Uppdaterad 28. juli 2022 av Måns Brandt

Sociala medier – 7 tips till SOME marketing

Sociala medier – 7 tips till SOME marketing

Vill du börja annonsera på sociala medier?

Då är du på helt rätt plats!

I det här inlägget kommer jag att presentera 7 av mina bästa tips på hur du gör en kampanj på sociala medier så framgångsrik som möjligt.

Val av sociala medier

Så, vilka kanaler ska du annonsera på? Det beror på din produkt och målgrupp. För B2B är Facebook, Instagram och LinkedIn alla bra alternativ. Jag skulle dock avråda från att använda LinkedIn för B2C-annonsering.

B2B (Business to Business) = Facebook + Instagram + Linkedin
B2C (Business to Customer) = Facebook + Instagram

2. Fokusera på en bra upplevelse

Målgruppen måste vara det som primärt tas i åtanke , alltid. Folk är inte intresserade av ”KÖP NU”. De är mer intresserade av en bra upplevelse, en informativ video, gratis innehåll och så vidare. Poängen är att du måste skapa och förmedla ett värde.
Detta kan du bland annat göra via content marketing.

3. Ha ett konkret mål med din annonsering

Vad vill du uppnå? Vill du ha fler kunder? Om detta är ditt omedelbara mål, se till att måla upp kundresan. Hur går kunden från att snegla på annonsen till att bli helt övertygad om att det du erbjuder är precis vad de letar efter?

4. Kombinera sociala medier med SEO

Sanningen är att en förfärligt stor andel av konsumenter inte ens uppfattar varumärket som ligger bakom en reklam. Har du ett fantastiskt kreativt och väl utfört koncept kan du tjäna några procentenheter. Därför bör du alltid kombinera olika marknadsföringskanaler. SEO är i min optik den viktigaste marknadsföringskanalen, när man kombinerar det med sociala medier sker det ofta magi. Dels för att när konsumenten vid ett senare tillfälle letar upp den där produkten från reklamen, så kommer du inte gå miste om en försäljning till en konkurrent som placeras högre på sökresultaten. Dels också för att du kan se till att ingen av din organiska SEO-trafik slösas bort med remarketing på sociala medier.

Jag och mina kollegor på Bonzer arbetar enbart med SEO-strategier och är mer än vana vid att utveckla innehåll som lockar potentiella nya kunder från Googles organiska resultat och som våra kunder även kan använda för remarketing på sociala medier. Detta görs alltid med dina befintliga och kommande marknadsföringsstrategier i åtanke för att få ut så mycket effekt som möjligt. Om du är intresserad av att höra mer om vårt sätt att arbeta, kan du begära en kostnadsfri och icke-bindande SEO-analys, så bokar vi in ett samtal.

5. Bygg en tratt som du kan följa

Ofta är målet med annonsering på sociala medier inte att få kunder. Målet är att bygga vidare på ditt nyhetsbrev eller få ny trafik till webbplatsen som sedan leds in i din remarketing funnel.

6. Använd remarketing på sociala medier

Enligt min erfarenhet är remarketing det tillvägagångssätt som har högst ROI %. Därför bör du alltid använda dig av remarketing om du spenderar pengar på sociala medier. Det är helt klart en no-brainer.

7. A/B-testa olika taktiker

Split-test, split-test, split-test. Det kan inte upprepas tillräckligt många gånger. Lyckas du träffa mitt i prick med din kommunikation, image eller CTA på första försöket så bjuder jag på en trisslott. Du måste därför hela tiden dela upp insatserna och experimentera. Uppsjön av fake-citat som betonar vikten av att lära sig från sina misstag existerar av en anledning.

Stort lycka till!

Läs flera nyheter

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen