blogg

/

SEO

/

0 min read

Bing SEO – Vad är det och hur är din strategi relevant för både Bing och Google?

År 2023 är SEO en viktig del av alla marknadsföringsstrategier online. Även om Google är den dominerande sökmotorn och vårt primära fokus när vi utvecklar SEO-strategier, finns det fortfarande andra sökmotorer som spelar en viktig roll i SEO-världen. En av dessa sökmotorer är Bing.

Bing cover

År 2023 är SEO en viktig del av alla marknadsföringsstrategier online. Även om Google är den dominerande sökmotorn och vårt primära fokus när vi utvecklar SEO-strategier, finns det fortfarande andra sökmotorer som spelar en viktig roll i SEO-världen. En av dessa sökmotorer är Bing.

Bing är en sökmotor som har varit under radarn av många SEO-specialister i flera år. Men idag är Bing mer relevant än någonsin. Det beror på att en SEO-strategi riktad mot Google också till stor del återspeglas i resultaten i Bing, medan optimering mot Bing också till stor del leder till bättre ranking i Google. År 2023 är Bing fortfarande en av de största sökmotorerna med en betydande andel sökningar globalt.

Dessutom finns det en rad unika faktorer kring Bings sökalgoritm, som gör den extra aktuell 2023. Anledningen till att de får fler och fler användare just nu tror de själva beror på användningen av AI och chatbot-funktioner, som skiljer sökmotorn från Google. Just därför kan Bing också spela en viktig roll i alla företags SEO-strategier och det är värt att överväga att inkludera Bing i sin marknadsföring 2023.

I det här inlägget kommer vi gå in mer i detalj varför man bör inkludera Bing sökmotor, hur den skiljer sig från Google och hur du kan anpassa din SEO-strategi till båda sökmotorerna.

Vad är Bing?

Bing är en sökmotor utvecklat och ägt av Microsoft Corporation, lanserat 2009. Bing använder algoritmer för att indexera och organisera information från miljarder webbsidor, vilket gör att användare kan söka efter information om vilket ämne som helst.

Förutom sökerbjudanden, erbjuder Bing också ett antal andra tjänster och funktioner, inklusive kartor, bilder, videor och översättning. Bing är tillgängligt för alla enheter och har integrerats med flera andra Microsoft-produkter som Windows, Edge och Xbox.

Sedan lanseringen 2009 har Bing lagt till flera uppdateringar och funktioner till sin sökmotor. Senast fick Bing mycket mediebevakning efter sin uppdatering för att införliva AI-drivna sökfunktioner som en chattfunktion i sin sökmotor.

Fördelar med Bing sökmotor

Förutom att Bings marknadsandel ständigt växer finns det även andra anledningar till att optimera din webbplats för Bing sökmotorn. Här är de tre största anledningarna:

  1. Mindre konkurrens- Även om Bings sökmotor bara har 8% av sökanvändarnas marknadsandel, är det fortfarande miljontals med människor som du kan nå ut till. Med Bing får du därför fortfarande mycket söktrafik men med betydligt mindre konkurrens.

  2. Vissa demografiska platser använder sig mer av Bing- Om du vill rikta in dig på vissa demografer kan Bing vara svaret.  

  3. Stabila algoritmer- Googles SEO kan uppfattas svåra då det ständigt ändrar deras algoritmer. Bings algoritmer försöker hållas användarvänliga så att företag ska välja deras plattform och håller därför sina algoritmer stabila.

Bing vs Google: 5 sätt Bings algoritm skiljer sig från Googles

Bings algoritm skiljer sig från Googles på flera sätt. Några av de mest anmärkningsvärda skillnaderna inkluderar:

  1. Bedömning av relevans och auktoritet: Bing bedömer relevansen och auktoriteten för en webbplats baserat på ett antal faktorer som; sökordsanvändning, inkommande länkar, användarbeteende, innehållskvalitet, lokal relevans och sociala signaler. I synnerhet skiljer sig lokalisering och påverkan av sociala medier från Googles algoritm.

  2. Indexering av grafiskt innehåll: Bing indexerar grafiskt innehåll som bilder, videor och ljudfiler på ett mer omfattande sätt än Google. Genom att genomsöka och identifiera grafiskt innehåll som är kopplat till innehåll på en sida kan Bing bättre identifiera sökord, sammanhang och avsikt.

  3. Det gör att Bing kan indexera och visa dessa typer av innehåll i sökresultaten på ett mer exakt sätt. Här är Bing därför särskilt relevant för företag som fokuserar på visuellt innehåll.
    Allt du bör veta om indexering och hur du snabbar upp processen

  4. Prioritera lokala sökresultat: Bing prioriterar lokala sökresultat mer än Google. Det betyder att om du söker efter en lokal företagsplats kommer Bing att ge dig mer relevanta resultat nära din plats. En hemsidas relevans baseras därför också på om den är relevant för användaren inom ett visst område eller inte.

  5. Använda klickfrekvens (CTR): Bing tar mer hänsyn till CTR som en faktor för en sidas relevans och auktoritet. CTR mäter antalet gånger en användare klickar på en webbplats från sökresultaten.
    Det betyder att det är viktigt att skriva attraktiva och relevanta metatitlar och metabeskrivningar för att uppnå bra organisk ranking i Bing.

Bing Webmaster-verktyg för spårning och optimering

Welcome to Bing Webmaster Tools. Visar Google search Console och Microsoft b

Bing Webmaster Tools är en gratis onlinetjänst från Microsoft som låter dig spåra och optimera en webbplats för Bings sökmotor. Bing Webmaster Tools ger dig möjlighet att spåra klassisk SEO-statistik som visningar, klick och CTR. Samtidigt har verktyget en "Bing Site Explorer", som visar hur ens hemsida är indexerad och optimeringsmöjligheter.

Bing webbmasterverktyg kan också användas för att identifiera de nyckelord som din webbplats rankas för och för att följa utvecklingen över tid. Här kan du även söka efter nya nyckelord som bör införlivas i strategin.

Verktyg för webbansvariga ger också tillgång till ett antal rapporter som identifierar tekniska problem som genomsökningsfel, 404-sidor och sidhastighet. Därför kan Bing Webmaster Tool betraktas som ett verktyg som kombinerar det bästa av välkända verktyg som Ahrefs och Google Search Console.

Hur du anpassar din SEO-strategi till Bing och Google

Även om Bing och Google har vissa skillnader i sina algoritmer och sökresultat, finns det fortfarande några vanliga grundläggande principer för SEO som kan hjälpa dig att nå framgång i båda sökmotorerna. Här är tre strategiska element som du bör införliva för att bemästra den organiska rankningen i både Bing och Google.

Fokusera på kvalitetsinnehåll

Både Google och Bing prioriterar kvalitetsinnehåll som är relevant, informativt och engagerande för användaren. I din SEO-strategi bör du därför se till att du producerar innehåll av hög kvalitet.

Även om Google och Bing har vissa skillnader i hur de utvärderar sökord, kan du fortfarande använda vanliga SEO-principer för att optimera mot specifika sökord. Detta inkluderar att välja relevanta sökord och placera dem strategiskt på din sida.

Optimering för mobil

Både Google och Bing prioriterar mobiloptimering i sina rankningsalgoritmer. Mobiloptimering omfattar både en responsiv design och snabb laddningstid. Detta kan inkludera att minska bildstorlekar, minimera användningen av tunga element och optimera serverns svarstid.

Bygg auktoritet med länkar

Båda sökmotorerna använder länkar som en indikator på auktoritet och relevans. Med tiden kommer det därför att vara relevant att fokusera på att bygga auktoritet genom externa länkar av hög kvalitet från auktoritativa källor samt genom en stark intern länkstruktur på din sajt.

Frida Jungermann

Director, Consulting

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.