Uppdaterad 15. februari 2021 av Ulrich Svarrer

Ch-Ch-Changes: Bonzer får ny identitet

Ch-Ch-Changes: Bonzer får ny identitet

Bonzer vidareutvecklar identiteten. Det sker som ett led i en större förändring; vår tidigare identitet var stilistiskt säker och det togs inga större chansningar – det gjorde det inte heller i vårt agerande som verksamhet. Men vi känner nu att vårt koncept och existens har blivit validerat i en så pass hög grad, att vi nu gärna vill ta klivet ut till nya marker – både figurativt och i direkt betydelse. 

I jakten på vår nya identitet har vi försökt att titta inåt. Vårt mål har hela tiden varit att skapa ett brand, som avspeglar vår ambition och seriositet som en progressiv verksamhet. Vi försöker inte enbart utmana status quo, utan vi tror verkligen att vi kan förändra branschen till det bättre – om det så bara är en smula. 

Valet av den ljusblå färgen var mycket närliggande, då ljusblått bl.a. symboliserar integritet och uppriktighet – något som vi på Bonzer ser som en integrerad del av vårt DNA. Vi tar ansvar i allt vad vi gör – särskilt för våra kunder, men även för det samhälle som vi verkar i. Effektiv marknadsföring kommer ofta med en kompromiss av etik och moral. Här har vi dragit ett streck i sanden; våra kunder ska ha maximalt värde av vårt samarbete, men slutkunden, våra kunders kunder, är minst lika viktiga. De ska därför uppleva värde av samma grad från vårt samarbete.

Utöver den ljusblå färgen har vi beslutat att hålla brandet clean med svart och vitt – färger som alltid legat oss nära, då det i vår optik symboliserar seriositet och transparens. Vi kommer alltid att spela med öppna kort, och ambitionen är att alltid vara ärliga och direkta med våra kunder; i sanning, moral och etik finns inget mellanting och det gör det inte i svart/vit heller. 

Den nya font (space grotesk) ska understryka Bonzers förkärlek till teknologi. Även om vår tjänst utöver att vara teknologisk, är mänsklig och empirisk,  ser vi det vara en font som kommunicerar seriositet men samtidigt bjuder upp till kreativitet och utveckling. 

Vi vill inte vara som de andra. Vi vill utmana, ta chanser och alltid ta utgångspunkt i det som känns rätt – och det gör vår nya identitet.

/Ulrich