/
SEO
/
0 min read
I åratal har vi lärt oss att "googla": vi skriver in sökord och får en lista med blå länkar. Vårt sätt att Googla kommer att förändras ytterligare kommande tid. Google har nu rullat ut en stor förändring – AI Mode i Sverige – och det kommer att förändra spelplanen för många företag.
Vi är bekanta med AI-chattarna sedan några år tillbaka nu. AI Mode är precis det, fast ännu mer personlig och handlingskraftig. En digital assistent som förstår vad du egentligen vill ha, jämför produkter åt dig, planerar din semesterresa och kan boka bord åt dig ikväll kl 19.30 på “stans bästa italienska restaurang”. AI Mode finns i 200 länder, och i Sverige sedan den 8 oktober 2025.
Med AI-mode i Sverige kommer frågan inte längre vara "hur rankar vi högst?", utan "hur blir vi AI:ns favoritkälla?".
De nya funktionerna i AI Mode gör att söket kan agera direkt på användarens uppdrag. Detta är inte bara en stor förändring från den vanliga länklistan, utan tar även tekniken ett steg längre än de AI-sammanfattningar (AI Overviews) som lanserades i Sverige under våren 2025.
AI Mode kommer vara tillgängligt i en egen flik längst till vänster i sökalternativen
En användare kan be Google hitta en middagsbokning för ett visst antal personer vid en specifik tid och plats. AI:n använder då direkta integrationer med partners som OpenTable och Resy, kopplar informationen till Google Maps och Knowledge Graph, och presenterar färdiga bokningsalternativ. För att göra svaren ännu mer relevanta analyseras också personlig data från användarens sökhistorik, plats, Gmail och kalender.
Denna utveckling ställer helt nya krav. Företag kan inte längre enbart förlita sig på sökord för att synas. Istället måste de bygga ett varumärke och producera innehåll som Googles AI betraktar som en pålitlig auktoritet. Målet är att bli den informationskälla som AI:n väljer för att formulera sina skräddarsydda och agerbara svar till användaren.
Att följa Googles riktlinjer för E-E-A-T är ett effektivt sätt att bygga din hemsidas auktoritet.
Ta del av vår checklista över allt du bör ha koll på för att synas i AI Mode (och AI overviews, Gemini, ChatGPT med flera) nedan:
Googles AI Mode expanderade från USA, Storbritannien och Indien till över 180 nya länder tidigare i år. Sedan 8 oktober 2025 finns det i 200 länder där Sverige och andra EU-länder numera är inkluderade.
Läs vidare: Syns du i AI-svaren? Så spårar du din hemsidas trafik och synlighet i en AI-driven värld
Att planera saker ihop med andra blir nu betydligt smidigare. Med AI Modes nya delningsfunktion kan användare skicka en länk till sin konversation och låta vännerna hoppa in direkt. Alla kan bidra i samma sökflöde, perfekt när ni ska styra upp en resa, en möhippa eller något annat gemensamt projekt.
Denna delningsfunktion skapar också en helt ny kanal för organisk räckvidd för företag. Med ett enda klick kan ett smart sammanställt svar spridas till mer än bara en användare. Det innebär att ett enda högkvalitativt innehåll kan leva sitt eget liv och nå en publik långt utanför den ursprungliga sökningen.
Väntan är över, och har du inte agerat tidigare är det dags att göra det. Med AI Mode kommer kampen om synlighet på Google bli hårdare och mer komplex än tidigare.
Företag som vill leda utvecklingen behöver nu börja tänka bortom enskilda sökord och istället fokusera på helheten (i förenklad lista):
Skapa innehåll som på djupet besvarar kundernas frågor - med fokus på sökintentionen
Bygga en tekniskt robust och snabb hemsida.
Positionera sig som en självklar auktoritet inom sin nisch (följa E-E-A-T).
Det är en ny era för digital synlighet. På Bonzer hjälper vi företag att navigera i skiftet – från klassisk SEO till att vinna i nya AI-interfaces som Google AI Mode, ChatGPT och Gemini.
Intresserad av att läsa mer? Ta del av vårt Whitepapper: Företagens guide till synlighet i ChatGPT och Gemini
Vi har de senaste 8 åren gjort mer än 3 000 gratis handgjorda SEO-analyser till nordiska företag, och för första gången på länge gör vi en fundamental uppdatering av ramverket för analysen; den kommer nu också att inkludera AI-sökning som ett fast element.
Director, Consulting
Frida är Director of Consulting på Bonzer, där hon leder och optimerar SEO-strategier för en bred kundportfölj. Med erfarenhet som SEO-konsult och projektledare, har Frida framgångsrikt navigerat många digitala områden inom både B2B, B2C, e-handel och SaaS-sektorn sedan hon började arbeta på Bonzer i april 2021. I sin roll kombinerar Frida strategisk expertis med operativt ansvar, vilket inkluderar att handleda och utveckla Bonzers svenska konsultteam. Kontakta Frida för att diskutera hur Bonzer kan bidra till din synlighet på sökmotorer: [email protected]
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.