Uppdaterad 23. september 2022 av Frida Jungermann

Vad är en konkurrentanalys och hur gör man en?

Vad är en konkurrentanalys och hur gör man en?

En konkurrentanalys är ett verktyg för att avslöja konkurrenterna på din marknad och ge dig en solid grund för utveckling och marknadsföring av ditt företag. Mer om konkurrentanalys, varför du ska skapa en men även en modell för konkurrentanalys får du ta del av i denna artikel.

Vad är en konkurrentanalys?

En väl genomförd konkurrentanalys ger dig, kort sammanfattat, insikter i styrkor och svagheter hos konkurrenternas produkt, och insikt i deras marknadsföringsstrategi och position på er gemensamma marknad.

Hur ditt företag är positionerat i förhållande till konkurrenterna är också en av de viktiga resultaten av en konkurrentanalys.

Varför arbeta med konkurrentanalys?

Dina konkurrenter opererar förmodligen med vissa strategier och marknadsföringsinitiativ som syftar till affärsutveckling, fler kunder och merförsäljning. Du gör eller borde göra detsamma. Och du kan just använda insikter om dina konkurrenter i ditt företags strategiska riktning. Det är här en konkurrentanalys kommer in i bilden.

Du får en stark bas för ditt strategiska arbete när du vet vilka dina största konkurrenter är och vad de har gjort och gör för att vara en av dina största konkurrenter.

Ett SEO-perspektiv på konkurrentanalys

Eftersom vi lever och andas SEO på Bonzer baseras vårt synsätt på konkurrentanalys därför på konkurrenter på Google. För vilka relevanta organiska sökord syns våra kunders konkurrenter med på Google, vad gör de för att uppnå den närvaron och vad får de ut av att vara i toppen av Google?

Det är frågor vi stöter på i våra konkurrentanalyser, som är en viktig del av grunden för vårt arbete med SEO- och SEO-strategier.

Vi erbjuder en inledande konkurrentanalys som en del av vår kostnadsfria SEO-analys, så om du vill se vad den kan göra, be en SEO-analys här:

→ Gratis SEO-analys med inblick i dina konkurrenter på Google

Hur gör du en konkurrentanalys? Steg-för-steg-modell

Konkurrensanalys i 4 steg

Steg 1: Identifiera dina konkurrenter

Det första steget i en konkurrentanalys bör vara att ta reda på vilka dina konkurrenter faktiskt är.

Börja med att gå till Google och sök efter de viktigaste relevanta sökorden för ditt företag. Om ditt företag är verksamt inom till exempel biluthyrningsbranschen bör du söka på ord som ’biluthyrning’, ’biluthyrning Stockholm, ’hyra bil’, ’leasea bil’, ’lånebilar’ och liknande sökord .

Annonsresultat ”biluthyrning”
Organiska sökresultat för ”biluthyrning”

Utifrån de sökorden får du snabbt en överblick över vilka dina konkurrenter på sökmotorerna är. De som finns i de betalda annonsresultaten och de som finns på sida ett i de organiska resultaten är de som fångar en del av den målgrupp som du också vill nå.

Ofta utgör dina konkurrenter på Google de flesta av dina största och viktigaste konkurrenter. Men det kan finnas konkurrenter som ännu inte nått Googles sida ett. Och du kommer inte att fånga dem genom Google-sökningar.

Om du inte känner till dina konkurrenter som inte visas på Google, måste du göra lite kreativ grävning. Har du ett bra branschnätverk fråga t.ex. nätverket, vilka företag de tycker går särskilt bra.

Du kan också använda LinkedIn, där du kan söka på dina nyckelord eller din bransch. Från det får du en lista över företag som kan vara på väg att bli en av dina nästa stora konkurrenter.

Steg 2: Spåra deras marknadsföringsstrategier

När du har kommit hit bör du ha en lista över dina topp 10-20 största konkurrenter. Nu är det dags att dyka lite djupare och fördjupa sig i deras marknadsföringsstrategier.

Det kan du t.ex. göra genom att följa konkurrenter på digitala kanaler som hemsida, Facebook, Pinterest, Instagram, LinkedIn och Twitter. Sättet de kommunicerar på sina digitala kanaler ger dig en viktig inblick i vilken strategisk riktning de rör sig och hur de marknadsför den riktningen.

Tips: Ett bra verktyg för att följa dina konkurrenters betalda marknadsföring på Facebook är Facebooks egna annonsbibliotek. Här kan du söka efter dina konkurrenter eller relevanta annonskategorier och få en inblick i vilka annonser de kör.

Strategi på SEO-fronten

Det finns ofta en röd tråd i hur dina konkurrenter marknadsför sig genom betald reklam och i deras SEO-insatser. Det finns dock en SEO-aspekt i form av speciellt länkbyggande insatser och webbplatsstruktur som du också bör titta i.

Vilka relevanta länkar har dina konkurrenter, vilket innehåll får de länkar till och vad gör de för att få dem? Hur är deras webbplatser uppbyggda och skiljer sig de som presterar bra organiskt på Google från din webbplatsstruktur?

Sådana frågor ger dig en bra indikation på hur ditt företag står sig mot dina konkurrenter när det kommer till potentialen för SEO-resultat.

Ett betalt SEO-verktyg som Ahrefs som  är optimalt att använda för att granska dina konkurrenters SEO-prestanda grundligt. Det finns också ett antal gratis SEO-verktygsom kan hjälpa dig på vägen.

Steg 3: Undersök deras svagheter och styrkor

Svagheter och styrkor hos dina konkurrenters verksamhet är också relevanta att avslöja i din konkurrentanalys. Här ska man göra arbetet utifrån en kvalitativ vinkel och fördjupa sig i styrka och svaghetsaspekter inom bland annat:

  • Målgrupp: Vilken målgrupp lyckas de nå och hur gör de det? Når de någon du också vill nå men inte kan?
  • Reco och liknande recensionstjänster: Du kan få en liten inblick i nöjdheten bland dina konkurrenters kunder på dina konkurrenters recensioner. Negativa omdömen kan indikera utmaningar för dina konkurrenter och positiva recensioner kan ge dig insikt i vad er gemensamma målgrupp vill ha.
  • Utveckling: Hur har dina konkurrenter utvecklats och vad kan ligga till grund för riktningen deras utveckling har tagit?

Kvalitet, styrkor och svagheter hos konkurrenternas produkt

En del av detta tredje steg bör vara att kartlägga kvalitet, pris, styrkor och svagheter hos dina konkurrenters produkter. Precis som ditt företag är konkurrenterna uppbyggda kring en eller flera produkter eller tjänster.

Element du bör stöta på här kan vara:

  • Hur är produktpriset hos konkurrenterna jämfört med varandra och ditt företag?
    Arbetar de med försäljning av flera produkter, eller fokuserar de på en kärnprodukt?
  • Vilka är deras marknadsandelar?
  • Hur distribuerar de sina produkter?

Steg 4: Ta resultaten i verkan

Poängen med att göra en analys av dina konkurrenter är att få användbara resultat för din egen affärsutveckling och strategi. När du har gått igenom konkurrentanalysmodellen och samlat på dig kunskap om dina konkurrenter är det dags att sätta dina nya insikter i spel.

Det är bra att veta mer om användningen av dina konkurrentanalys-resultat. På så sätt kan ni som team ta reda på om och hur konkurrenternas marknadsföring, styrkor och svagheter mm. måste leda till förändringar för ditt företag.

Ska ditt företags produkt utvecklas i en specifik och annorlunda riktning för att nå en målgrupp som du inte når nu, men som dina konkurrenter gör? Är din nuvarande marknadsplan, inklusive SEO-arbete och andra marknadsföringsinsatser, fortfarande vettig? Det bör omvärderas av dig och ett dedikerat team av kollegor baserat på din konkurrentanalys.

Inledande analys av dina konkurrenter?

Begär en gratis SEO-analys och få en första konkurrentanalys med insikt om dina konkurrenter på Google:

→ Gratis SEO-analys med insikter om dina konkurrenter på Google

Läs flera nyheter

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen