blogg

/

Content

/

0 min read

Vad är long tail-sökord och varför är de viktiga för din SEO-strategi?

Syns du inte i Googles sökresultat – trots att du har använt mycket tid på ditt SEO-arbete? Att förstå och använda long tail-sökord på rätt sätt kan göra stor skillnad för hur din hemsida rankas i sökmotorerna.

Long tail-sökord har alltid varit viktigt – men i dagens AI-värld är det fullständigt avgörande för att lyckas med ditt SEO-arbete. Dessa längre och mer specifika sökfraser är nyckeln till att nå rätt målgrupp och öka chansen till konvertering. I den här artikeln går vi igenom vad long tail-sökord är, varför de är viktiga för SEO och ger dig konkreta tips hur du kan förbättra din hemsida.

Vad är long tail-sökord? 

Long tail-sökord, även kallade long tail-keywords, är längre och mer specifika sökordsfraser som vanligtvis består av tre eller fler ord. De är mer detaljerade och specifika sökfraser än de korta generella sökorden, som ofta används i sökmotorer för att hitta information, tjänster eller olika produkter. Med long tail-sökorden är det lättare att skapa relevant innehåll och därmed nå en mer definierad målgrupp på ett effektivt sätt. 

Att använda long tail-keywords innebär också mindre konkurrens. Eftersom sökorden är mer specifika, är det färre hemsidor som optimerar sitt innehåll för dem. Oftast kan sökorden vara nischade för att möta specifika behov eller frågor. 

Long tail-keyword är nyckeln i en AI-vänlig strategi 

På Bonzer pratar vi mycket om hur man lyckas med SEO i både AI forum som ChatGPT och de nyare AI-delarna av Googles sökresultat (AI overviews och AI mode). Allt fler använder AI för att hitta information och få snabbt svar på sina frågor. Det innebär förändringar i hur vi ska tänka kring sökmotoroptimering. För att dina hemsidor ska synas i resultaten behöver innehållet vara relevant och väl optimerat. 

Long tail-keywords speglar hur användare faktiskt söker – med längre och mer specifika fraser, och med tydliga avsikter som ofta visar en tydlig intention. Genom att arbeta strategiskt med long tail-keywords kan du förbättra din synlighet i sökmotorerna men också öka chansen att ditt innehåll lyfts fram i olika AI-verktyg.

Läs även vår artikel: Googles AI-overviews testas i Sverige

Skillnaden mellan short tail och long tail-keywords

Korta sökord som också kallas för short tail-keywords, är mer generella och består oftast av ett eller två ord. Det betyder att konkurrensen är mycket högre, vilket gör det svårare att nå topplaceringar i sökmotorns första sida. 

Här finns ett exempel som visar skillnaden mellan de två sökorden:

Tänk dig att du vill få information om löparskor på Google. Du kan börja med ett kort sökord som “löparskor”, eller en mer detaljerad fras som “bästa löparskor för marathon”. De sökresultat som visas kommer sannolikt att skilja sig. 

Även sökintentionen för dessa två fraser ser annorlunda ut. Sannolikt är användaren som söker med den långa frasen intresserad av att hitta de bästa löparskorna för marathon. Den första sökningen är mer generell. Kanske vill den som söker bara hitta alternativ för löparskor. Användaren som söker med long tail-keywords är ofta längre in i köpprocessen och redo att till exempel köpa produkten. 

3 tips för att hitta relevanta long tail-keywords

Nu när du vet vad long tail-sökord betyder, är nästa steg att identifiera vilka long tail-keywords som passar bäst för din webbplats och ditt innehåll. Nedan finns tre konkreta tips som hjälper dig att hitta relevanta long tail-sökord som kan förbättra din synlighet på sökmotorer och nå mer relevant målgrupp.

  1. Förstå sökintentionen

    För att ett long tail-keywords ska prestera effektivt, måste de motsvara användarens sökintention. Sökintentionen hjälper till att förstå vad som är bakom sökningen. Sökmotorns uppgift är att svara på det som användaren söker. Dessa intentioner kan delas in i fyra olika kategorier vilka är informativ, navigerande, transaktionell och kommersiell intention. 


    Läs mer: Vad är sökintention?

  2. Ta hjälp av Google

    Prova att skriva ditt tänkta sökord i Googles sökfält och utforska de automatiska sökförslag som visas. Dessa ord är relaterade sökord som andra användare har sökt på. Titta även på relaterade sökförslag och glöm inte att använda People also ask- sektionen för fler contentidéer. 

  3. Använd olika verktyg

    Använd verktyg som Ahrefs och Semrush för att analysera och hitta long tail-keywords med lägre konkurrens och hög potential för konvertering. Ett tips är att ta hjälp av olika AI-verktyg som ChatGPT och Googles AI Overview.

Varför är long tail-keywords viktiga för SEO? 

Att använda long-tail keywords ger bättre möjlighet för att möta sökintentionen. Det finns flera fördelar att ha en SEO-strategi som innehåller long tail-keywords. 

  • Lägre konkurrens

Long tail-sökord har oftast lägre konkurrens som ger möjligheten att ranka högre. För mindre företag ger detta förutsättningar att konkurrera och en chans att få ditt innehåll att växa och nå din publik. 

  • Högre konvertering

Användaren som söker med long tail-keywords vet oftast vad de vill få fram. Detta betyder att användaren har större sannolikhet att till exempel köpa en produkt eller kontakta ditt företag. Om de hittar relevant information från sidan som motsvarar deras fråga, har sidan bättre förutsättningar att konvertera. 

  • Möt målgruppens behov

Det är viktigt att besökaren får svar på sin sökning och frågan som hen ställer. Användaren ska hitta svaret och stanna på hemsidan, annars tolkar sökmotorer att sidan inte motsvarar sökintentionen. Detta leder till sämre ranking och placering. 

Vanliga frågor om long tail-sökord

1. Vad är short tail och long tail-nyckelord?

Short tail och long tail-nyckelord är olika typer av sökord som används för SEO. Ett short tail nyckelord är kort och generellt och har ofta en stor sökvolym. Long tail-nyckelord beskrivs som långa, består oftast av två till tre ord och svarar på specifika frågor eller sökningar.

2. Hur långa är long tail-nyckelord? 

Long tail-nyckelord innehåller vanligtvis tre eller flera ord och beskrivs som längre sökordsfraser. Long tail-sökord kan också vara en fråga, till exempel: vart hittar man det billigaste kaffet i Stockholm?

3. Vilka är exempel på long tail-nyckelord?

Billiga löparskor för kvinnor, Bästa cykeln för pendling och SEO-byrå i Stockholm är exempel på long tail-nyckelord. Dessa sökord består av tre eller flera ord och är ett kännetecken på long tail-sökorden.

Förbättra din SEO med Bonzer

Vill du ranka bättre i sökmotorer och nå rätt målgrupp? På Bonzer hjälper vi företag att växa organiskt genom strategisk SEO med fokus på rätt sökord, optimering och kvalitativt content. Hör av dig till oss idag – boka ett kostnadsfritt samtal, så ser vi tillsammans över hur vi kan hjälpa ditt företag att växa.

Anniina Suortti

Junior Consultant & Content Specialist

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.