Case

Såhär kick-startade Brøndsholm sin verksamhet i Sverige

Kategori

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Brondsholm X Bonzer cover photo

Key Results

  • Ökning i organisk trafik i månaden: 1071%

  • Ökning av organiska keywords på sida 1: 938%

  • Ökning i traffic value: 1550%

Brøndsholm är en verksamhet som trots sin unga ålder på den svenska marknaden, varit verksam under snart 100 år. Verksamheten tar nu form online och  för en webshop som Brøndsholm är trafiken in till hemsidan fullkomligt vital. Samarbetet mellan Brøndsholm och Bonzer har pågått under en längre tid och efter att ha sett stor framgång för deras organiska trafik för den danska delen av verksamheten, fick vi i augusti 2020 klartecken på att dra igång arbetet på deras svenska domän brondsholm.se.

Samarbete mellan Brondsholm.se och Bonzer

Trots att Brondsholm som företag, och Bonzer går längre bak i tiden så har samarbetet på den svenska sidan inte mer än 6 månader på nacken. Fokuset har från början varit att driva in trafik till de viktigaste produktkategorierna för verksamheten.

Vilka är Brondsholm.se?

Brøndsholm är en verksamhet som riktar sin försäljning mot både verksamheter och privatpersoner. En webshop som samlat allt kunden kan tänka sig inom dekoration och interiör - oavsett om det är en butik eller ett hem som skall inredas. Som mycket av en butiksinredning är, så är Brondsholms sortiment till stor del uppbyggt efter säsongen. Därför hittar du allt från stora konstgjorda julgranar till plastblommor i alla sorter och färger.

Efter att ha levererat dekorationsmaterial i Danmark sedan 1924, var det i 2020 dags att nå de svenska kunderna. Strategin var är att genom den svenska webshopen, kunna leverera samma produkter med samma fina kundservice och engagemang som gjorts i Danmark.

Kraftig ökning av organiska keywords

Ett av huvudfokusen på ett SEO-arbete är som bekant att öka den organiska trafiken in till hemsidan. Detta görs på flera sätt, men en nyckel är att träffa så många och relevanta keywords som möjligt. Genom att ligga högt i på Googles SERP (Search Engine Result Page) och på flera sådana ökar man sannolikheten att användare hittar till just din sida.

Totala keywords

Som ett resultat av on-page SEO med fokus på bland annat optimering av hemsidans viktigaste kategorisidor kan vi se en stor ökning i totala keywords.

I starten av samarbete (augusti 2020):

I dagsläget (mars 2021):

I starten av samarbetet hittade vi tillsammans fram till de keywords som skulle ligga som fokus för SEO-arbetet.  Det är keywords bestående av produkter som är viktiga för verksamhetens omsättning och därför de viktigaste keywords:en att få upp bland de högre placeringarna. Nedan kan vi se utvecklingen av två av dessa keywords position bland sökresultaten.

Ökad synlighet på Google

Genom att höja placeringarna på viktiga keywords med hög sökvolym ser vi en fin och viktig ökning av den organiska trafiken till sidan sedan augusti 2020.

Hur har vi kommit hit?

  • Som en webshop med många olika artiklar i sortimentet är hemsidan uppbyggd av flera olika kategorier. Ett stort fokus har varit att strategiskt arbeta med optimering av content på dessa kategori och produktsidor.

  • I kombination med optimering av kategoritexter har vi även haft fokus på intern linkbuilding. Det har bland annat skett genom att länka internt från en sida med hög trafik till en som vi gärna vill öka konverteringar och trafik på. Vi kollar då på vilka sidor som drar in mest trafik och ser till att länka från dem.

  • Teknisk SEO. Genom att ta hand om den tekniska delen av hemsidan, har vi kunnat säkerställa ett högt "Health Score" på hemsidan. Idag har Brondsholm.se ett Health Score på 88. Det betyder att inget tekniskt hindrar utvecklingen av vårt arbete på hemsidan.

“Under en längre period tappade vi i placeringar på den organiska profilen i Danmark. Därför letade vi efter en ny samarbetspartner som kunde hjälpa oss att vända den negativa utvecklingen. Valet föll då på Bonzer som efter en inledande analys kom fram till mål och strategi för våra 3 shops och då även att kick-starta vår nya Brondsholm-webshop i Sverige. Några få veckor senare vände utvecklingen, tillväxten och vi fick rättat de de tekniska fel samt utvecklat nya texter och verktyg.

Genom hela processen har en duktig och dedikerad kontaktperson arbetat proaktivt med alla avtalade uppgifter. Vi är mycket glada och nöjda med samarbetet.

Irena Sibbern, Brøndsholm

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.