Case

Diversifierad content marketing strategi lönar sig för Contractbook

Kategori

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Contractbooks grundare

Key Results

  • Ökning av organisk trafik i månaden: 482%

  • Ökning av konverteringar från organisk trafik: 1288%

  • Utveckling i domain rating: 122%

Det var redan i början på 2018 som Contractbook och Bonzer inledde sitt samarbete. Ett samarbete som trots att de nu har ett par år på nacken, fortfarande visar på imponerande utveckling med ett stigande ROI.

I början på 2018 var vi båda unga verksamheter som nu tillsammans varit på en tillväxtresa, som vi skrivit ett tidigare inlägg om här. Det har skett mycket sen sist. Kanske är den mest anmärkningsvärda händelsen den investering på 3,5 miljoner € som Contractbook fått in från Googles AI-fond “Gradient Ventures” den 19 november 2020. Du kan läsa mer om den i TechEU och Silicon Republic.

Historien bakom denna tillväxt vill nu gärna berätta för er.

Vad har hänt sen sist?
I detta case fokuserar vi på den tillväxt Contractbook upplevt med SEO det senaste året; augusti 19 - augusti 20. Vi vill gå i djupet på SEO-strategin och det konkreta arbete som utförts under perioden.

Innan vi siktar in oss på att snacka om Contractbooks tillväxt enbart det senaste året, vill vi först ge er en inblick i trafiken från starten av samarbetet:

Vilka är Contractbook?

Innan vi dyker ner i strategin, vill vi gärna presentera casets huvudperson. Vad och vilka är Contractbook egentligen?

Contractbook är en SaaS verksamhet, som säljer en contract management software, som kan hantera, redigera och arkivera kontrakt. Här har man som verksamhet och privatperson möjligheten att använda sig av företagets utbud av kontraktsmallar. Men man har även möjlighet att hitta information om juridiska begrepp och annat användbart.

Därför har det givetvis varit en del av strategin att få Contractbook att ranka på ordet “kontrakt” generellt.

Övergripande utveckling

När vi inledde samarbetet med Contractbook i mars 2018, hade den organiska trafiken inte kommit igång än. Detta hände först i september - 7 månader efter uppstart.

Anledningen till att det hände först i september var för att Contractbook inte haft det som en prioritet att investera i content marketing särskilt tidigt. Som en helt ny domän tar det både tid och hårt arbete att bygga sin auktoritet på Google. Domänens auktoritet är en av de faktorer som Google ser mest på när algoritmen bedömer vilket resultat som är mest trovärdigt. Men goda saker kommer till den som väntar (och arbetar hårt ;) ) och det ses i diagrammen nedan där ökningen av trafiken har hållit en hög kadens.

Sedan samarbetet startade har domänen ändrats from contracrbook.co till contractbook.com. Den framgångsrika migrationen som har ägt rum mellan de två domänen, hur trafiken från .co-domänen har vidarebefordrats till .com-versionen syns tydligt i de två garderna ovan.

Content strategier som träffar flera sökintentioner

Förutom vår helhetsoptimering av sidan, som innefattar teknisk SEO och länkbyggnad, har vi hjälpt till att skapa en marknadsföringsstrategi för innehåll som ska ge kontinuerlig relevant trafik som kan mätas på antal konverteringar.

OBS! Exemplen nedan baseras endast på den danska sidan.

Ordboken

Detta är ett område där användaren kan få mer kunskap inom olika tekniska termer inom den juridiska och tekniska världen. Syftet med detta ordboksuniversum var att skapa ett sökverktyg som skulle beskriva definitioner av termer.

Effekt: 1 735 organiska nyckelord som träffar några mycket ämnesspecifika termer och därmed också potentiella kunder.

Mall-Universum

Med detta område är det möjligt att fånga potentiella kunder genom att göra det möjligt att arbeta med gratis mallar. Avsikten bakom universumet är att användare ska arbeta direkt i Contractbooks system och därigenom se fördelarna med att arbeta med denna känsliga datan på ett säkert och effektivt sätt.

Effekt: 96 organiska nyckelord på sidan 1 av Google som träffar en sökintensitet som har stort affärsvärde för Contractbook.

Blogg-Universum

Contractbook har fått en ny blogg på deras engelska sida. Här publiceras veckovis innehåll inom kategorierna; Efterlevnad, teknik och programvara, HR och försäljning.
Alla blogginlägg är sökordsoptimerade och ingår i den större strategin för marknadsföring av innehåll.
Vi har hjälpt Contractbook att bygga ramarna för bloggen och hittat externa författare som är experter inom sina respektive områden.

Det är svårt att komma runt mätbara nyckeltal när vi pratar digital marknadsföring, och det har naturligtvis också varit ett fokus i samarbetet att SEO-arbetet kunde mätas.

Därför tittar vi nu på fyra av de nyckeltal som har varit viktigast i detta fall:

Organisk trafik varje månad

  • - Månatliga organiska omvandlingar

  • - Antal nyckelord på sidan 1

  • - Domänbetyg

Ökad organisk trafik varje månad

Ökad trafik är en uppenbar KPI att mäta när man arbetar med SEO. Det är dock viktigt att komma ihåg att det bör vara relevant trafik som kommer in.

Detta kan mätas genom att integrera mjuka konverteringar och ställa in spårning på dessa. På så sätt kan du få en inblick i om trafiken är relevant.

Effekt: På ett år har trafiken ökat med 60% och den fortsätter att öka.

Ökning av konverteringar från organisk trafik

Genom att integrera innehållsuppgraderingar som gratis mallar kan organisk vara en kanal som kan bidra fint till det totala antalet omvandlingar.

Effekt: På ett år har Contractbooks viktigaste omvandling ökat med 1288%.

Utveckling av organiska keywords på sidan 1

Idag rankas Contractbook med 755 keywords på sida 1 i Google. Detta innebär att Contractbook idag får en solid mängd kontinuerlig trafik, vilket inte kontinuerligt kostar distributionspengar.

För ett år sedan var antalet 397, och vi ser mer explosiv tillväxt nu än någonsin tidigare. Detta är en tillväxt av nyckelord på sida 1 som vi förväntar oss kommer att öka i samma höga takt som de nya innehålls-universumen fortfarande är relativt nya för Google.

När vi började fanns det fyra nyckelord på sidan 1, och det började verkligen öka 7 månader senare i 18 september. Detta är en typisk tidshorisont när du måste ha en okänd sida i Googles index högt i sökresultaten.

Utveckling i Domain Rating

Mycket av anledningen till Contractbook framgång på Google kan hänföras till länkande domäner som pekar på contractbook.com.

Idag länkar 322 relevanta och starka domäner till webbplatsen. Det är ett vanligt resultat av våra insatser för länkbyggnad och förståelse av Contractbooks om vikten av länkar i publicitet.

Tack för att du läste

Det var lite om hur Contractbook fortsätter att sätta akustik i deras organiska närvaro på Google igen.

Fallet bevisar hur en grundlig analys- och strategiarbete kan lägga rätt grund för en explosiv tillväxt som kommer att stanna.

Vi ser fram emot att se var Contractbook är om ytterligare ett år!

“Bonzer är next level s ****!
Professionella, passionerade, resultatinriktade, hungriga, innovativa och skicklig kommunikativt.
Sammantaget ett hypereffektivt företag som jag 100% litar på att krossa statistiken över vad som är möjligt att uppnå inom det de driver för oss! ”

Viktor Heide, Contractbook

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.