krävs för att kunna konkurrera om första positionen.
Det finns naturligtvis mer bakom ett innehåll som presterar på topp. Baserat på 11,8 miljoner sökresultat har vi sammanställt fem nyckelfynd som hjälper dig att skapa det mest intressanta innehållet som lockar fler besökare in till din webbplats.
Det genomsnittliga innehållet på sidan 1 innehåller mer än 1400 ord. Så du kan därför inte snabbt skriva 200 ord och förvänta dig att du kommer till sida 1 - i de flesta fall tar det betydligt mer än så. Ditt innehåll måste vara fördjupat, korrekt rent informativt, strukturerat och välskrivet.
I en studie gjord av Backlinko fann man att ett långt och djupgående innehåll i genomsnitt får 77% fler backlins jämfört med kortare innehåll. Detta ger en ganska tydlig bild att om du vill överträffa dina konkurrenter på sidan 1, så måste du vässa pennan och avsätta tid för att skapa ett relevant och informativt innehåll som uppfyller sökintentionen med ämnet på ditt innehåll.
Titeltaggar har alltid varit en viktig del av SEO, men sedan Google tillkännagav sin uppdatering av titeltaggen i augusti så har ännu mer fokus riktats hit.
Uppdateringen innebär i princip att Google nu automatiskt hämtar information från rubriker och textenheter i innehållet för att generera titeltaggar - om detta matchar sökningen bättre än den manuellt angivna titeltaggen.
Men med påståendet “A focus on good HTML title tags remains valid”, hävdar Google att bra strukturerade HTML -titeltaggar fortfarande är lika viktiga.
Statistiskt sett kommer 65-85% av innehållet på ett sökord ha exakt samma sökord som ingår i titeln. Och det säger mycket om förhållandet mellan innehåll som måste tillgodose sökavsikter även i titeltaggar.
Korrekt användning av sökord i titeltaggar kommer att gynna din förmåga att komma till sida 1 med ditt innehåll, men för att komma dit behöver du också fokusera på andra viktiga SEO-element.
Någonstans mellan 60-80% av de H1-taggar på sidan 1 innehåller sökordet för den utförda sökningen. Men om du tittar närmare på sidan 1 resultaten så innehåller det bäst presterande innehållet inte längre H1-taggar med sökord.
Användningen av sökord i H1-taggar har därför ingen avgörande eller direkt inverkan på topprankningar. Återigen är det snarare ett djupare, välskrivet och informativt innehåll som du behöver fokusera på.
Dwell time är den tid som går från det att en sökaren klickar på ett sökresultat tills de återvänder till söksidan. Du kan därför se det som Googles mätning av din avvisningsfrekvens.
Det anses vara en rankningsfaktor, eftersom det visar Google hur intressant din sida som helhet är för besökarna. Du vill ju såklart att användare och Google ska läsa av din sida som intressant.
Därför behöver du formulera dig på ett tydligt sätt så användarna vet hur man hittar på hemsidan och på det viset stannar längre.
Den genomsnittliga högst rankade sidan på Googles första sida får cirka 3,8 fler länkar om vi jämför med dess konkurrenter. Enligt data har inlänkningar till en webbplats en direkt inverkan på rankningar.
Om vi översätter detta till en användbar insikt så bör du alltid rikta din uppmärksamhet mot att få organiska och obetalda länkar med en hög relevans och en hög kvalitet.
Du kan göra detta på olika sätt, men ett klassiskt tillvägagångssätt är att nå ut till andra webbplatser med relevant innehåll som de i sin tur kan länka till.
Om du vill skala ditt företag och ännu inte har fokuserat på SEO, så är det helt klart dags. Som specialiserad byrå har vi bred och praktisk erfarenhet av att skapa innehåll som når toppositioner hos Google.
Hos Bonzer kan du få en kostnadsfri SEO-analys där vi granskar den outnyttjade potential som din webbplats har.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.