CASE

Såhär började Dogley dominera branschens viktigaste keywords

Konsulter på projektet

Karolina Thor Karolina Thor
Såhär började Dogley dominera branschens viktigaste keywords

Key Results 

  • Ökning i organisk trafik :  83,83 %
  • Ökning av keywords på sida 1: 40,23 %
  • Ökning av traffic value: 133,23 %

Vill ni bli vårt nästa succé case? Ansök om en SEO analys redan idag


Vilka är Dogley 

Dogley är en plattform för alla med ett intresse för människans bästa vän – hunden. Det är en hemsida skapat av hundälskare, för hundälskare. Bakom Dogley ligger visionen om att koppla ihop hundägare med hundvakter. 

Delningsekonomin innebär många nya möjligheter för folk att tjäna pengar, och nu även genom att passa andras hundar. Dogley har över 2000 godkända hundvakter runt om i Skandinavien, som dagligen hjälper andra hundägare med allt från passning någon enstaka timme, till längre semesterpassning. Som hundägare med ett behov av passning kan man enkelt bläddra bland massvis av profiler i sin hemstad för att hitta den hundvakt som passar ens behov bäst.

Samarbetet mellan Bonzer och Dogley

Samarbetet mellan Bonzer och Dogley inleddes i 2019. Tillsammans har vi arbetat på deras tre domäner – den svenska, norska och danska. I detta case kommer vi däremot att fokusera på utvecklingen på den svenska sidan. Viktiga keywords för Dogley har (inte särskilt överraskande nog) varit ord som “hundvakt”, “hundpassning” och “dagmatte” och där har vi efter noggranna analyser av sökintention och optimering lyckas hamna på riktigt bra placeringar på sida 1.

Utveckling i organisk trafik 

En naturlig konsekvens på att ranka högt på viktiga keywords är en positiv utveckling i besökare på hemsidan. Denna positiva effekt är något som Dogley fått känna på. Från starten av vårt samarbete har vi sett en stadig ökning i organisk trafik enligt nedan. Pilen markerar starten av samarbetet.

Dogley organisk trafik

Utveckling i organiska keywords 

Bakom den framgångsrika utvecklingen i organisk trafik ligger en god utveckling i organiska keywords. Både bland alla organiska keywords men framför allt keywords på sida 1.

Keywords på sida 1 i början av samarbetet:

organiska keywords på sida 1 för Dogley

Keywords på sida 1 i dagsläget:

antal organiska keywords för Dogley idag

Ökning i traffic value 

Traffic Value är ett mått som Ahrefs använder sig av för att mäta vad den organiska trafiken hade kostat genom PPC. I början av samarbetet kikade vi på vilka keywords som skapar mest värde för Dogley rent inkomstmässigt, sådana keywords tenderar att ha ett högt CPC. Precis som vi har keywordsen att tacka för utvecklingen i den organiska trafiken så har vi det även här i trafikens värde. Nedan ser vi utvecklingen i traffic value, där pilen visar starten av samarbetet.

traffic value utveckling för Dogley

Vad har vi gjort?

  • Content. Dogley har en blogg som berör allt en hundälskare kan tänkas vilja läsa om. Där finns en blandning av riktigt populära inlägg med titlar som “vad kostar en hund?” och “Hunddagis, där din hund är den enda gästen”. Denna blogg drar in mycket trafik till hemsidan då vi genom dessa inlägg kan försäkra oss om att vi möter sökintentionen bakom viktiga keywords. Dogley hade även innan vår samarbete en hel del blogginlägg som vi då såg till att seo-optimera för att öka trafiken. 
Sök resultatet för "hur mycket kostar en hund"
Blogginlägg på position 1 i sökresultatet med en så kallad featured snippet.
  • Linkbuilding. Både external och intern linkbuilding har skapat stort värde i detta case. Tack vare intressanta blogginlägg som drivit trafik har vi kunnat använda oss av den så kallade “Middleman method”. Rena transaktions-sidor kan vara svårt att få länkar till. Det beror på att den andra hemsidan har svårt att se värdet i en sådan länk för egen del. Informativa blogginlägg är däremot något som skapar värde för andra läsare och är därmed enklare att skapa länkar genom. I dessa informativa blogginlägg finns då interna länkar till transaktions-sidor vilket gör det informativa blogginlägget till vår så kallade “Middleman”.
Illustration av The Middleman Method av Ahrefs
  • På alla tre domäner har vi jobbat med att förkorta vägen till att bli hundvakt. Det har vi gjort genom att öka antalet CTA-knappar. På varje blogginlägg ligger nu möjligheter för besökaren att antingen hitta en hundvakt, bli hundvakt eller registrera sig för nyhetsbrev.

SEO-nyheter från Bonzer

Färska nyheter som håller dig uppdaterad på den allra senaste SEO-kunskapen