blogg

/

Research

/

0 min read

Year in Search: Detta sökte svenskarna på 2022

Bonzer-seo-guide

Året som gått har varit fullt av olika händelser och förändringar i världen, och det är inte konstigt att många människor har använt Google för att få information och svar angående vad som egentligen pågår. I denna artikel tittar vi på de vanligaste sökningarna på Google under året, och vad det kan berätta om både våra intressen, tankar och orosmoment.

Varje år publicerar Google en översikt över de sökningar som svenskarna har gjort under året. En översikt som typiskt sett speglar de områden som också har fyllt mediebilden mest.

2022 har inte varit något undantag. I år har information om saker som berör bland annat kriget i Ukraina, valet, elpriser, OS, herrfotbolls-VM, TV-serier, händelser, nyheter och mycket mer, eftersökts i stor utsträckning.

I den här analysen går vi igenom kategori för kategori de termer som svenskarna sökte allra mest på. Vi kommer även gå ytterligare in i vissa av de sökningar som upplevde speciellt stort intresse för i år.

Vi presenterar härmed Year in Search 2022.

Sammantaget har Google delat in sökningarna i 8 kategorier:

  • Årets mest trendande sökningar 2022

  • Hur?

  • Vad?

  • Varför?

  • Människor

  • Människor vi mins

  • Underhållning

  • Nyheter och händelser

1. Sport, krig och val topper de mest trendande sökningarna

Vad gäller årets mest trendande sökningar är det dessa som kvalar in:

De mest populära sökningarna definieras av de händelser som drar till sig stor uppmärksamhet. Ett år som har bjudit på otaliga evenemang som lockat både rubriker och sökningar.

I samband med Rysslands invasion av Ukraina såg vi hur det gav stor effekt i sättet vi sökte. Det senaste året har sökordet “Ukraina” haft ungefär 211 000 i månatlig sökvolym. I februari 2022 estimeras den månatliga sökvolymen istället ha uppgått till över 1 000 0000.

Vi har befunnit oss i ett valår – vilken har inneburit att vi både sökt efter valkompasser för att guida oss, och sedermera efter valresultatet.

Två av de tio mest trendande sökningarna kan vi också koppla ihop med Netflix-produktioner. Clark Olofsson, till följd av serien "Clark", med Bill Skarsgård i huvudrollen. Samt seriemördaren Jeffrey Dahmer till följd av Netflix omtalade dokumentärserie ”Monster: The Jeffrey Dahmer Story”.

Slår vi ut årets mest trendande söktermer på en och samma trendgraf ser vi att årets stora sportevenemang står för de absolut högsta topparna. I början av året hade vi OS i Peking och under november och december är det VM som eftersökts.

Årets herrfotbolls-VM, som utspelar sig i Qatar, drar rimligen både till sig ögonen från fotbollsintresserade, men mästerskapet har även varit flitigt omdebatterat, på grund av en mängd kontroverser.

Vad gäller vilka av de trendande sökningarna som varit populärast i olika delar av Sverige ser vi återigen en sportdominans. Majoriteten av alla län har i sina sökningar brytt sig mer om fotbolls-VM än om OS. Dalarna, Jämtland och Västernorrland sticker däremot ut eftersom de istället hade högst sökefterfrågan på vinter-OS.

Gotland är det enda länet där “Ukraina” var årets mest trendande sökning, rimligen med bakgrund i öns geopolitiska läge.

2. En av den vanligaste frågorna som svenskarna ställde sig under året är “hur?”

De vanligaste frågorna under kategorin “Hur?” under 2022:

När det kommer till sakerna vi undrat över ser man tydliga spår i årets stora händelser. Att det har varit ett valår, har ingen gått obemärkt förbi. I september såg vi att det fanns frågetecken kring hur man går tillväga när man ska dra sitt strå till demokrati-stacken. “Hur röstar man?” blev den vanligaste frågan i kategorin “Hur”.

Utöver det ser man tydligt hur frågor kretsande kring Ukraina, krig och Putin varit vanligt eftersökta.

3. Svenskarna ville lära sig mer och ställde sig frågan “vad?”

De vanligaste frågorna under kategorin “Vad?” under 2022.

Val och konflikten i Ukraina är återigen högst upp på dagordningen. Lägg därtill in höstens ekonomiska orosmoment så blir även garantipension, el- och bensinpriser högaktuellt i kategorin “Vad”.

4. Vi frågade oss “Varför” när det kom till krig, strejk, elpriser… och Robinson

De populäraste frågorna i kategorin “Varför”:

Under 2022 väckte många händelser frågor som folk ville ha svar på. Kriget i Ukraina var ämnet som skapade störst sökefterfrågan i kategorin “Varför”.

Topp 3 på de mest populära sökningarna är "Varför krig i Ukraina", "Varför strejkar SAS" och "Varför åkte Tommie ur Robinson?".

I topp 5 fanns dessutom frågor om både elpriser och NATO.

5. Dessa personer var vi extra intresserade av

I en digital värld där sökmotorerna har blivit en central del av våra liv, är det inte konstigt att de personer som är mest sökta på Google troligen också tagit en stor del av våra medvetanden under året. Här ser vi vem eller vilka, som vi varit som mest nyfikna på 2022.

Dessa är de vanligaste sökningar under kategorin “Människor” under 2022:

Clark Olofsson, brottslingen som under året fick en Netflix-serie tillägnad sin livshistoria åtar sig den högsta platsen på listan över de personer som söktes mest på Google 2022.

På listan förekommer bland annat även Melodifestivalvinnaren Cornelia Jakobs, norske skådespelare Grynet Molvig, samt Amber Heard och Johnny Depp som hade en skandalomsusad onlinesänd rättegång.

6. Vi minns Börje Salming, Drottning Elizabeth, Anne Heche och många fler

De populäraste sökningarna i kategorin “Människor vi minns”:

7. Det underhöll vi oss med under året

De populäraste sökningarna i kategorin “Underhållning”:

I kategorin “Underhållning” ser vi sökningar efter tv-serier, spel och filmer. Webbläsarbaserade spelet “Wordle” toppar listan, följt av Netflix-serien Stranger Things och svenska serien Nattryttarna.

8. Kriget i Ukraina, valet och Börje Salmings bortgång var nyheterna som vi sökte mest efter

De populäraste sökningarna i kategorin “Nyheter och Händelser”:

De stora mediehändelserna har vi sett förekomma ofta i årets Year-In-Search. Ukraina, valet och Börje Salmings bortgång har vi både tänkt, reflekterat och sökt på under året.

Analysen genomfördes med data från Google & Ahrefs.

Om du vill ha en analys av hur trenderna ser ut för din bransch kan du begära en SEO-analys av oss. Här kommer vi att ge både insikter och optimeringsmöjligheter att ta med dig in i 2023.

Karolina Thor

Managing Director, Sweden, Norway & Partner

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.