Case

345% ökning i organisk trafik: Så framgångsrik blev Camptoo’s etablering i Sverige

Kategori

Konsulter

Frida Jungermann

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Husbil stående framför bergtopp. Text "Bonzer x Camptoo"

Sammanfattande resultat efter dryga 6 månaders SEO-arbete:

  • Ökning i organisk trafik: 345%

  • Ökning i traffic value: 438%

  • Ökning i sökord på sida 1: 229%

Camptoo Sverige och deras utveckling i SEO-mätvärden

Vi inledde samarbetet med Camptoo Sverige i januari 2022. Faktum är att denna resa påbörjades mycket tidigare än så. Bonzer inledde redan i april 2021 ett samarbete med Out2Camp. Senare under 2021 kom nyheten att Out2Camp slår sig samman med Camptoo. Tillsammans med siktet inställt på att bli den ledande tjänsten för uthyrning av husbilar och husvagnar i Sverige, Norden och Europa.

Vi har hittills samarbetat med Camptoo i över 6 ​​månader, och resultaten av vårt SEO-arbete är tydliga. I vårt case om Camptoo går vi igenom:

– Vilka är Camptoo?

– Vilka resultat har vi uppnått genom vårt arbete?

  • Camptoos ökning i organisk trafik

  • Camptoos ökning i traffic value

  • Camptoos ökning i totala sökord

  • Camptoos ökning i sökord på sidan 1.

  • Hur lyckades vi uppnå dessa resultat?

Vilka är Camptoo?

Camptoo föddes i Nederländerna 2014, när Martijn, Joep och Roel sökte efter att hyra en husbil. De möttes av fullbokningar hos samtliga uthyrningsföretag, trots den stora mängden privatägda fordon som stod oanvända längs vägen. Lösningen på problemet blev Camptoo - hyr husbil & husvagn från privatpersoner eller hyr ut din husbil eller husvgan till privatpersoner. Sedan dess har Camptoo etablerat sig i en rad länder runt omkring i Europa och till och med i Australien.  Sedan 2021 finns Camptoo även i Sverige.

Vilka resultat uppnådde vi i vårt arbete med Camptoo?

Camptoo’s tillväxt i organisk trafik: Tredubblad

Vägen till ökad organisk trafik till Camptoo började med noggranna sökordsanalyser för att hitta dels relevanta kommersiella sökord, men även relevanta informativa sökord. Därefter sattes en content produktion igång med målet om att driva trafik via de sökord som valts ut.  Låt oss säga att denna fördelning har gett Camptoo resultat som är svåra att missa. Camptoo’s organiska trafik har ökat med 345% sedan samarbetets start:

Camptoo’s tillväxt i traffic value

Trafikvärde, även kallat traffic value, är ett SEO-mått som visar motsvarande värde för den organiska söktrafiken om denna trafik skulle ha uppnåtts genom betald annonsering. Inte nog med att Camptoo har ökat sin organiska trafik med 345% - har trafiken även ett kommersiellt värde. I takt med att Camptoo klättrar högre i sökresultaten för sökord med ett kommersiellt värde ser vi en därmed ökning på 438% i traffic value:

Camptoo’s ökning i totala sökord

Resultaten för organisk trafik och traffic value härstammar från Camptoo’s synlighet på sökord. Vid uppstart av samarbetet i januari 2022 syntes Camptoo på totalt 1294 sökord - idag syns Camptoo på det dubbla antalet: 2570.

Camptoo’s ökning i sökord på sida 1

Totala sökord i alla ära, men, i arbetet för ökad organisk trafik, med slutmålet om fler potentiella kunder till Camptoo, var fler organiska sökord på sida 1 på Google vitalt. Fler sökord på sidan 1 är lika med större synlighet för potentiella kunder. När vi ​​jämför det nuvarande antalet sökord på sida 1 med antalet i början av samarbetet ser vi en framgångsrik ökning:

Vid start hade Camptoo 99 sökord på sida 1. Idag, ett halvår senare, har Camptoo totalt 326 sökord på sida 1. Detta motsvarar en procentuell ökning på 229%.

"Samarbetet med teamet på Bonzer har från start varit präglat av tydlig och snabb kommunikation. Med Bonzer har vi fått en ny avdelning i bolaget, 100% specialicerade i SEO. Ett kompetent och starkt team med ett bra driv och kreativa idéer som känns mer som kollegor än konsulter."

- Fredrik Rofors, Nordic Manager Camptoo

Hur lyckades vi uppnå dessa resultat?

Content-strategi anpassad till alla delar av köpresan - för två typer av kundresor

Camptoo har en affärsmodell riktar sig till två olika kategorier av kunder och konverteringsresor:

  1. De som vill hyra en husbil eller husvagn

  2. De som vill hyra ut husbil eller husvagn

Detta har också varit grunden till att skapa en content-strategi som riktar sig åt två olika typer av kunder. Efter analys över både sökord och dess sök intentioner har en lämplig content-stategi skapats. Tack vare den skräddarsydda content-planen kunde Camptoo klättra på sökord som både hade en mer informativ sökintention och sökord som var direkt transaktionella och konverteringsdrivande. I båda kundgrupperna.

Link building, eller länkbygge, är något av det svåraste och mest tidkrävande inom SEO-spektrat. Eftersom Camptoo vid uppstart av samarbetet var en relativt ny domän, var link building ett stort fokus i strategin. Med en ambitiös målsättning om att Camptoo skulle konkurrera på konverteringsdrivande sökord, jämte informativa sökord med höga sökvolymer, skulle länkar komma att behövas. Istället för att producera content till bloggen, och därefter ta vid med link building, har strategin gått ut på att vända på det. För varje content produktion har en undersökning av möjligheter för link building gjorts, har möjligheterna sett goda ut har content producerats.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.