Gratis SEO-analys

Startskottet för er organiska tillväxt

Låt oss visa hur ni ökar er organiska trafik med en skräddarsydd analys av er domän.

Vad erbjuder vi dig?

  • Insikter om er hemsidas tekniska prestanda
  • Analys av er hemsidas länkprofil
  • Positionering på relevanta sökord
  • Inblick i era konkurrenters positioner

Vad kunder säger om oss:

”Samarbetet med teamet på Bonzer har från start varit präglat av tydlig och snabb kommunikation. Ett kompetent och starkt team.”

Camptoo
Frederik Rofors
Nordic Manager, Camptoo

“Bonzer har levererat över förväntningarna, efter 6 månader nådde vi våra gemensamt satta mål. Redan nu ger Bonzer oss en positiv ROI.”

Marcus Ängkulle
CCO, Comfornette

”Bonzer har sedan starten av samarbetet varit lika ambitiösa som vi själva har varit och tagit vår organiska trafik till oväntade höjder.”

artland
Mattis Curth
CEO, Artland

Få en gratis SEO-analys av er hemsida

Framgångsrika kunder där första steg var en SEO-analys

Varför är en SEO-analys
så viktig?

Om ni vill nå ert företags målgrupp när de vänder sig till Google för att leta upp tjänster eller produkter som ni erbjuder måste ni ha en genomtänkt SEO-satsning. Vägen dit börjar med en SEO-analys.

Hur arbetar ni på Bonzer med
SEO-analyser?

SEO-analyser ligger alltid till grunden för vårt arbete. En gedigen analys skapar de nödvändiga insikerna om en verksamhets målgrupp och deras sökbetende.

 

Den första SEO-analysen är gratis och vi erbjuder den till alla som är intresserade. De ämnen vi tar upp och hur de kan gynna dig redovisar vi till höger i grafiken.

Grafik över pelarna av SEO

Få en gratis SEO-analys av er hemsida

Detta innehåller en kostnadsfri SEO-analys

Om du har en god förståelse för marknadsföring och dessutom tillgång till SEO-verktyg är det möjligt att nå sina mål på egen hand. En SEO-analys ska alltid vara vara det första steget, oavsett om det görs på egen hand eller med hjälp av externa aktörer. Bonzers gratisanalys innehåller en övergripande introduktion till de viktigaste aspekterna av en SEO-analys:

Teknisk SEO-analys:

Hur mår er sida tekniskt?

Teknisk SEO syftar till er webbplats taxonomi, mängden tekniska fel såsom 404-sidor, bristande metataggar och dylikt. Den tekniska hälsan på er sida är en rankningsfaktor och bättre hälsa innebär bättre förutsättningar för att nå den beryktade förstasidan på Google.

Mer om teknisk SEO och tekniska SEO analyser, går vi in på om vår sida om teknisk SEO.

Sökordsanalys:

Vilka sökord bör ni arbeta med?

En sökordsanalys kartlägger de organiska sökord som är värdeskapande för en verksamhet. En sökordsanalys ger insikt i de organiska sökord er sida syns med på Google i dagsläget. Men viktigast av allt är att det ger insikt i vilka högkonverterande sökord er sida underpresterar på och därför bör fokusera mer på i framtiden.

Vill du göra er egen sökordsanalys? Ta en titt på vår detaljerade sökordsanalysguide här.

Länkanalys:

Hur starka är ni på länkfronten?

Google gillar starka, relevanta, pålitliga och obetalda länkar. Om er domän har en gedigen mängd länkar från externa sajter kommer den ha bättre chanser att belönas med lönsamma rankingar bland de organiska sökresultaten.

Att kartlägga er sajts nuvarande länkstyrka i förhållande till era konkurrenter är därför en viktig aspekt av en SEO-analys. Det handlar om att se hur många länkar er sida får och vilken kvalitet de har. Därifrån skapas en plan för att införskaffa fler högkvalitativa länkar. Om ni har köpt länkar bör ni även undersöka om er sida riskerar att straffas av Google.

Betalda länkar är ett tecken på att en sida är mer fokuserad på att tillfredsställa Google än besökarna. Något som allt oftare leder till försämrade placeringar när Googles algoritmer enklare identifierar dessa.

Konkurrentanalys:

Vad gör era konkurrenter?

Som allt inom marknadskommunikation handlar det om positionering. Inom SEO blir detta väldigt bokstavligt. Därför är det viktigt att se över konkurrenternas situation.

Det finns många branscher där de organiska resultaten på Google domineras av några riktigt stora aktörer som är svåra att slå. Om ditt företag står i samma ring som dessa är det bra att vara medveten om det. Det ger en indikation på mängden tid som bör avsättas för SEO. Det kan också presentera möjligheter att hitta nischade söktermer som förbisetts av konkurrenter och presentera goda möjligheter för er.

Konkurrentanalysen kan också med fördel användas för att undersöka hur andra sidor inom samma skrå arbetar med SEO för att hitta inspiration.

Vad är en SEO-analys?

En SEO analys är ett sätt att få en nulägesanalys av hur en hemsida preseterar i dagsläget. Detta kan syfta på sökord, tekniska aspekter länkprofilen eller en kombination av alla dessa tre.

Vad är SEO-verktyg?

Man kan komma relativt långt i en analys genom att söka runt på nätet och hitta inspiration från konkurrenter. För att få hela bilden och inte missa möjligheter finns det verktyg som går mer in på djupet och presenterar statistik och siffror bakom sökresultaten.

Hur gör man en bra SEO-analys?

Att utföra en bra SEO analys kräver bra kunskap om hur man rent praktiskt går tillväga för att använda verktygen, men också erfarenhet för att sedan tolka resultaten. Ansöker du om en gratis analys så går vi igenom detta tillsammans.

Vad kostar det att synas på Google?

Ingenting! Däremot krävs det arbete, tid och en gnutta tålamod för att se till att ens sida presenterar den information som människor letar efter. Detta är något som kan göras helt själv eller i samarbete med en byrå.

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen