/
SEO
/
0 min read
Visuellt innehåll är ett av de mest direkta sätten att ladda din organiska närvaro.
Som marknadsförare inom SEO finns det två områden du behöver känna till. Image SEO och visuell sökoptimering.
Två sidor till samma mynt. Ett mynt som tar dig mot framgång och intäkter.
I den här artikeln kommer vi att täcka visuell sökning i form av Pinterest Lens och Google Lens. Vi kommer att gå igenom bästa praxis och våra tips och insikter från världen av image SEO och ge tips som öka din trafik via några av de mest betydande visuella sökmotorerna.
Slutligen kommer vi gå igenom varför visuell sökning ska vara en grundpelare i din SEO-strategi de kommande åren.
Ja! Visuell sökning är en sökning som sker genom kameran eller genom att ladda upp bilder, istället för att mata in text. Gå in på google bilder, på mobila enheter kan du välja att fota direkt, eller ladda upp en egen bild för att sedan söka på innehållet.
Tänk dig att du letar efter ett par nya, coola, sneakers. Du kan gå till Google och skriva “sneakers”. Detta funkar kanske om du känner till det faktiska märket du letar efter, på så vis kan du specificera sökningen något.
Eller så kan du öppna Google Lens, knäppa, eller ladda upp, en bild på ett par sneakers som du gillar och sedan få upp sökresultat därefter.
Detta är essensen av vad visuell sökning innebär. Med hjälp av maskininlärning och artificiell intelligens, kan Google exakt “läsa” innehållet i kameralinsen och söka därefter.
Och marknadsförare som du och jag måste vara uppmärksamma här. För att hamna i slutet av en sökares resa som börjar med en visuell sökning är ett säkert sätt att öka din marknadsandel och organisk trafik.
Enligt en studie från The Intent Lab från 2019 har 36% av konsumenterna utfört visuell sökning eller röstsökning. Och det antalet ökar stadigt.
Image SEO, eller sökmotoroptimering efter bilder, följer samma principer som som konventionell SEO. Där visuell sökning istället söker med en bild och får ett resultat, antingen i form av text resultat eller visuella resultat.
I huvudsak är det en textsökning med visuella resultat. Som att använda Google Image:
Du som sköter en hemsida försöker med hjälp av image SEO att optimera dina chanser att nå dessa eftertraktade platser. Vi återkommer till hur du gör exakt det senare. För att optimera för båda samtidigt är mycket lättare.
Som en sidnot har min svärmor en irriterande vana. Hon hittar produkter hon vill ha med Google Image, men lyckas inte spara länken. Hon då frustrerad ringa mig, “Google experten” och be mig att hitta vad hon letade efter.
Så se till att dina produkter är sökbara, annars kan du förlora intäkter.
I dagsläget underlättar det med särskilda appar för att få tillgång till bildsök på mobila enheter.
De två största och mest relevanta företagen i fältet är, föga förvånande, Pinterest och Google. Båda är utmärkta plattformar med otroligt avancerad teknik. Nedan går vi igenom de punkterna där de skiljer sig åt.
Pinterest Lens är en av de viktigaste plattformarna för särskilt e-handel att vara på. Det gör att sökare snabbt kan samla inspiration men också att handla en produkt som de är intresserade av direkt.
Pinterest kan exakt identifiera 2,5+ miljarder objekt.
80% av Pinterest användare startar deras shoppingtur med visuell sökning.
Plattformen har 454 miljoner MAU (monthly active users) globalt.
Plattformen finns tillgänglig i de flesta av världens länder, framför allt i väst.
Den andra plattformen är den visuelle sökmotorn som erbjuds av världens mest framstående sökföretag: Google Lens.
Med mottot “sök vad du ser” erbjuder Google Lens en av de tidigaste plattformar för visuell sökning - tränad på miljontals bilder.
Förutom att känna igen objekt kan den också översätta och överföra text som finns på bilder. Allt av det här anslutet till kunskaps diagrammet för den mycket sofistikerad. Plattformen kommer dessutom bli ännu mer sofistikerad, men mer om det i de sista styckena.
Google Lens känner igen minst 15 miljarder produkter.
Den har över 500 miljoner nedladdningar från Play Store.
Den finns tillgänglig på alla android telefoner som använder Google Assistant, vilket ökar marknadspotentialen enorm.
Optimering för båda borde vara möjligt, även på mindre budgetar. Bra bild metoder räknas på båda plattformarna, men vissa direktoptimeringar måste göras för varje.
Men det finns en synergistisk effekt att jaga. Inte bara på grund av överlappningen i de insatser som krävs, utan också för att Pinterest sidor är några av de vanligaste resultaten i Google Lens sökningar:
Nu till det roliga. Jag kommer att leda dig genom de bästa metoderna för att optimera en enda bild. Följ dessa riktlinjer för alla bilder du lägger på din webbplats, Efter det kommer vi att täcka några tips för de olika plattformarna.
Vi kan dela upp våra råd i två kategorier:
Gör det enklare för Google att hitta, indexera och visa dina bilder.
Förbättra Googles förståelse av bilderna på din sida
Som alltid kommer vi att följa Googles riktlinjer noga och erbjuda några datadrivna råd för organisk sökning.
Alt-taggar är texten som används för att beskriva en bild. Skärmläsare använder den för att låta synskadade förstå bildinnehåll på en webbplats. Det tjänar också till långsammare internetanslutningar om de har problem med att återge bilden.
Det implementeras genom HTML på sidan du bäddar in bilden på. Nästan alla CMS låter dig enkelt styra alt-texten.
Snabba tips:
Försök att inkludera det nyckelord du optimerar för. Det är inte den viktigaste rankningsfaktorn, men det hjälper.
Beskriv bilden på ett sätt där man kan föreställa sig den utan att se den. "Svart Labrador leker med en tuggleksak" är bättre än "hundlek"
Koda inte in sökord. Det hjälper inte och kan till och med skada dig.
Bildens filnamn är dock ganska betydande i spelet med algoritmer. Enligt Backlinko hade 22,6% av Google Lens - resultaten ett filnamn som matchade Google Lens sökningen.
Snabba tips:
Byt namn på dina bilder så att de innehåller nyckelordet
Filnamnet här är ett utmärkt ställe att spela med långa svansord också
Använd bindestreck istället för mellanslag
Om du återanvänder bilder i andra språkgrupper, kom ihåg att översätta titeln.
Ett annat sätt som Google avgör relevans är genom sammanhang som ges av innehållet nära bilden i fråga. De redogör också för andra traditionella SEO -signaler på sidan bilden visas på.
Sidans titel bör optimeras för sökordet.
Webbadressen till sidan bör också optimeras för samma.
Placera bilden nära text som hjälper till att beskriva vad den handlar om.
Place the photos you most want to rank the closest to the top of the page.
Följ alla bästa SEO -metoder för sidan bilden är inbäddad på.
Ifall du är osäker på vad sökord innebär i sammanhanget eller hur man hittar de mest relevanta rekommenderar vi vår heltäckande guide om hur en analys går till!
Vi går bort från relevanssignaler nu. Så istället ska vi titta på några av de tekniska tecknen du kan ge Google. Först och främst vill du ha bilder som laddas snabbt men ändå håller en hög kvalitet.
Varför är hastighet viktigt? Enkelt. Det är för att användare hatar att sidor laddas långsamt. Ta en titt på denna studie utförd av Google:
Kort sagt, ju längre tid det tar att ladda en sida, desto fler potentiella kunder kommer du att förlora. Och eftersom bildfiler i allmänhet tar mycket utrymme jämfört med andra element på webbsidan, så är detta platsen att börja för hastighetsoptimering. Vill du veta mer kan du läsa vår artikel om responsiv webbdesign.
Google kan visa följande format på Google Bilder: BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP och SVG.
Beroende på bildens innehåll och önskad kvalitet kommer dock vissa att vara sämre än andra.
Vi ska koncentrera oss på de två mest populära här: PNG och JPG.
Använd PNG när:
Du behöver transparens som en del av designen
Bilden består endast av fasta färger, t.ex. en infografik.
Det är det minsta filformatet (vanligtvis när det inte är ett kamerataget fotografi)
Använd JPEG när:
Det är den minsta filstorleken
Innehållstypen är ett fotografi taget med en kamera.
En speciell shoutout går också till WebP, ett nästa generations format som är ännu mindre i storlek än de flesta PNG och JPEG. Men kom ihåg:: det stöds inte universellt i alla webbläsare.
För enkla bilder som huvudsakligen består av text och geometriska former, som en logotyp eller en förklarande infografik, överväg då att använda SVG istället eftersom dessa vanligtvis är lätta i storlek och ger den absolut bästa, skalbara kvaliteten.
Så nu när vi har täckt de bildfiltyper du ska använda är det dags att titta på en annan viktig aspekt av teknisk bildoptimering: storlekar och komprimering.
En fråga som många webbplatser har är att de laddar upp för stora bilder. Inte bara i verklig filstorlek utan även i dimensioner. Detta har flera effekter: filstorleken ökar när mätningarna gör, och det kan innebära att bilder beskärs eller ändras konstigt när de läggs i en behållare.
Som huvudregel bör din bildfil ha samma dimensioner som den plats där du ska använda den. Undantaget är om du visar bilder responsivt istället, då kan du också behålla de skalade varianterna.
Du kan snabbt se de faktiska måtten som ska användas genom att använda Chrome -utvecklarverktyg och hitta rätt HTML -element som bilden visas i. I det här exemplet från Guardian är den 480 x 276. Det betyder att din bild ska vara ungefär den här storleken, kanske en lite större för att ta hänsyn till skärmar med högre upplösning.
Slutligen, innan du laddar upp bilden till din webbplats, bör du försöka komprimera den för att få ut några fler segrar.
Naturligtvis är detta en process som liknar att gå i ett tätt rep: för lite komprimering förstör användarupplevelsen när sidhastigheten minskar; för mycket komprimering och kvaliteten lider tillräckligt för att du återigen faller in i en dålig användarupplevelse.
Detta kan göras på två sätt:
Använda ett automatiskt plugin som ShortPixel för WordPress
Manuellt använda onlinetjänster som Optimizilla
Ett annat sätt att hjälpa Google att indexera och använda dina bilder är genom att använda en image site map.
Precis som du (förhoppningsvis) redan har en för dina HTML -sidor, kan du använda en för bilder som hjälper till att ge mer sammanhang om de bilder du använder.
Snabba tips:
Bildwebbplatskartor - till skillnad från HTML -webbplatskartor - kan peka på webbadresser utanför din egen domän. Detta låter dig använda CDN för att leverera bilder och fortfarande ha dem kopplade till din sida.
Gör dig själv en tjänst och hitta ett verktyg som genererar ett åt dig istället för att fylla i det manuellt.
Strukturerad data är en speciell typ av kod som du kan använda på din webbplats. Det hjälper till att prata med Google på ett sätt som du är säker på att Google förstår. Det betyder också att Google bättre kan avgöra om en bild är relevant för en visuell sökning med Lens.
Snabba tips:
Använd JSON-LD-formatet istället för något annat
Strukturerad data bör genereras i stor skala och inte manuellt. Använd plugins och skript för att göra det.
Nu har vi täckt några allmänna, bästa metoder för bild. Det betyder att dina bilder hittas och indexeras korrekt. Detta är mycket viktigt för traditionell SEO och bör hjälpa din organiska prestanda i sin helhet.
Nu är det dags att titta på hur du kan utnyttja plattformarna som nämns ovan för att driva organiska trafik kampanjer.
Eftersom detta är en nybörjarguide kommer vi att hålla oss till några allmänna, dock ansträngande tips. Poängen är naturligtvis att du kan få mycket för pengarna med bara den mest grundläggande optimeringen. Om du vill gå längre än så är vi redo att hjälpa dig.
1. Använd originalbilder av hög kvalitet
En allmän idé för SEO är att du vill sticka ut och leverera det bästa möjliga svaret på en viss fråga. Men hur kan du göra det om du använder samma bilder från alla leverantörer, som alla dina konkurrenter också gör?
Det kan du inte. Sikta istället på bilder av hög kvalitet som är orginal för dig. Du kan till och med vara fräck och slänga in din logotyp i bilderna.
2. Registrera dig på Merchant Center
Eftersom hela Googles ekosystem är anslutet, så blir ju mer du matar, desto gladare blir det. Som en grotesk, algoritmisk bebis.
Ett av sätten att göra detta är att skapa en Google My Business -profil.
Nästa är att skapa en profil på Merchant Center. Detta är Googles verktyg som hjälper dig att administrera hur du ser ut på Shopping -fliken för sökning.
3. Ladda upp din produkt katalog
Nästa steg i din resa in i Googles värld är att ladda upp ett produktflöde till Merchant Center. Detta hjälper Google att förstå din varukatalog, dina priser och ditt lager. Alla är delar av att hittas, indexeras och serveras till rätt sökare.
Det gör du genom att skapa och ladda upp ett produktflöde. Här finns en kort guide.
Om det här ser för avancerat ut för dig, oroa dig inte. Många e-handelsplattformar (som Webflow och Shopify) låter dig göra detta helt enkelt genom ett par klick.
4. Backlinko studien
Backlinko studerade cirka 64 000 sökningar och kom till några slutsatser om Google Lens rankningsfaktorer. Jag uppmuntrar dig att läsa igenom det och besluta om prioriteringar för optimering.
5. Följ de allmänna råd som ges ovan
Råden som erbjuds om allmän image SEO träffar dubbelt här. Både för att det är vad Google gillar när det kommer till allmän SEO, och just för att det hjälper till att optimera för Google Lens -sökningar. Så se till att du går igenom checklistan med filstorlekar, format och andra optimeringsvägar.
Pinterest kräver mer arbete innan det fungerar för dig. Och det ska ses inte bara som en förlängning av SEO utan som en egen kanal vid sidan av din egen webbplats. Så vi kommer att införa det absoluta minimum här för din närvaro.
1. Anslut dig till plattformen
Ungefär som Google erbjuder Pinterest sina egna tjänster för företag som vill utnyttja sina pins.
Börja med att skapa ett Pinterest -företagskonto. Detta gör att du kan hantera tavlor och pins och köra annonser och andra organiska kampanjer direkt från Pinterest.
2. Få upp dina produkter på plattformen
Här blir det jobbigt. Förutom att behålla bilder på din egen webbplats, vill du också kategorisera och ladda upp dem till Pinterest.
Du gör detta genom att skapa tavlor och organisera produktbilder inom dem. Här rekommenderas att använda samma kategorier som på din egen webbplats. Så om du ordnar dina sneakers efter män/kvinnor och sedan efter färg, gör samma sak på Pinterest.
3. Länka din webbplats med Pinterest ekosystem
Ungefär som du skulle göra med Merchant Center eller med Analytics, vill Pinterest också ansluta till din webbplats.
Du måste först verifiera och göra anspråk på din webbplats. Så här gör du.
Sedan vill du lägga till och ladda upp ett produktflöde till Pinterest också. Detta gör att Pinners kan handla direkt från dig via appen.
Om du vill ha konverteringsspårning och analys, installera Pinterest -taggen på din webbplats. Slutligen, för extra synergi, kan du också installera Pinterest -knappen Spara på din webbplats.
När detta är gjort så händer följande saker:
Användare kommer nu kunna upptäcka dig via visuell sökning
Användare kan “pinna” bilder direkt från din webbplats till Pinterest
4. Följ de allmänna råd som ges ovan
"Rankningsfaktorerna" för Pinterest skiljer sig från Googles - delvis för att Pinterest använder sin egen plattform, delvis för att Pinterest också fungerar som många sociala medier: genom att värdera och uppmuntra engagemang.
Genom att optimera på SEO -nivå ser du dock till att allt fungerar när människor besöker din webbplats från Pinterest och genom teknisk optimering ser du till att de når din webbplats och stannar kvar där. (Kommer du ihåg den exponentiellt ökande avvisningsfrekvensen?)
3.000 ord senare, och du vet förhoppningsvis lite mer om visuell sökning och bildsökning.
Kommer du ihåg hur jag sa att bildsökning letade efter bilder med text, och visuell sökning sökte efter bilder med bilder?
Ja, det kommer inte att vara sant för alltid.
Låt oss prata om MUM. Eller Multitask Unified Model. Det är en uppdatering som har varit på väg hos Google ett tag. Viskningarna av det ekar i hörnen av internet. Det fyller våra huvuden med drömmar om sökningens framtid.
Vi behöver inte gå igenom de tekniska detaljerna. Men låt oss prata om vad det gör för sökning.
En av de saker som MUM kan göra är att göra sökningen multimodal. Det betyder att du kommer att kunna kombinera bilder och textsökning på ett sätt som ännu inte varit möjligt.
Allt detta drivs av Googles kunskapsdiagram. En massiv bearbetning som vi både gynnar och tjänar på genom att utföra SEO. Om du vill förbli relevant för framtiden måste du optimera för visuell sökning. Det är inte bara ett kraftfullt verktyg och en kanal för ökade organiska intäkter just nu, men det kommer också att explodera under de kommande åren.
CPO & Partner
Thomas är CPO samt Partner på Bonzer. Därför ligger fokus på daglig analys av Googles algoritm och utvecklingen av SEO som produkt. Thomas har arbetat med SEO i flera år och besitter en stor passion för att sprida kunskap om hur man bäst implementerar SEO i företag. Vid sidan av Bonzer bidrar Thomas med kunskap på bl.a. Search Engine Journal, DanDomain och Retailfolk. Utöver det så har han även undervisat i Digital Media Strategy vid Copenhagen Business School i Köpenhamn. Du är alltid välkommen till att kontakta Thomas för frågor eller tankar kring vårt SEO-universum på [email protected].
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.