/
SEO
/
0 min read
Även om traditionella CMS är populära kan de också vara begränsande när det gäller flexibilitet och anpassning till olika enheter och plattformar, samt säkerhet och optimering. Det är här Headless CMS kommer in i bilden. Men vad är egentligen ett Headless CMS och hur kan det hjälpa ditt företag?
Headless CMS är en term för ett innehållshanteringssystem (CMS → content management system) som separerar backend från frontend.
Backend i ett Headless CMS fungerar som ett API (application programming interface) som kan skicka innehållet till olika frontend-applikationer. Dessa kommer både att vara hemsidan, men också andra tjänster som appar, nyhetsbrev mm. Detta kan ge dig flera fördelar, som flexibilitet, skalbarhet, snabbare utveckling och bättre användarupplevelse.
Ett Headless CMS är i sig inte särskilt användbart om man vill presentera sitt innehåll på till exempel en hemsida. För detta måste man nämligen bygga en frontend med hjälp av en "site generator" som hämtar data från CMS:et och presenterar innehållet i webbläsaren.
Det är också i frontend-lagret som en hemsidas visuella uttryck skapas, och alltså inte i CMS:et, som här bara har till uppgift att lagra innehållet. Ett antal populära site generators är NextJS, Gatsby eller NuxtJS.
Fördelen med att använda ett Headless CMS är att det ger en markant förbättrad användarupplevelse för alla användare, inklusive editors, marknadsförare och utvecklare. Den moderna arkitekturen kallas också för JAMSTACK (Javascript, API, Markup), som täcker över frontenden (Javascript) som via ett API hämtar data (Markup).
Ett Headless CMS skiljer sig från ett traditionellt CMS genom att separera backend från frontend. I ett traditionellt CMS är backend och frontend integrerade och fungerar som en samlad enhet. Det betyder att designen och funktionaliteten är bundna samman, vilket begränsar flexibiliteten och anpassningsmöjligheterna till olika enheter och plattformar.
Med ett Headless CMS fungerar backend som en central plats för ditt innehåll, som kan skickas till olika frontend-applikationer via ett API. Detta gör det möjligt att anpassa och presentera innehållet på olika enheter och plattformar utan att påverka backend. Just därför tillåter ett Headless CMS en ny flexibilitet och möjlighet att anpassa sig till skiftande behov och krav från användarna.
En annan skillnad mellan Headless CMS och traditionellt CMS är att Headless CMS kan hantera större mängder data och trafik. Det beror på att frontend och backend är separerade och att frontend-applikationerna kan optimeras för specifika enheter och plattformar.
Dessutom kommer ett Headless CMS vanligtvis att hostas i molnet och debiteras därför efter API-förbrukning. I motsats till ett traditionellt CMS som Wordpress där man själv ska hosta och underhålla sidan, vilket inkluderar ett antal begränsningar.
Slutligen är det med ett Headless CMS möjligt att anpassa och presentera innehållet på ett mer flexibelt sätt. Detta kan vara en fördel för företag som vill ge en personlig och relevant upplevelse för sina användare på olika enheter och plattformar.
Headless CMS har med god anledning blivit mycket populärt de senaste åren, vilket bland annat beror på följande fördelar.
Ett Headless CMS kan hantera större mängder data och trafik jämfört med traditionella CMS-system. Detta beror på att frontend-applikationerna kan optimeras för specifika enheter och plattformar, vilket ger bättre prestanda och hastighet.
Ska du skala upp till fler marknader? Läs vår guide om hreflang tags - för att maximera din synlighet på internationella markander.
Ett Headless CMS ger större flexibilitet eftersom backend och frontend är separerade. Detta betyder att frontend-applikationer kan anpassas och optimeras för olika enheter och plattformar utan att påverka backend. Det betyder också att man kan integrera olika frontend-teknologier och utvecklingsverktyg efter behov.
Med ett Headless CMS kan innehållet anpassas och presenteras på ett mer flexibelt sätt på olika enheter och plattformar. Detta kan ge en mer personlig och relevant användarupplevelse eftersom innehållet kan anpassas efter användarnas preferenser och beteende på olika enheter och plattformar. Dessutom är det som utvecklare både enklare och snabbare att arbeta med, och därför är vägen från idé till produkt markant kortare.
Dessa fördelar gör Headless CMS till ett populärt val för företag som till exempel har en stor databas eller mycket trafik.
Det viktigaste att komma ihåg ur ett SEO-perspektiv är att välja rätt teknik för sin frontend, och därför är valet av Headless CMS mindre väsentligt. Detta beror på att Google inte kan se skillnad på vilket Headless CMS som har använts på en hemsida. Google tolkar däremot uteslutande vilket innehåll som finns på en sida och hur detta är uppsatt i frontend.
Det finns ett antal Headless CMS:er som ofta används för att göra SEO-vänliga sidor, bland annat:
Storyblok
Sanity
Contentful
Strapi
Prismic
och många fler..
Det är dock mycket viktigare att komma ihåg att det ur ett SEO-perspektiv är det avgörande att frontenden fungerar och är attraktiv i Googles ögon. Hos Bonzer brukar vi dela in SEO i 3 kategorier; Content, Teknisk SEO och Linkbuilding. Grovt sagt tar ett Headless CMS hand om ens innehåll (content) medan site generatorn tar hand om teknisk SEO.
Det finns ett antal moderna och avancerade frontend-teknologier för att bygga SEO-optimerade webbplatser, bland annat:
NextJS
Sveltekit
NuxtJS
Gatsby
Client-side frameworks som Vue och React är däremot inte bra för SEO-optimerade hemsidor eftersom de använder för mycket kraft i webbläsaren, vilket kan resultera i att Google inte läser sidan korrekt.
Headless CMS och SEO kan vara en optimal kombination när det gäller att skapa en bra och effektiv online-närvaro.
En bra användarupplevelse, inklusive en snabb hastighet, är avgörande faktorer när det gäller SEO. Med ett Headless CMS och en site generator kan du relativt enkelt uppnå toppresultat i Core Web Vitals och därigenom öka chanserna för bra organiska rankningar. Likaså kan det lättare skapas mer interaktivt innehåll som ökar time-on-site och engagemang.
Genom att kombinera ett Headless CMS med en solid SEO-strategi kan du alltså skapa en effektiv och användarvänlig online-närvaro som lockar fler besökare och förbättrar din synlighet på nätet.
Står du inför en site-migration? Som SEO-byrå hjälper vi gärna till med denna process för att undvika tapp i trafik. Ta gärna kontakt med oss för att höra mer.
CTO & Co-founder
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.