Case

Så fick Tiimo +442% mer global organisk trafik på endast 6 månader (inkl. AI Overviews och ChatGPT)

Klient

Tiimo

Kategori

saas

Services

International Baseline

Konsulter

Thomas Bogh

Gregory Noonan

Iga Naskret

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Vårt samarbete med Bonzer har under de senaste 6 månaderna hjälpt oss att skapa en SEO-strategi som har stärkt vår globala närvaro. Vår ökade trafik från både Google och AI-plattformar som ChatGPT understryker strategins effekt. Med E-E-A-T har vi inte bara förbättrat våra placeringar, utan når även fler personer med ADHD än någonsin tidigare genom sök. Detta är ett stort steg på vägen i vår mission att göra vardagen enklare för människor, och vi ser fram emot att fortsätta denna resa med Bonzer för att uppnå ännu större resultat.

Michael Juhler
Co-CEO, Tiimo app

I slutet av 2024 inledde Tiimo ett samarbete med Bonzer med målet att gå från ambition till en realiserad framgångsrik SEO-strategi. Målet? Att stärka synligheten globalt – särskilt i USA – för att nå ut till, samt engagera fler med ADHD för att kunna göra vardagen enklare.

En hård konkurrens inom området gjorde det nödvändigt att skapa en djupgående och stark plan med löpande optimeringar, som både skulle skapa synlighet i de klassiska sökresultaten samt AI-interfaces; som AI-overviews och ChatGPT.

Nyckeln i strategin? E-E-A-T.

Om Tiimo

Tiimo är en internationell ADHD-app som hjälper människor att optimera sin vardag. Ursprungligen började det som ett forskningsprojekt som undersökte hur teknik bättre kunde stödja neurodivergenta tonåringar.

Idag hjälper Tiimo över en miljon människor att planera sina dagar med verktyg designade för flexibilitet, stöd och hur hjärnor fungerar. Tiimos verktyg gör planeringen flexibel, stödjande och användarvänlig. Målet är att göra planeringen enklare för personer med ADHD med visuella timers, AI-checklistor och flexibel planering.

Saknar ni mer organisk trafik och fler konverteringar? Få en gratis skräddarsydd SEO-analys här.

The numbers

+331%

stigning i positioner på sida 1 på Google

+571%

stigning i impressions från Google

+442%

stigning i organisk trafik från Google

+657%

fler key events från ChatGPT

Mål för samarbetet och strategin

Målet med samarbetet var – och är fortfarande – att stärka Tiimos närvaro brett på globala marknader där det finns efterfrågan på hjälp för en vardag med ADHD. Det innebär att bli synliga i allt från informativa sökningar på sökmotorer till specifika behov av en ADHD-app. Detta med målet om att driva fler konverteringar.

Den primära marknaden har från början varit USA, samtidigt som marknader som Brasilien, Storbritannien, Tyskland och Japan också varit viktiga.

Därför har roadmapen utgått från en global strategi, som sedan optimerats med lokalt innehåll.

En strategi baserad på E-E-A-T

Precis som med all performance-orienterad SEO så behöver helheten av strategin utgå från metoder som bygger på E-E-A-T. Detta har också varit gemensamt för alla insatser för Tiimo.

Tiimo rör sig dessutom innanför området “YMYL” – alltså “Your Money or Your Life” – eftersom de arbetar med ämnen som rör människors ekonomi eller hälsa. Därför är E-E-A-T extra viktigt här, då Google är striktare inom dessa områden.

Det innebär att strategin har byggts på att visa Tiimos starka erfarenhet, expertis, auktoritet och trovärdighet genom löpande optimering och diverse nya tilltag för att göra Tiimo till en auktoritativ källa.

Tekniska implementeringar

De tekniska implementeringarna har bestått i att optimera domänstrukturen så att sökmotorer och människor enklare kan hitta innehållet. Detta innebär bland annat optimering för strukturerad data, vilket gör det lättare för både klassiska sökresultat och AI-gränssnitt att förstå vad innehållet handlar om.

Ett konkret exempel är implementering av author profiles, så att man kan se vem som står bakom innehållet. Något som ökar trovärdigheten.

author profile of Beaux Miebach from Tiimo

Content framework baserat på content velocity

Teamet hos Tiimo har stark expertis inom området som redan gjort dem till en framgångsrik app. Denna expertis har vi använt som grundlag för att skapa en pillar-cluster-innehållsstrategi där inspiration, vägledning och genomgång av produktfunktioner varit i fokus. Detta gäller allt från stora pillar-landningssidor till djupgående blogginlägg.

Därutöver har planen från dag 1 varit att kontinuerligt optimera och producera innehåll varje månad. Detta har ökat crawl-aktiviteten, vilket tillsammans med bra innehåll – som följer seo-riktlinjerna – nu har nått toppositioner i flera marknader.

Multimodal optimering

En sak är att skapa och publicera innehåll månad efter månad. En annan är hur innehållet byggs upp.

Idag är sökmotorer multimodala, vilket betyder att de kan förstå alla format ochäve nsjälva leverar det. Därför har vi fokuserat på att skapa innehåll med både text, bilder, video och ljud. Kombinationen av dessa element har inte bara gett synlighet i fler sökfunktioner – det har också ökat engagemanget rejält.

Resultat

Resultaten talar för sig själva, med framgång i allt från synlighet till konverteringar. Resultaten täcker även både Google och ChatGPT.

+331% i placeringar på första sidan

På bara 6 månader har Tiimos placeringar på Googles första sida ökat med hela 331,91%, från 188 till 812 sökord på första sidan.

+442% i organisk trafik

Organisk trafik har ökat med 442,67% (uppskattat baserat på rankningar), från 5.836 till 31.670 månatliga besök via organiska placeringar. Detta är enbart från Google.

Stor framgång i AI-overviews

Som resultat av löpande optimering på flera språk – och med E-E-A-T som ledstjärna – har Tiimo också blivit en del av toppresultaten i Googles AI-overviews, vilket diagrammet nedan visar utvecklingen för. Resultaten gäller AI-översikter i länder som USA, Storbritannien, Brasilien, Kanada och Australien.

Udvikling i google ai overviews for tiimo app

De olika AI-overviews avspeglar samma synlighet på ämnen som i de mer klassiska sökresultaten, vilket understryker att den holistiska strategin presterar bra i begge kanaler.

best apps for adhd ai overviews med tiimo

Här ser vi även att Tiimo slår Apple på sökordet “adhd apps” i USA efter implementeringen av diverse strategiska insatser:

adhd apps søgning på google med tiimo

Synlighet på ChatGPT skickar över fler användare

Resultaten syns inte bara på Google. Med ChatGPT – som passerat över 400 miljoner veckovisa användare – har värdet av synlighet där också vuxit enormt. Här har Tiimo ökat “Active users” med 480,77% och “Key events” med 657,14%.

Dessutom ligger nu Tiimo helt i framkant som rekommenderad app när man söker efter de bästa ADHD-apparna – och till och med med utvalt resultat, vilket ökar CTR (Click-Through-Rate):

chatgpt resultat med tiimo

Exempel från ChatGPT

Mål för framtiden

Tiimo har nått välidgt långt på kort tid. Med en prisbelönt produkt kombinerat med vass internationell optimering har Tiimo nu nått ut till en betydligt större målgrupp som engagerat sig med plattformen organiskt. Men detta ärgivetvis bara början.

Med fortsatt fokus på E-E-A-T, löpande innehållsproduktion samt optimering för AI-interfaces är målet att nå ut till ännu fler på de globala marknaderna. En mission som vi på Bonzer är både glada och stolta över att få vara en del av.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.