Uppdaterad 14. september 2021 av Frida Jungermann

5 Tips till effektiv leadgenerering

5 Tips till effektiv leadgenerering

Om du vill använda din webbplats som en av dina primära försäljningskanaler kommer du inte att komma runt leadgenerering. Nästan oavsett vilken webbplats du har vill du konvertera dina besökare till inköp eller förfrågningar, och detta görs främst via leadgenerering på webbplatsen.

När du ständigt ökar mängden leads och skalar upp din leadgenerering online kommer du nästan alltid att se en direkt effekt på intäkterna via din webbplats.

Vad är leadsgenerering?

Leadgenerering är en process där du konverterar potentiella kunder till ”leads”. En lead är en person eller ett företag som har tillhandahållit en typ information i utbyte mot att ta emot något från ditt företag. Det kan t.ex. vara en nedladdning av en e-bok eller ett whitepaper.

Många företag använder leadgenerering som en del av sin övergripande marknadsföringsstrategi eftersom det är en hypereffektiv kanal förutsatt att den utövas på rätt sätt.

Passar leadsgenerering alla företag?

Nej, men det passar många företag. De allra flesta webbutiker, B2B-sidor, bloggar, nyhetssidor och SaaS-sidor kan med stor fördel använda skalbar leadgenerering.

Om jag ska komma med ett exempel på en sida som inte ska använda leadgenerering, är det antingen sidor som inte har något riktigt att ägna sig åt, eller konvertera sina besökare till. Leadgenerering ska alltid skapa värde för besökaren och inte vara irriterande. Ett annat exempel på sidor som inte direkt bör använda leadgenerering är plattformar där det är upplagt för att besökaren ska skapa en profil.

Det skulle kunna vara till exempel Facebook, Google eller liknande plattformar. Det är kanske ett dåligt exempel, med 2 av världens största företag, men det är ger en idé av vad jag menar.

Skulle ett popup-fönster mitt i en Google-sökning passa in? Skulle det kanske skilja sig från allt du tänker och tycker om Google?

Eller, hur skulle det vara om du satt och scrollade på Facebook och plötsligt kommer en pop-up, där det står “Prenumerera på vårt nyhetsbrev”? Och vad skulle Facebook skicka ut i ett nyhetsbrev? 

Min poäng är att man måste ha något med stort värde att erbjuda besökaren för att driva en effektiv leadgenerering.

1. Ha massor av organisk trafik

Det viktigaste när det gäller leadgenerering är att du har stor trafik genom din webbplats. Det är bensinen i bilen, och vi vet alla att du inte kan komma långt i en bil utan bensin. Det finns många sätt att öka trafiken. Vi rekommenderar alltid att du har störst fokus på SEO, eftersom du kan uppnå en stor mängd trafik utan att betala ett öre för det.

Med SEO kan du skala trafiken till din webbplats utan begränsningar. När våra kunder ser en ökad organisk trafik på + 1000% leder det nästan alltid till en liknande ökning av intäkterna via webbplatsen.

Fördelen med att skala din top-funnel med SEO är att du inte behöver öka din budget för att öka trafiken. Med en ökning av organisk trafik kommer ofta fler leads vilket ger en mycket låg Acquisition cost.

Om du vill höra mer om SEO, är du varmt välkommen att kontakta oss för att få en gratis SEO-analys, och tillsammans granska och diskutera din potential.

2. Konvertera dina besökare med leadgenerering

När du har lyckats driva en stor mängd trafik till din hemsida är det absolut viktigaste inom leadgenerering att du konverterar dessa besökare till leads. Det finns många sätt att konvertera via en hemsida. Det mest populära är via popup-fönster.

Man bör alltid dela upp många olika variationer och metoder, eftersom det är olika från segment till segment hur man bäst konverterar sina besökare. En popup kan fungera riktigt bra på vissa sidor, men på andra kan det förstöra användarupplevelsen.

Du kan ha popup-fönster som visas med ett klick på en knapp eller vid exit intent. Exit intent har blivit mycket populärt. Det fungerar på ett sådant sätt att när en besökare är på väg bort från din webbplats kan detta noteras och ett popup-fönster visas. Pop-ups som dessa kan konvertera upp till 5% av besökarna som är på väg bort från din webbplats. Ett av de mycket kraftfulla verktygen när det gäller leadgenerering.

När du ständigt ökar mängden leads och skalar upp din leadgenerering online kommer du nästan alltid att se en direkt effekt på intäkterna via din hemsida.

3. Gör dina leads varma

När du har omvandlat en besökare till en lead har du nu möjlighet att sälja till den här personen. Innan du skickar e-postmeddelandet ”KÖP NU” är det viktigt att du förbereder och ”värmer” din lead. Du gör detta genom att informera om din produkt eller tjänst så att människor blir klokare om vad de ska köpa. Du ska alltså kommunicera i ögonhöjd om hur och varför din produkt skapar värde.

Om din produkt har lite högre komplexitet, har dina leads vanligtvis en hög “entry-barrier”. Besökarna är alltså inte redo att köpa riktigt ännu. Du måste därför förklara hur din produkt fungerar och varför det är en bra investering. Du kan göra detta med bla. e-postmeddelanden som innehåller guider, videor etc.

Med andra ord har du en riktigt bra möjlighet att skapa värde kring din produkt. Människor vill känna sig trygga innan de köper, och du kan uppnå det genom att träna dina leads.

4. Automatisera delar av din leadgenerering

Många processer kring leadgenerering kan vara mycket svåra att utföra manuellt och är ofta slöseri med tid. Det är här begreppet ”Marketing automation” kommer in i bilden. Med marketing automation kan du automatisera hela processen från datainsamling till leadvalidering, till det att dina besökare blir till kunder.

Du kan också skapa ”banor” beroende på vilka vägar dina besökare har tagit. Klicka till exempel på en knapp eller svara på ett e-postmeddelande.

Om en besökare har registrerat sig för ditt nyhetsbrev via en viss sida kan du skicka mail relaterade till den specifika sidan. Du kan också skicka specifika mail till besökare som har låg eller hög open rate på dina e-postmeddelanden. Du kan på detta sätt förprogrammera nästan hela processen innan du börjar. Vi rekommenderar att du förprogrammerar min. 90 dagar från ”entry”, och att du har mellan 5-10 touch points under varje månad.

5. Skala vad som fungerar

När du väl har hittat det framework som fungerar för dig är nästa steg att skala det och öka mängden leads i ditt flow. Här måste du fortsätta med SEO-arbetet med de nyckelord som du har sett fungera och du bör utveckla din automatisering efter vad som konverterar.

Du kommer snabbt att se en stor ökning av antalet leads och därmed också inköp / förfrågningar via din leadgenerering. Det är ingen idé att ha ett bra flöde i förhållande till leadgenerering, och därför ser du också alla stora webbshoppar, bloggar etc som har en professionell setup i förhållande till deras leadgenerering.

Slutligen, om du har några frågor om leadgenerering eller vill öka mängden organisk relevant trafik till din hemsida, ska du kontakta oss. Vi ser fram emot att prata med dig!

Bonzer news

Fresh news to keep you updated on your most wanted SEO knowledge