/
SEO
/
0 min read
Åh nej, ännu en Google-uppdatering. Varje gång Google uppdaterar sina algoritmer är det en tid med skratt och gråt för SEO-proffs runt om i världen. Antingen måste de nu kämpa för att återta förlorad terräng, eller så öppnar de upp champagnen för att välkomna mängder av ny organisk trafik.
Vi har nyligen sett Core Updates, både i juni och juli, samt en Link Spam Update. Detta högintensiva tempo är delvis tack vare att Google har utvecklat en ny teknik för uppdateringar. Mer om det senare.
Nu ska vi först att gå igenom det du behöver veta om sommarens Link Spam Update. Sedan pratar vi mer generellt om Googles uppdateringar. Slutligen går vi in på vad som kan hända om du använder dig av tvivelaktiga SEO-taktiker och hur du kan återhämta dig från trafiktapp om olyckan väl varit framme.
Den 26 juli tillkännagav Google sitt senaste vapen i kampen mot innehåll av låg kvalitet: Link Spam Update. Den rullades ut under de följande två veckorna och är därför live nu när denna artikel publiceras.
Vi vet alla att länkar är grundbult inom SEO. De fungerar som en digital “like” eller som internetversion av en akademisk referens. Detta är en av de många faktorer som Google använder när de bestämmer vilket innehåll som förtjänar topprankning i sökresultaten.
Men eftersom länkar är så viktiga, och eftersom höga rankningar har så stor effekt för verksamheter, har en hel industri vuxit fram som bara handlar om att länka till innehåll på webben.
En del av det är helt legitimt. Men mycket är verkligen inte det. Google har upprepade gånger identifierat vad de ser som naturliga och onaturliga länkar. Till exempel i deras riktlinjer om så kallade "link schemes".
Den senaste Link Spam uppdateringen fokuserar på betalade länkar, affiliatelänkar och sponsrad gästbloggning.
Ett vanligt sätt att göra din blogg lönsam är genom affiliate-partnerskap eller sponsrad gästbloggning.
Affiliatelänkar är länkar som marknadsför andra företags produkter eller tjänster. När länken klickas på och produkten köps får affiliaten en provision.
Sponsrad gästbloggning avser sidor som får pengar i utbyte mot att låta andra företag publicera innehåll på sin webbplats.
Det är inget fel med det i sig. Det är så många webbplatsägare livnär sig. Och det är ett sätt för många företag att både öka sin varumärkeskännedomen och driva relevant trafik till sin hemsida.
Dock går det fel är när detta övergår till istället handla om manipulerad linkbuilding. Det vill säga, om länken inte är markerad korrekt kommer Google att se det som ett försök att manipulera ranking-algoritmerna. Det ser helt enkelt ut som att du köper dig till höga rankningar. Och trott eller ej är det inget som Google gillar.
Den nya uppdateringen är Googles sätt att bekämpa denna typen av manipulation. Här är vad de själva säger:
Denna uppdatering [...] är ännu bättre på att identifiera och eliminera länkspam på många fler språk. Sidor som deltar i länkspam kommer att se ändringar i sökresultaten eftersom dessa länkar omvärderas av våra algoritmer.
Google blir bättre på att upptäcka dessa onaturliga länkar
Och de kommer att nullifiera dem - dvs. att ignorera dem i sina algoritmer
Men riktigt så enkelt är det dock inte. I samma inlägg nämner Google också att "När vi upptäcker sidor som antingen publicerar eller tar emot länkar genom en överdriven mängd sponsring och gästbloggning utan rätt taggar, kan det ske både algoritmiska och manuella påföljder".
För att man ska kunna undvika detta har Google också förtydligat sina riktlinjer för hur man ska tagga betalda länkar.
Nu ska vi gå igenom om du har anledning att oroa dig eller inte. Först tittar vi på hur sökresultaten har förändrats sedan uppdateringen. Sedan kommer jag ge en fingervisning för vad detta har för betydelse för ditt företag och er SEO-strategi.
Problemet med SEO-testning är att det finns tusen faktorer att hålla koll på. Så om du tittar på en enda domän, även om du jämför den före och efter, blir det väldigt svårt att komma fram till exakt vilken påverkan en viss uppdatering har haft.
Lyckligtvis finns det tjänster där ute som håller ett öga på stora datamängder med nyckelord för att därigenom kunna beräkna hur mycket sökresultaten rör sig.
Här jämför vi USA och Sverige. Som du kan se skedde det en stor förändring i samband med uppdateringen runt den 5 augusti.
Detta är en översikt över resultaten på sida 1. Vi ser enbart en liten fluktuering. Men eftersom en ny Core Update också började rulla ut i juli, så har det alldeles oavsett varit intensiva månader hos Google. Detta skulle dock också kunna ses som en indikation på att de som varit placerade högt i stor utsträckning redan haft mer kvalificerade länkar.
Semrush visar en kurva som också visar på stora fluktueringar strax efter att uppdateringen tillkännagavs.
Som vi redan varit inne på, och som den uppmärksamma läsaren nog redan sett, har det förekommit stora förändringar i sökresultaten runt den 5 augusti. Det kan antingen innebära en uppdatering som Google inte nämnde något om, eller att Link Spam-uppdateringen då hade sin sista fas i sin utrullning.
Det senare bekräftades delvis på Twitter av Googles Danny Sullivan:
Så efter grafer och förklaringar är det dags att återgå till den viktigaste frågan: Vad ska du göra nu?
Det beror på två saker: Är ditt företag beroende av att sälja länkar genom affiliate-partnerskap eller sponsrad gästbloggning?
Eller använder ditt företag tjänster som dessa för er länkbyggnad?
Google är någorlunda tydlig här: Det är ditt ansvar att märka länkar korrekt om de har köpts och betalats för.
Så hur gör du det? Många CMS låter dig göra detta direkt från redigeringsverktyget. Annars kan du säkert installera ett plugin. Om det måste göras manuellt talar vi om att lägga till en "rel"-tagg i -elementet i HTML-koden.
Här kan du se hur de olika länktaggarna fungerar:
Du kan läsa mer om rel-taggar i Googles guide här.
Om du redan är en flitig användare av "nofollow" behöver du inte ändra dem. Men försök att använda "sponsored" framöver.
Naturligtvis kan detta ställa till lite problem för dig. Om du brukade tjäna pengar på att sälja länkar, ryker en stor del av värdet du kan sälja. För länkar med taggen "sponsored" eller "nofollow" vidarebefordras inte länkkraften. Så du måste därmed vara bättre på att förstå och kommunicera värdet du erbjuder till webbplatser, i form av varumärkeskännedom och direkt trafik.
Du borde gradvis ha insett att betalda länkar är dåliga länkar. Inte bara för att de kan skada dig på sikt genom bestraffningar från Google, utan också för att de ofta är ett fullständigt slöseri med pengar.
I the best-case scenario får du lite värde från länken. I värsta fall kan du skjutas tillbaka flera års arbete med din organisk närvaro.
Här kommer 4 tips på vad du ska göra efter uppdateringen:
Om du har betalat för länkar, överväga att kontakta webbplatsägaren och få dem att lägga till en rel=”sponsored"-tagg.
Om din SEO -strategi är fylld med gästblogginlägg bör du arbeta för att diversifiera din backlink-profil. Kom ihåg att de bästa länkarna varken köps eller skapas av dig - de ges för att du förtjänar dem.
Håll ett öga på rankningar och de sidor som du har köpt länkar till. Om de faller rakt ner i avgrunden i sökresultaten, bör du börja bygga mer auktoritativa och trovärdiga länkar genom outreach.
Du kan också söka hjälp av en specialiserad SEO-byrå.
Tänk dock på att Google själva sagt att de är mer benägna att ignorera spam-länkar än att bestraffa dem. Så förmodligen har du inte ett allt för stort behov av en större städinsats. Dock betyder det fortsatt att du måste tänka om din strategi för framtiden.
Om dina tidigare rankningar på Google bygger på betalda länkar kan det mycket väl göra ont i magen när du ser dina mer laglydiga konkurrenter flyga förbi dig i sökresultaten. Det kan ju mycket väl kännas som ett straff i sig. Känslan av pengar och arbetstid som försvinner i luften.
Så hur ser du till att det inte händer igen?
Första gången en Google-uppdateringen blir som ett knytnävsslag i magen kommer man ihåg. Fråga alla som arbetar med SEO så kan de säkert berätta skrämmande historier och om sömnlösa nätter. Faktum är att det händer alla. Kanske gjorde de sitt bästa, men Google ändrade sin riktning. Kanske gjorde de något utan att veta att det bröt mot riktlinjerna.
Eller så kanske de avsiktligt använde sig av några black hat SEO-taktiker i hopp om att de skulle lyckas undgå Googles allseende algoritmer.
Oavsett anledning kommer framtida uppdateringar att bli snabbare, mer frekventa och ännu mer omfattande. Detta beror på vad som kan liknas vid ett oljebyte i Googles motorutrymme. De kommer kunna rulla ut nya uppdateringar på ett mycket mer effektivt sätt framöver.
Detta är i sin tur också ett recept på kaos om du sysslar med black hat SEO. Men ett recept på framgång om du håller dig till Googles riktlinjer.
I december 2020 genomförde Google en av sina mest kända core-uppdateringar. Den handlade om innehållsrelevans och kvalitet, och hade en speciell effekt på hälsa- och välbefinnande-nischen. Här är ett exempel på en sida som förlorade 50 000 månatliga besök på några dagar:
Så fråga dig själv: Vad skulle det betyda för ditt företag att förlora 30-40% av din trafik?
Förmodligen är det inget du skulle hurra över. Och detta är bara ett exempel av miljoner. Om man inte lever upp till och följer Googles riktlinjer riskerar man ådra sig sanktioner genom antingen: ett manuellt straff eller ett algoritmiskt straff. Den förra är mycket mer sällsynt, men också mycket allvarligare.
Ett algoritmiskt straff kan se ut som exemplet ovan. Utan varning eller meddelanden försvinner dina rankningar och din trafik avdunstar.
Detta beror på att Google ändrar sina rankning-algoritmer och “väljer” att annat innehåll förtjänar att klättra. Så ett tapp är alltså inte nödvändigtvis på grund av att du blivit straffad - bara att dina konkurrenter belönas.
Men visst kan det ändå kännas som att man blir skickad till sängs utan middag.
Ett manuellt straff är när en verklig person har genomsökt din sida och sett att den bryter mot en eller flera av Googles riktlinjer. Det finns 14 olika överträdelser som du kan straffas för - det finns en lista i föregående länk.
Dessa är mycket mer sällsynta än algoritmiska straff. Men när du väl har straffats manuellt är kampen tillbaka till toppen ännu tuffare. Först måste du rätta till felen och sedan få Google att omvärdera din webbplats.
Det tar mycket tid och kan vara frustrerande eftersom Google inte alltid är helt transparent om sitt arbete.
Och då kan du vara säker på att din sida även kommer fortsätta sättas under lupp framöver.
Det enkla svaret är naturligtvis att bara följa Googles riktlinjer. Då finns det inget att oroa sig för.
Men kanske har du övertagit en webbplats som tidigare hållit på med fuffens. Eller om du själv i ett svagt ögonblick böjde sig för trycket och köpte ett gäng länkar. Hur ska man återhämta sig när man väl ser att rankingar och trafiken dyker?
Det första du behöver förstå är att det är inte säkert att du har gjort något fel. Det kan lika gärna vara att andra sidor har belönats. Om så är fallet, gå tillbaka till grunderna: skapa innehåll av hög kvalitet som skapar en bra upplevelse för dina besökare.
Det andra att förstå är att det finns inga snabba och enkla lösningar. Det kan vara en kamp i uppförsbacke i månader om inte år.
Det tredje du behöver förstå är att du inte ska drabbas av panik. Google ändrar saker och gör experiment. Ge det några veckor där du håller koll på utvecklingen innan du sätter upp en helt ny plan.
Om du vill dyka ännu djupare, läs vidare:
Det första steget är att söka kunskap. Börja med att läsa om Googles syn på länkar och riktlinjer för innehåll. Du kan se dem här:
Därefter bör du läsa Googles egen utvecklarblogg för nyheter. Ett tips är att prenumerera och därmed få mejl varje gång de publicerar nytt innehåll. Om du har fått ett manuellt straff, bör du också få fram en så klar bild som möjligt om varför.
Du kan också kolla in andra SEO-bloggar som Search Engine Journal. Om du påverkats har troligtvis också andra webbplatser det - och kanske skriver de om det.
Men om du trots allt har full panik - då är det förmodligen dags att kontakta några experter. Vi är här för att hjälpa till.
Nu måste du ta en titt på vilka av dina sidor och sökord som har påverkats. Ett bra sätt att göra detta är att dyka in i Search Console och Google Analytics. Jämför en tidsperiod före med en tidsperiod efter tappet i trafik.
Exportera sedan alla berörda webbadresser till ett kalkylblad.
Ta reda på vad de relaterade sökorden är för varje webbadress. Vi brukar använda Ahrefs men du kan också bara använda Search Console.
För var och en av dina nyckelord bör du kolla in de som nu rankar i top 10. Ta reda på vad de gör bra som du inte gör.
Samla alla dessa observationer i ett separat dokument.
Det är här det blir svårt att ge allmänna råd. Det här steget handlar om att agera på alla dina observationer från steg 2. Och det beror självklart mycket på hur du har påverkats.
Men för att ge några generella riktlinjer kan du dela upp steget i tre kategorier: innehåll, länkar och tekniska problem.
Samla dina kollegor och arbeta fram en plan utifrån dessa tre kategorier. För innehåll är det förmodligen era digitala marknadsförare, copywriters och kanske designers. För länkar är det återigen de som arbetar med marknadsföring. För tekniska problem är det dina utvecklare eller din webb-byrå. Därifrån måste du sätta ihop en plan för hur du ska kunna uppdatera och fixa problemen.
Testa och håll koll på förändringar. Var uppmärksam på dina rankningar och din trafik, och ta det en URL i taget.
Om du vill vara säker på att du gör saker på rätt sätt framöver, bör du överväga om du har tillräckliga interna resurser för att syssla med SEO på rätt sätt. Om inte, kanske det är dags att få hjälp från en specialiserad SEO-byrå som Bonzer.
CPO & Partner
Thomas är CPO samt Partner på Bonzer. Därför ligger fokus på daglig analys av Googles algoritm och utvecklingen av SEO som produkt. Thomas har arbetat med SEO i flera år och besitter en stor passion för att sprida kunskap om hur man bäst implementerar SEO i företag. Vid sidan av Bonzer bidrar Thomas med kunskap på bl.a. Search Engine Journal, DanDomain och Retailfolk. Utöver det så har han även undervisat i Digital Media Strategy vid Copenhagen Business School i Köpenhamn. Du är alltid välkommen till att kontakta Thomas för frågor eller tankar kring vårt SEO-universum på [email protected].
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.