/
SEO
/
0 min read
Året är som bekant fullt med särskilda högtids- och bemärkelsedagar och för många företag inom handeln kan dessa dagar rädda eller stjälpa hela årets budget. Dessa dagar är säsongsberoende, vilket innebär att du behöver anpassa din marknadsföring efter dessa köpdagar.
Har du ett företag som säljer varor som faller inom denna kategori? Eller önskar ditt företag – webbutik eller tjänsteföretag – att öka er försäljning under dessa säsonger? Då ska du fortsätta läsa.
I den här artikeln ska vi gå in på vad du behöver göra för att ligga i toppen av sökresultaten när högtider som jul, mors- och fars dag (eller vad det nu kan vara) infaller. Bland annat ska vi ta upp vilka beslut du bör ta om du vill möta efterfrågan genom strategisk organisk positionering.
Med andra ord gör vi dig redo för detta och det kommande årets köpdagar.
Undersökningar visar att vi på ett globalt plan återigen kan förvänta oss en försäljningsnivå som kan komma att avgöra företagens framtid. Prognoserna för kommande julhandel förväntas landa på över 25 biljoner dollar i samlad global försäljning.
E-handeln (i synnerhet webbutiker) lyfts särskilt fram som en av de starkast växande branscherna och webbaserad retail-försäljning spås växa med hela 16,8% under denna säsong (vilket motsvarar ungefär 4,921 biljoner dollar). Jämför man e-handeln med all retail-försäljning så ser vi en tydlig trend att e-handeln växer mest år efter år.
Om ni vill vara det självklara valet för konsumenterna under de stora högtiderna (och dagarna som leder fram till dessa) så krävs det att ni har er strategi klar i god tid.
När det kommer till organisk positionering så bör man räkna med att det tar lång tid – om man nu inte redan ligger i toppen, det vill säga. Varor som säljs i stora kvantiteter är i regel starkt konkurrensutsatta. Därför bör man se till att ha sin strategi och handlingsplan färdig i god tid innan högtiden infaller. Detta är i sin tur helt grundläggande för att nå goda resultat genom SEO.
Ett bra sätt att göra detta på är att:
Analysera de produkter man säljer, samt vilka konkurrenter man tävlar mot – hur ser marknaden ut idag?
Ta fram en strategi för hur ni ska nå ut till ert företags målgrupp – hur ni ska på ett konkret sätt nå era uppsatta mål
Gå från strategi till genomförandeplan – här ska ni utifrån ett organiskt perspektiv nå en djupare förståelse av er prestation samt optimera utifrån den tekniska användarupplevelsen, innehållet på er sida, samt er länk-auktoritet
Se till att göra detta senast 2-3 månader innan perioden i fråga infaller
Sammantaget bör strategin resultera i sprintbaserade färdplaner för varje enskild högtid eller readag. Om du har en optimerad färdplan som når kommersiell framgång kan detta inspirera och ligga till grund för hur du väljer att genomföra framtida sprints (här kan erfarenheter från Black Friday/Cyber Monday-rean komma till nytta). Tänk på att högtider och stora readagar skiljer sig åt, vilket innebär att även sättet på vilket hur du optimerar varierar.
Har ni som mål att få den största möjliga omsättningen så måste ni veta allt om era produkter. Du bör veta vad produkterna gör för nytta, varför de är viktiga för er målgrupp samt vad för produkter som säljs till vem.
Att känna sina egna produkter är A och O om man på ett framgångsrikt sätt vill kunna sälja dem. Ju mer du vet om produkternas egenskaper, desto mer förståelse får du för vem som kan tänkas vilja köpa dem – och om de överhuvudtaget går att sälja. Det bästa är att satsa på produkter som är unika och/eller det finns en efterfrågan kring.
För att förstå varför de produkter du säljer gör skillnad bör du sätta dig in i dina kunders situation. Detta är särskilt viktigt när det kommer till lanseringar av nya produkter som det ännu inte finns nog med data på. Om dina konkurrenter har liknande produkter i sitt sortiment är det extra viktigt att göra en grundlig konkurrentanalys.
Lika viktigt är det att analysera och förstå trender på marknaden. Har efterfrågan förändrats från föregående år? Hur kan ditt företag i så fall dra nytta av denna nya efterfrågan? För att kunna optimera för nya trender bör du göra löpande sökordsanalyser.
Se till exempel utveckling i sökvolym för handsprit under 2020 – en minst sagt dramatisk kurva.
Om ditt företag har varit verksamt i några år så har du säkert koll på vad som sålt bra tidigare år samt vilka produkter som brukar gå bra generellt. Använd dig av denna data för att avgöra vilka typer av varor och innehåll som kommer leverera bra resultat och lägg krut på att optimera för dessa. Dessa varor kommer i många fall bli bärande kassakor under utvalda storhelger och readagar.
Väljer du att testa nya produkter på marknaden kan det vara bra att gardera försäljningen med att köra vidare med ett beprövat grundsortiment som du vet går bra.
Att bara beskriva dina produkters egenskaper på dina landningssidor räcker inte. För att lyckas med SEO behöver du istället lägga mycket mer fokus på att lista ut avsikten bakom varför folk söker efter en viss produkt. Satsa på att lägga upp innehåll som engagerar sina läsare, dvs. innehåll som på ett fördjupande sätt svarar på de saker konsumenten behöver veta inför ett köp.
Förutom engagerande innehåll är det också viktigt att använda sig av konverterande signaler (som t.ex. CTA:s) för att förvandla informationsinhämtande trafik till transaktionell. På så sätt ökar du din konvertering.
Det är alltid viktigt att skapa uppmärksamhet för det innehåll – eller de varor – du vill att andra ska ta del av och köpa. Använd dig av egna kanaler för att få ut budskapet om erbjudanden och dylikt. Julhandeln är till exempel förknippad med stress för många konsumenter. Det kan därför vara smart att hjälpa dem genom att tydligt visa vilka julklappstips du erbjuder på din hemsida. Detta gäller såväl för tidigare kunder som för nya potentiella kunder.
För att hålla din webbplats tekniskt stark behöver du i första hand se till att sökmotorer som Google har möjlighet att indexera innehållet, samt att domänen kan hantera all den trafik som kommer in. En kraftig ökning av trafik kan innebära att hemsidans funktionalitet försämras vilket kan leda till minskad försäljning.
Av detta skäl kan det vara klokt att få ordning på webbplatsens hastighet senast ett par veckor innan storhelgen eller readagen infaller. Då konsumenter generellt saknar tålamod för långsamma sidor bör användarupplevelsen vara så friktionsfri som möjligt.
Vill du få en bättre överblick av din hemsidas tekniska kapacitet och hälsa? Då råder vi dig att börja med en SEO-analys.
För många företag innebär storhelger och readagar en viktig möjlighet till att öka sin försäljning. Om du vill öka din organiska positionering och synlighet för konsumenterna bör du därför ta fram en plan i god tid.
För att slå sina konkurrenter gäller det att särskilja sig och lägga fokus på det som faktiskt ger resultat. Gör man allting rätt kan man förhoppningsvis se fram emot idel svarta siffror och ökad omsättning vid årets slut.
Många av tipsen ovan kan generellt användas hela året om. För när det kommer till organisk positionering handlar det alltid om att ha användaren i fokus, förstå sin marknad och optimera utifrån dessa faktorer. Det är den bästa investeringen du kan göra för ditt företag.
Vill du redan nu prata SEO inför storhelger och rea-dagar? Hör av dig till oss så tar vi fram en SEO-analys till dig och din hemsida.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.