blogg

/

SEO

/

0 min read

Varför SGE är vår tids största möjlighet

I den ständigt utvecklande digitala sfären har Googles Search Generative Experience (SGE) framträtt som en förvandlingens fyr. I detta kritiska 'vägskäl' är det väsentligt att fördjupa oss i nyanserna av dessa förändringar och belysa de möjligheter de erbjuder för SEO-världen.

Visar ett förstoringsglas

Ankomsten av SGE: En ny era inom sökandet 

I 25 år har Google varit i framkant av sökinnovationsutvecklingen. Införandet av SGE markerar ett betydande steg i denna resa och syftar till att omdefiniera hur vi uppfattar och interagerar med sökmotorer.

Vad är SGE?

Innan vi fördjupar oss i konsekvenserna av SGE för SEO, låt oss först förstå vad det är. Search Generative Experience, eller SGE, är Googles senaste innovation inom sökteknologi. Genom att använda generativ AI syftar SGE till att revolutionera hur vi interagerar med sökmotorer.

Till skillnad från traditionella sökalgoritmer som helt enkelt matchar sökord för att leverera resultat, förstår SGE sammanhanget och komplexiteten i frågor. Den erbjuder AI-kurerade insikter, bryter ner komplexa frågor och engagerar till och med användare i ett konversationsläge för en mer interaktiv sökupplevelse.

Även om vi kanske ser en förskjutning av trafik mellan informativa och transaktionella sökord, är det viktigt att vara synlig i båda områdena. För att vara det första resultatet för produktledande sökord måste du ha ditt informativa/ supportuniversum på plats—och kom ihåg, Google kommer fortfarande att visa resultat kopplade till SGE-svar.

Sökningar blir mer användarvänliga

I grunden är SGE utformad för att göra din sökresa mer intuitiv, omfattande och användarvänlig. Denna teknologi stödjer därför de senaste årens algoritmutvecklingar och nya teknologier, inklusive MUM, the Helpful Content System och riktlinjerna för E-E-A-T.

Så om du har hållit dig uppdaterad borde du veta vad jag pratar om. Om inte, då är det dags att göra dina dagliga SEO-läxor.

Den fortsatta vitaliteten av SEO under SGE-eran

Diskussionen om SGE har naturligtvis fått människor att återbesöka en åldrig fråga: Är SEO dött? Svaret är tydligt: nej.

Det är faktiskt ganska enkelt. Vad denna uppdatering har visat genom tester - och vad den kommer att bevisa när den rullas ut brett - är att SEO är mer levande än någonsin. SGE presenterar en av vår tids största möjligheter att komma före konkurrenter genom att skapa mer avstånd än någonsin tidigare.

SGE levererar bättre sökresultat

Kärnan i SGE ligger i dess åtagande att leverera korrekta, omfattande och högkvalitativa resultat. Detta understryker vikten av Googles E-E-A-T-riktlinjer (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). I denna nya landskap är användarinteraktion och original, högkvalitativt content av yttersta vikt. Webbplatser som följer dessa principer är inställda på framgång.

Om du följer Googles E-E-A-T-riktlinjer kommer du att se mer trafik från både informativa och särskilt transaktionella sökningar, både nu och i framtiden. Detta är också tydligt baserat på de senaste core-uppdateringarna från Google, den senaste som ägde rum i augusti 2023.

Med en mer avancerad sökmotor som bättre tjänar användare kommer ännu fler människor att använda den. Som vi vet börjar de flesta människors behov och krav med en sökning på en sökmotor som Google - eller Bing (93% av online-upplevelser börjar faktiskt med en sökmotor).

ZMOT model

Baserat på detta blir det ännu viktigare att vara synlig på sökmotorer. Konkurrensen kommer bara att öka, särskilt med den ökande mängden innehåll som produceras av fler företag. Därför handlar det om att skapa det bästa och mest unika eller originella innehållet för att tjäna användare och kunder/klienter. Om du lyckas med det kommer SGE inte att underminera din marknadsposition; istället kommer det att hjälpa dig att förstärka den.

Förstå de nya FAQ- ändringarna: En förändring i tillvägagångssättet

Googles nyligen genomförda ändring av synligheten för FAQ-rika resultat kan vid första anblick verka störande. Detta kan dock vara ett väl genomtänkt drag. Genom att begränsa direkta svar i sökmotorns resultatsidor (SERP:en) uppmuntrar Google att användare utforskar djupare i sökresultaten, vilket i sin tur driver organisk trafik.

Vidare, genom att reservera FAQ-rika resultat för auktoritära källor betonar Google vikten av innehållets trovärdighet och kvalitet - något de tidigare har kritiserats för att sakna, då de brukade hålla kvar användarna inom SERPen.

Enligt mig erbjuder denna förändring även en renare SERP, något som Google också betonar när de blir frågade om deras avsikt.

Skapandet av framtidens SEO

Införandet av SGE och FAQ-uppdateringen är en del av en bredare berättelse som syftar till att förbättra användarupplevelsen och prioritera kvalitetsinnehåll. För företag och SEO-experter innebär detta en unik möjlighet: en möjlighet att ligga i framkant genom att aktivt engagera sig med användare och kunder idag samtidigt som man förbereder sig för framtiden på ett hållbart sätt.

Att inte anpassa sig kommer att lämna dig långt efter såväl nuvarande som framtida konkurrenter. Genom att förstå och anpassa sig till dessa många förändringar kan du inte bara stärka din online-närvaro utan också bana väg för framtida innovationer.

SGE- kärnan i det nya SEO-landskapet

SEO-landskapet genomgår en renässans, med SGE i dess kärna. När vi omfamnar dessa förändringar och omdefinierar våra strategier, anpassar vi oss inte bara; vi formar framtiden. En framtid som understryker fortsatt relevans för sökmotorer för människor som konsumenter och informationssökare. Det är inte en fråga om SEO är död eller inte. Faktum är att den aldrig har varit mer levande.

Därför måste dina SEO- och marknadsföringsstrategier vara lika levande för att slå konkurrenter och uppnå budgetmål. Annars kommer vilken produkt du än erbjuder att hamna efter på den mycket konkurrensutsatta marknaden för sökresultat.

Det är en spännande tid att vara inom SEO-världen, och möjligheterna är obegränsade. Se till att du tar chansen medan du fortfarande kan.

Thomas Bogh

CPO & Partner

Thomas är CPO samt Partner på Bonzer. Därför ligger fokus på daglig analys av Googles algoritm och utvecklingen av SEO som produkt. Thomas har arbetat med SEO i flera år och besitter en stor passion för att sprida kunskap om hur man bäst implementerar SEO i företag. Vid sidan av Bonzer bidrar Thomas med kunskap på bl.a. Search Engine Journal, DanDomain och Retailfolk. Utöver det så har han även undervisat i Digital Media Strategy vid Copenhagen Business School i Köpenhamn. Du är alltid välkommen till att kontakta Thomas för frågor eller tankar kring vårt SEO-universum på [email protected].

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.