Case

Så ökade Ledplastikcentrum sin organiska trafik från 400 till närmare 10K besökare i månaden

Klient

Beredd

Kategori

service

Services

SEO baseline, Content

Konsulter

Frida Jungermann

Theodor Lindfors

Tove Nilsson

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Vi samarbetar med Bonzer kring SEO och har hittills haft ett mycket bra utfall. Har kompetens att hjälpa till i alla aspekter av SEO. Professionella och trevliga i kontakten. Rekommenderas.

Per Björk
Ledplastikcentrum

Ledplastikcentrum är en klinik specialiserad på höft- och knäledsoperationer vid artros. Under 2023 stod företaget inför utmaningen att öka sin organiska synlighet och trafik, med målet att nå ut till fler patienter som söker vård för sina ledproblem. Hemsidan hade sedan tidigare inte optimerats för organisk trafik och drog därför in omkring 400 besökare i månaden. Med det som grund inledde de ett samarbete med Bonzer för att påbörja ett SEO-arbete som skulle öka antalet organiska besökare på hemsidan.

Med en strukturerad och långsiktig SEO-strategi lyckades Ledplastikcentrum öka sin organiska månatliga trafik till närmare 10 000 på 18 månader. Detta case beskriver den resan och de strategiska val som ledde oss dit.

Ledplastikcentrums antal sökord på sida 1 på sökmotorer

Siffrorna

+8.5K

i organisk trafik

+2.1K

i totalt antal organiska sökord

+307

sökord placerade på sida 1 i sökmotorer

+150.6K

i antal impressions

Målet med samarbetet

Målet med samarbetet mellan Bonzer och Ledplastikcentrum var att öka den organiska synligheten och driva mer relevant trafik till deras hemsida. Med tanke på den specifika marknaden för medicinska ingrepp och vårdtjänster, var det också viktigt att säkerställa att rätt typ av trafik — patienter som faktiskt söker operationer för höft- och knäproblem — hittade till hemsidan.

De primära målen var:

  • Öka den organiska trafiken från 400 besökare i månaden till en nivå där de nådde betydligt fler potentiella patienter.

  • Optimera hemsidan för att bättre ranka på viktiga sökord relaterade till artros, höft- och knäoperationer samt relaterade frågor inom ortopedi.

  • Bygga en bra grund att utveckla hemsidan vidare från.

Strategin i stora drag

Betydelsen av YMYL och EEAT

YMYL står för "Your Money or Your Life" och är ett begrepp som Google använder för att klassificera hemsidor vars innehåll kan påverka människors hälsa, säkerhet eller ekonomi. För sådana hemsidor ställer Google extra höga krav på trovärdighet och auktoritet, eftersom felaktig information kan ha allvarliga konsekvenser för användare. Det innebär att webbplatser inom exempelvis medicin och vård måste uppvisa särskilt hög kvalitet och tillförlitlighet för att kunna ranka väl i sökresultaten.

För Ledplastikcentrum, som är en klinik inom vårdsektorn, är det därför viktigt att hemsidan i stort visar på expertis och trovärdighet inom området. Det görs genom att följa EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness) samt att skapa innehåll som är värdefullt för läsare. Exakt hur vi gjorde det går vi igenom nedan.

Hemsidans struktur

För att bygga en hälsosam SEO-strategi är det viktigaste att hemsidan i grunden är uppsatt på rätt sätt. Det gör man genom att sätta upp den korrekt tekniskt (se Teknisk SEO) samt att bygga ut den med en tydlig struktur. Vi signalerar erfarenhet med kundupplevelser, expertis genom värdefullt content, auktoritet med optimerad länk-struktur och pålitlighet genom vägledning och insikter. 

Teknisk SEO

Den tekniska hälsan av hemsidan står till grund för allt framtida arbete inom SEO. Teknisk SEO innebär bland annat att säkerställa att hemsidan är lätt för sökmotorer att förstå och indexera. Det innebär förbättringar av laddningstid, mobilanpassning och sidans säkerhet (HTTPS).

Sökordsanalys

Genom att analysera vad patienter som vill ha ortopedisk vård söker efter, identifierade vi de viktigaste sökorden och fraserna inom området. Detta innebär både specifika sökord som "höftoperation vid artros" och hjälpsamma ämnen som "rörelser att undvika vid höftartros".

On-page optimering

Vi genomförde en analys av Ledplastikcentrums hemsida och gjorde nödvändiga förbättringar av innehåll, meta-beskrivningar, titlar och andra områden. Genom att optimera befintliga sidor med relevant innehåll kunde vi hjälpa hemsidan att ranka högre på sökord som de redan syns på i sökresultaten.

Content-universum & topical authority

En stark del av strategin var att bygga ett content-universum med fokus på informativt innehåll om artros, behandlingar och patienters vanliga frågor. Detta innehåll drar inte bara in mer trafik, utan det etablerar Ledplastikcentrum som en pålitlig källa inom sitt område, eftersom innehållet genuint hjälper läsare. Genom att konsekvent publicera relevant och detaljerad information bildas även så kallad “topical authority”. Det signalerar till sökmotorer att Ledplastikcentrum är en expert inom sitt ämnesområde och bör prioriteras i sökresultat.

Få en insyn i din hemsidas SEO och potential. Få en kostnadsfri skräddarsydd SEO-analys här

Resultat

Månatliga besökare till hemsidan

Mål i framtiden

Med en stark grundlagd SEO-strategi ser Ledplastikcentrum fram emot att fortsätta växa sin digitala närvaro och nå ännu fler patienter i behov av deras expertis. 

Framåt i samarbetet ska vi:

  • Etablera Ledplastikcentrum.se som en ledande aktör och expert inom artros- och ortopedi-sektorn.

  • Fortsatt publicering av hjälpsamt content för att täcka nya områden.

Vill du bli vårt nästa framgångsrika case? Börja med en gratis SEO-analys av din hemsida här

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.