/
SEO
/
0 min read
I den här artikeln får du de bästa, mest användbara och framförallt gratis SEO-verktygen.
Arbetet med SEO har många nyanser. Därför har vi valt ut ett antal verktyg som är de mest användbara och som inte kostar dig något. Verktygen är indelade efter deras syfte och berättar en kort historia om var och en.
De väljs ut enligt följande metod:
Verktyg ska ha gratis funktionalitet
De ska vara relevanta och populära
De ska ge dig insikt som du kan omsätta i praktiken.
Några av de vanligaste SEO-verktygen är Ahrefs och Semrush. Men båda delarna blir snabbt väldigt dyra att ha att göra med. Om du har ett ambitiöst SEO-upplägg där du vill ligga i toppen bör du nog investera i dessa.
Men om din SEO-resa bara har börjat, bör du börja här. Du får först vår rekommendation för den absolut bästa gratis verktygslådan för SEO. Detta följs av en nyanserad genomgång av 27 verktyg, som var och en kan göra lite olika saker.
De bästa SEO-verktygen vi rekommenderar 2022 är: Google Keyword Planner, Ahrefs Backlink Checker, Ahrefs Webmaster Tools, Yoast och Google Search Console.
Verktyg för sökordsanalys: Google Keyword Planner
Här får du en gedigen möjlighet att både ta reda på sökvolym, konkurrensgrad och få inspiration till alternativa sökord. Och eftersom det är direkt från Google vet du att du kan lita på datan. Dessutom arbetar många redan med Google Ads, och därför är det ofta enkelt att använda Google Keyword Planner också.
Verktyg för länkanalys: Ahrefs Backlink Checker
Med Ahrefs Backlink Checker får du tillgång till den absolut starkaste länkdatabasen på Internet. Förutom Googles egna såklart.
Verktyg för teknisk SEO: Ahrefs Webmaster Tools.
Med Ahrefs Webmaster Tools får du en gedigen introduktion till teknisk SEO. Den analyserar din webbplats för de allvarligaste felen och berättar hur du åtgärdar dem.
Verktyg för innehåll: Yoast
Med Yoast är det enkelt att se till att alla dina sidor är så SEO-optimerade som de kan bli. Yoast kommer inte att berätta hur du ska träffa sökavsikten exakt, men fungerar som en stark checklista för att säkerställa att den lägst hängande frukten plockas.
Verktyg för data: Google Search Console.
Data som du inte kan ifrågasätta. Med GSC får du tillgång till viktiga SEO-mått som visningar och klick, möjligheten att hålla ett öga på indexering och andra tekniska problem – och det bästa av allt är att data är direkt från Googles sökresultatsidor, så att du vet att den passar.
Om du använder dessa fem är du på god väg – oavsett om du är ny inom SEO-världen eller om du bara behöver hänga med i vad din byrå gör.
Om du redan känner till dessa fem – och känner att de saknar något – så skulle jag uppmuntra dig att läsa vidare.
När du ska göra en sökordsanalys är det viktigt att ha i åtanke vilka sökord du överhuvudtaget kan arbeta med. Vilket av dessa verktyg som är bäst beror mycket på dina behov. Du kan med fördel använda flera av dem för att motverka gratisutgåvornas begränsningar.
Ett enkelt sätt att generera hundratals sökordsidéer
Keywordtool.io använder Google Autocomplete för att visa dig ett stort antal förslag på andra sökord som du kan använda när du gör din sökordsanalys.
Begränsningar: Det finns begränsad tillgång till sökvolymdata i gratisversionen.
Så här får du det: Klicka här
Få data om de bästa sökordsidéerna.
Ahrefs är ett av världens bästa SEO-verktyg och är även Bonzers egen favorit. Men för att få full tillgång är det ganska dyrt. Ahrefs har dock också ett stort antal gratisverktyg, inklusive Keyword Generator.
Begränsningar: Du kan bara få data om de första 100 sökorden
Så här får du det: Klicka här
Ett allsidigt SEO-verktyg som kan berätta om sökord, länkar och spåra rankningar
Marknadsföringsgurun Neil Patel ligger bakom det ambitiösa projektet Ubersuggest, som kommer att hjälpa dig att tillhandahålla mer SEO-data. Det är ganska billigt för full funktionalitet, men om du inte gör mycket SEO kommer du även långt på gratisversionen.
Begränsningar: Endast 3 dagliga sökningar på sökord och domäner
Så här får du det: Klicka här
Med Answer The Public kan du klicka direkt på frågorna din publik har.
Vem, vad, när, varför? Frågor utgör en stor del av människors sökande efter information. Och inget verktyg gör det tydligare än Answer The Public, som kan ge dig ett brett utbud av relevanta frågor och jämförelser baserat på ett enda nyckelord. Dessa är kopplade till en snygg och begriplig grafik.
Begränsningar: 2 dagliga sökningar
Så här får du det: Klicka här
Från en gammal bekant inom SEO-världen kommer Moz Keyword Explorer
Moz databas är en av de största och deras gratisversion ger också en okontrollerbar mängd data. Använd den för att lägga upp en tydlig sökordsanalys och SEO-strategi.
Begränsningar: 10 gratis sökningar per månad och du måste skapa ett konto
Så här får du det: Klicka här
Googles verktyg för Ads är ett kraftfullt vapen inom SEO
Ibland måste man gå direkt till källan. Googles sökordsplanerare ger dig data om den senaste sökvolymen, genererar tusentals sökordsidéer och kan genom CPC-priset berätta hur kommersiellt ett sökord är.
Begränsning: Ingen. Men du måste lägga till ett kreditkort, det drar dock inga pengar.
Så här får du tag i det: Klicka här
Ett av de mest välkända all-around SEO-verktygen i en gratisversion
Med Semrush kan du få data om sökord, länkar och du kan även spåra din egen ranking gratis. Samtidigt har de också ett starkt researchverktyg som kan ge bra idéer och input till din content marketing-strategi.
Begränsningar: 10 sökningar per månad, du kan bara skapa 1 projekt och spåra maximalt 10 sökord.
Hur man får tag på det: Klicka här
När du arbetar med SEO kan du inte undvika länkar. Eftersom vi på Bonzer är en 100% specialiserad SEO-byrå som tror på en white-hat, uppsökande filosofi för länkbyggande, är det extremt viktigt att ha verktyg som kan berätta vilka länkar som är värda att eftersträva.
En av SEO-världens bästa länkdatabaser din hemsida och för att undersöka dina konkurrenters länkar
Få tillgång till en webbplatss domänbetyg, antal backlinks och antal länkande domäner. Med denna data i handen kan du enkelt planera en länkbyggande strategi som faktiskt lönar sig.
Begränsningar: Endast tillgång till de 100 bästa länkarna.
Så här får du det: Klicka här
Moz tillhandahåller djupgående data som du kan exportera och använda hur du vill. Utöver antalet länkar får du även en inblick i ankartext, historisk utveckling och mycket mer.
Moz skiljer sig från Ahrefs genom att ge tillgång till fler typer av data, men begränsningen ligger då på konsumtionen. Dessutom får du här tillgång till Moz sofistikerade Domain Authority-mått som kan vara en bra riktlinje i länkbyggande arbete.
Begränsningar: 10 månatliga sökningar (delas inte med deras Keyword Explorer)
Så här får du det: Klicka här
Googles Disavow-verktyg är inte för nybörjare inom SEO, men kan göra underverk för webbplatser som drabbas hårt av spam.
Det är egentligen en underfunktion för Search Console (som vi har tagit med i listan längre ner), men Googles gratis Disavow ger dig kontroll över om du vill bekräfta eller avvisa länkar du har fått. Du bör alltid tänka noga och kontakta din närmaste SEO-expert innan du sätter igång.
Begränsningar: Inga
Så här kommer du åt: Läs först den här guiden från Google
Ett plugin som låter dig fixa kritiska SEO-misstag och hitta bra länkbyggande ämnen.
Med Link Miner installerat kan du enkelt få en överblick över alla webbsidors interna och externa länkar. Samtidigt ger det dig också en titt på om sidan har några trasiga länkar, det vill säga länkar som går till sidor som inte existerar. Det är ett klassiskt SEO-fel som går att åtgärda och även ett bra tillfälle att stjäla länkar från dina konkurrenter.
Begränsning: Du måste använda Chrome
Så här skaffar du det: Klicka här
Teknisk SEO är – rent ut sagt – väldigt svårt. Lyckligtvis finns det många gratisverktyg som låter dig se den tekniska hälsan på din webbplats, dess hastighet och hur den är uppbyggd.
Ahrefs Webmaster Tools är förmodligen branschens starkaste gratiserbjudande inom teknisk SEO.
Få en ständigt uppdaterad översikt över vilka SEO-fel du gör på din hemsida och hur du kan rätta till dem. Samtidigt får du djupgående backlinksdata för alla sidor på din domän och även vilka sökord du rankar för.
Begränsning: Kan bara genomsöka 5000 webbadresser per månad
Så här får du det: Registrera dig här
Generera strukturerad data för din webbplats – utan att veta hur man programmerar!
Strukturerad data är ett sätt att berätta för Google tydligt vad din sida handlar om. Det låser också upp ett antal speciella sökresultat som recensioner, vanliga frågor och mer. Med TechnicalSEO:s strukturerade datagenerator kan du enkelt dra till dig mycket mer uppmärksamhet.
Ta också en titt på många av deras andra gratisverktyg.
Begränsning: Ingen
Så här får du det: Klicka här
Ett extremt tekniskt avancerat genomsökningsverktyg som talar om för dig vilka fel som finns på din webbplats.
Det finns nästan ingenting du inte kan göra med Screaming Frog. Hitta trasiga länkar, dåliga omdirigeringar, fel i hreflang-taggar och kanonika och mycket, mycket mer. Med ett antal olika plugins kan du enkelt integrera data från både Google Analytics, Pagespeed Insights och andra verktyg.
Det är dock inte heller det mest användarvänliga verktyget och kan kräva en del arbete att vänja sig vid.
Begränsningar: Du kan bara genomsöka 500 webbadresser åt gången.
Så här får du det: Du kan installera programvaran här
Få detaljerad information om din webbplatss användbarhet och hastighet.
PageSpeed Insights är Googles verktyg som visar de så kallade Core Web Vitals, statistik som visar hur lång tid det tar för din webbplats att ladda, hur snabbt den svarar och mycket mer. Du kan använda denna data för att skapa bättre användarupplevelser som kommer att glädja dina användare och lyfta dig till toppen av Google. Den har även ett utmärkt API som kan göra det lite mer automatiskt – och kan även kopplas till Screaming Frog.
Begränsningar: Inga - men kan kräva viss teknisk kunskap.
Så här använder du det: Ange webbadressen du vill undersöka här
Ta reda på hur enkelt en mobilanvändare kan komma åt din webbplats
Nu när Google använder mobilupplevelsen som en riktlinje för rankningar är det bra att veta exakt hur din webbplats vänder sig till mobilanvändare. Här kan Googles Mobile Friendly Test berätta väldigt direkt hur du kan optimera upplevelsen.
Begränsningar: Inga
Så här får du det: Klicka här
När du har implementerat strukturerad data är det en bra idé att kontrollera om det fungerar som det ska. Med Rich Results Test kan du både ta reda på om allt fungerar med koden du har infogat, samt att du kan få en förhandstitt på hur det ser ut i sökresultaten.
Begränsningar: Inga
Så här får du det: Klicka här
Ett av de mest mångsidiga och kraftfulla verktygen för webben
Med Chrome-webbläsarens utvecklarverktyg får du mycket mer än vad man kan se. Du kan simulera hur din sida ser ut på surfplattor och mobiler, du kan se vilken kod som skapar vilka element på din webbplats och du kan även använda den för att diagnostisera fel när det kommer till att ladda din webbplats.
Begränsningar: Inga
Så här kommer du åt: I Chrome-webbläsaren trycker du helt enkelt på Alternativ + ⌘ + J (macOS) eller Skift + CTRL + J (på Windows/Linux).
När det kommer till innehåll är det förstås din skarpa skrivhjärna som avgör hur bra det blir. Men det finns också ett antal gratisverktyg som kan hjälpa dig att skriva bättre.
Få en omfattande checklista över grundläggande SEO-behov
Med Yoast kommer du enkelt att kunna skriva bra SEO-texter som uppfyller Googles alla riktlinjer. Den kan installeras som plugin i flera CMS (här speciellt WordPress) men kan även nås som ett verktyg på webben. Här kan du fylla i din text och sedan får du en rad gröna, gula och röda lampor som berättar om uppenbara optimeringsmöjligheter.
Begränsningar: Det finns ett antal, men de är oviktiga för de flesta.
Så här får du det: Antingen som ett plugin för ditt CMS eller här online
Skriv felfritt på engelska med det här sofistikerade korrekturläsningsverktyget
Många som producerar internationellt innehåll har inte engelska som första språk. Därför kan det vara skönt att ha en modern version av sin griniga engelsklärare som berättar vilka misstag man har gjort. Grammarly är ett intelligent verktyg som hjälper till med engelsk grammatik, stavning, meningsstruktur och mer.
Begränsningar: Få relevanta, men mer avancerade funktioner som analys av din text. Tonfall är inte tillgängliga för gratisanvändare
Här kan du få det: Klicka här
Skriv som en prisbelönt författare
I innehåll bör du generellt sträva efter enkla meningar och enkelt språk. På så sätt engagerar du alla och säkerställer att Google kan förstå det. Om du skriver engelska texter bör du därför överväga Hemingway-appen som korrigerar för läsbarhet och mycket mer.
Begränsningar: Endast webbåtkomst
Så här får du det: Du kan använda deras onlineredigeringsprogram här
Ett allt-i-ett-plugin för on-page och teknisk SEO.
Med plugin-programmet Conductor kan du enkelt få SEO-data på en webbplats i din webbläsare. Dessutom ger den ett "hälsopoäng" för olika on-page-element, där det bland annat berättar om en H1 saknas, om du har alla taggar och mycket mer.
Begränsningar: Begränsade sökordssökningar
Så här får du det: Du kan installera Conductor för Chrome här
En strategi är bara lika bra som den insikt den bygger på. Och vi kan inte undvika det faktum att SEO är ett datatungt område. Här är antalet klick, sökord, länkar och sökvolym som måste tas med i beräkningen. Här har vi samlat de mest användbara gratisverktygen för dataanalys och visualisering.
Få insikt i världsklass om din webbplats användare och deras beteende
Google Analytics är förmodligen ett av de mest omfattande verktygen för datainsamling som finns. Med detta installerat får du ständigt uppdaterad information om vem, hur många och hur är det med alla dina besökare. För att få fördjupade insikter krävs förmodligen en kurs i Google Analytics, men du kan komma långt även med de enklaste graferna.
Begränsningar: Inga.
Så här får du det: Det kräver lite installation och kan fås på flera sätt. Du kan få en guide här.
Den ultimata SEO-datan till hands.
Om jag bara fick välja ett verktyg för SEO-data skulle det vara Google Search Console. Här får du information om vilka sökord du hittas för, din genomsnittliga position, visningar och klick. Utöver det finns ett antal verktyg som hjälper dig att skapa mer användarvänliga sidor och åtgärda tekniska fel. Det slutar inte där, du kan dessutom använda Search Console för att finjustera hur Google uppfattar din webbplats.
Begränsningar: Inga
Så här får du det: Läs den här guiden
Det integritetsvänliga alternativet med öppen källkod till Google Analytics
Om du bryr dig lite mer om tydlighet och integritet än de flesta är Matomo att rekommendera. Här får du många av samma komplexa och djupgående funktioner som Google Analytics, men med betydligt större ägande och flexibilitet.
Begränsning: Ingen - men du kan hosta den själv på din egen server. Om du använder WordPress kan detta göras med ett enkelt plugin.
Så här kommer du igång: Du börjar här eller här
Få en verklig bild av hur dina användare beter sig – och varför de inte gör som du tänkt dig.
Varför besökare på din webbplats köper eller inte är ett universellt problem. Med Microsoft Clarity får du gratis värmekartor som visar hur mycket av din webbplats folk ser; du får också reda på var de klickar och när. Du kan använda allt detta för att öka konverteringsfrekvensen på din webbplats.
Interaktiva instrumentpaneler med all den kunskap du kan önska
Med Google Data Studio kan du koppla ihop alla de många datakällor du har i din marknadsföringsuppställning. På så sätt får du interaktiva grafer och instrumentpaneler som mäter all statistik som är viktig för dig. Det tar lite tid att sätta upp, men efter det är det en fröjd. Och med de många mallarna du kan hitta på nätet behöver du inte ens vara särskilt grafiskt skarp för att få något som ser riktigt bra ut.
Begränsningar: Inga.
Så här får du det: Klicka här
Director, Consulting
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.