/
Research
/
0 min read
Pandemin har minst sagt burit med dig en hel del stora förändringar. Det gäller även svenskarnas sökbeteende på Google. Vad tänker svenskarna mer på nuförtiden? Och vad har de slutat fundera över?
Vi har undersökt frågan i med fokus på 5 olika högst relevanta områden.
Hälsa
Underhållnng
Arbete
Aktiviteter
Resebranschen
Detta resulterar i en intressant och viktig inblick i hur gemene man påverkas av vår nya verklighet, och hur det avspeglar sig i våra Google sökningar.
Den data som ligger till grund för undersökningen är hämtad från Google Trends och analysverktyget Ahrefs.
Datan är hämtad från perioden 2019-2020 för att kunna se en tydlig utveckling på de olika sökorden och trenderna.
Sökorden från Google Trends sträcker sig på en skala från 1-100 där siffran 100 tyder på högsta möjliga intresse.
Genom att kombinera trender och sökvolym får vi en god förståelse över årets resa för svenskarna på Google.
Att alla ville söka information om den nya smittsamma sjukdomen är
I den här grafen ser vi att sökvolymen för det mer inofficiella namnet “corona” vida överstiger det mer formella covid.
Sökvolymer för Corona respektive Covid i perioden sep 2015-jul 2021:
Nedan ser vi söktrenderna för söktermerna handsprit, munskydd och tvätta händerna jan 2019-dec 2020:
I ett trollslag försvann svenskarnas möjligheter att roa sig utanför hemmet och plötsligt lösgjordes enorma mängder tid som annars hade gått till aktiviteter som restaurangbesök, kultur- och idrottsevenemang, bio, föreningsliv, m.m.
Hur hanterade svenskarna denna nya ofrihet? Jo, genom att titta på streamad tv och film. Enligt MMS ökade strömmad media med över 25% jämfört med samma period 2019.
Utveckling i sökvolym 2019-2020 för ordet: tv serier
Trender i sökvolym för Sveriges tre populäraste streamingtjänster 2019-2020
Som ni ser så syns detta inte i sökvolymen. Skälet till detta är att de flesta streamingtjänster nås utan att först ta vägen förbi Google (Chromecast, Smart-TV, direkt URL, osv.).
Coronautbrottet innebar inte bara förändrade fritidsvanor utan förändrade även drastiskt våra yrkesvanor. När det gällde kontorsarbete så blev hemarbete det nya normala. Åtgärder vidtogs även för de yrken där hemarbete inte var ett alternativ.
Här ser vi hur söktrenden för termen jobba hemifrån sköt i höjden i samband med att restriktionerna infördes i mars 2020.
Volymtrend för sökordet jobba hemifrån. Den högsta stapeln motsvarar mars 2020.
Få ord blev lika förknippade med arbetssituationen våren 2020 som Zoom. Plötsligt skulle alla möten hållas via videolänk och vi fick en inblick i våra arbetskamraters hem och liv på ett sätt som tidigare var otänkbar.
Söktrend för “zoom” under perioden januari 2019 till december 2020.
Ytterligare en konsekvens av coronapandemin var att många företag och verksamheter fick svårt att gå runt. Trots korttidspermitteringar och coronastöd ökade andelen arbetslösa 2020 till 8,3% jämfört med 6,8% året innan. De flesta uppsägningar skedde i början av 2020 vilket vi också kan se i volymtrenderna för sökordet a-kassa.
Söktrend för sökordet a-kassa under perioden jan 2019-dec 2020.
Aktiviteter är nödvändigt för att inte bli tokig. Men vad gör man när allt är stängt på grund av corona och man måste undvika kontakt med andra personer? Jo, man ger sig ut i naturen. I grafen nedan ser vi en drastisk ökning i sökvolym för ordet naturreservat, jämfört med tidigare år. En intressant sak är att trenden verkar hålla i sig även 2021.
Som en jämförelse kan vi titta på antal sökningar på ordet konsert. Sökvolymerna för livemusik ligger alltid på en hög nivå – åtminstone var det så fram till våren 2020 då antal sökningar på konsert störtdök från i snitt 10 000 sökningar per månad till under 2000.
Volymtrend för söktermen konsert perioden sep 2015-jul 2021
Samma trend gäller även för restaurangbesök. Jämför vi sökvolymerna för termen “boka bord” i februari 2020 med april 2020 så ser vi att antal sökningar sjönk från 1700 till 281, vilket är en minskning med hisnande 83 %.
Volymtrend för söktermen boka bord. De lägsta staplarna representerar april och december 2020
Få branscher drabbades lika hårt och omedelbart av covid-19 som resebranschen. Nya rapporter om utbrott och reseförbud gjorde att resenärer avbokade resor i en aldrig tidigare skådad takt. Detta resulterade i att nya sökord började trenda.
Ett sådant sökord var Force Majeure som är en klausul i köpeavtal. I stora drag går ut denna klausul ut på att researrangören friskriver sig från ansvar att leverera resan om omständigheter utanför deras kontroll sätter stopp för det. Tydligt är i alla fall att konsumenter i hela Sverige började söka på kriterier för Force Majeure i samband med utbrotten i norra Italien, våren 2020.
Sökvolymer för Force Majeure. Den högsta stapeln representerar mars 2020.
2020 var året då världens gränser stängdes. i och med de stora utbrotten i Italien och Spanien fick alla de som vanligtvis tillbringar sin semester i södra Europa göra om sina planer. Hemma-semester blev en tydlig trend och sökordet “sevärdheter Sverige” blev en så kallad breakout-trend på Google (dvs nådde 100 av 100 i popularitet näst sista veckan i juli 2020).
Trender i sökvolym för “sevärdheter Sverige” under 2020.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.