blogg

/

Research

/

0 min read

Year in search: Detta sökte svenskarna efter under 2021!

year in search illustrasjon

Varje år publicerar Google sitt Year in Search, som granskar de mest populära sökningarna under det gångna året. I år har nyhetshändelser och underhållningen spelat särskilt stor roll, vilket tydligt syns i de svenska sökningarna.

Vi har samlat allt för dig här, från de viktigaste frågeorden till de sportevenemang som har haft extra stort genomslag. På samma sätt ger vi dig en uppskattning av totala mängden sökningar, samt vilken som har varit den mest populära månaden. Allt detta är insikter du kan använda om du arbetar med SEO och vill förstå trender bland svenskar 2021.

Vi presenterar härmed Year in Search 2021.

Sammantaget är sökningarna indelade i 6 kategorier:

  1. Hur?

  2. Vad?

  3. Nyheter & Händelser

  4. Sport

  5. Underhållning

  6. Årets mest trendande sökningar 2021

1. En av den viktigaste frågan som svenskarna ställde sig under året är “hur?”

Dessa fem frågor var svenskarna mest nyfikna på:

De mest populära frågorna berör självklart Covid-19 och framtidsutsikterna. Svenskarna undrade vilka framsteg vi har gjort i form av vaccinationer och huruvida 2021 skulle bli året då man äntligen kunde planera inför sommaren igen.

Den kalla och relativt långa vintern fick många att bli intresserade av utomhusaktiviteter, mer specifikt längdskridskor! Det återstår att se huruvida det blir en lika vit vinter i år.

2. Svenskarna ville undersöka nya ämnen djupare och ställde sig frågan “vad?”

Det andra stora frågeordet under 2021 “vad?” gav dessa siffror:

2021 inleddes med ett utbrott av RS-virus som var större än vanligt. Intresset för elbilar verkar inte sakta ner och nu ställs praktiska frågor såsom priset för att ladda sin elbil, särskilt under perioder då elpriserna ökar. Influencers hyllning av tantra fick svenskarna att ställa sig frågan “vad är egentligen tantra?”. När sommaren var över och distansstudier och arbete återigen blev en verklighet undrade många sig vad man kunde göra när man har tråkigt.

Efter den tragiska olyckan den 3:e oktober där konstnären Lars Vilks, som levde under skyddad identitet, gick bort, undrade svenskarna bland annat vad det innebär att vara en skyddsperson.

3. Dessa nyheter och händelser ockuperade våra tankar

I början av året präglades pratet på kafferasterna av det allra senaste kring den spekulativa Gamestop aktien, tyvärr fick ingen inte ta del av trendkurvan förrän i efterhand… Covid-19 fick såklart även en placering i den här kategorin, nu i form av frågor kring covidbevis.

Lars vilks olycka resulterade också i ett enormt söktryck för att ta reda på hans liv. Även mordet på den unga artisten Einar fick många att vända sig till Google för svar. Ingen glömmer heller Christian Eriksens kollaps under EM 2021.

4. Kanske den mest förutsägbara kategorin i år: sport

2021 är året då sport gjorde en stor comeback i våra liv och sökningarna inom kategorin är troligtvis inte en skräll för någon:

5. Underhållning, både på scen och streaming i år

Den här kategorin hade många som kvalade in under slutet av året:

Om vi dessutom tittar på när under året som de var mest aktuella ser vi att Eurovisions efterlängtade återkomst hade den tydligaste peaken medan serier som Squid Game och Knutby var aktuella under en mycket längre period:

6. Årets mest trendande sökningar 2021

Sammanfattningsvis är detta de mest trendande sökningarna under året:

Analysen har sammanställts med data från både Google och Ahrefs.

Om du vill ha en analys av hur dina egna produkter trendar på sökmotorn så kan du begära en SEO-analys av oss. Vi tillhandahåller både insikt och optimeringsmöjligheter hos er verksamhet.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.