Case

Artlands organiska trafik såg en tillväxt på 100.000 besökare i månaden

Kategori

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

  • Ökning i organisk trafik i månaden: 241%

  • Ökning i impressions på Google: 3.431%

  • Ökning i organiska keywords på sida 1: 240%

Bakom Artland står två danska män, men deras ambition har alltid varit internationell. Visionen är att vara “go to” plattformen oavsett om du skall sälja, köpa, läsa om eller se på konst.

Plattformen har haft en stor potential ända från start. Sedan uppstart av samarbetet har vårt gemensamma mål varit att uppfylla Artlands fulla organiska potential.

Övergripande utveckling

Vi har arbetat holistiskt med hemsidan, då det är på så sätt som vi kan uppnå bäst resultat.

SEO-situationen i september 2019

Innan vårt samarbete drog igång, så arbetade Artland med content på domänen “Artlandapp.com” och hade nästan ingen trafik på huvuddomänen “Artland.com”. Därför bestod den första uppgiften i att samla de två domänerna i en - utan att tappa någon trafik. En ytterst tekniskt uppgift sett med SEO-glasögon.

Det stora “droppet” visar när sidan blev flyttad från artlandapp.com till magazine.artland.com och allt innehåll blev 301 redirected till den nya domänen.

SEO-situationen i maj 2020

Stigning i organisk trafik per månad

Artland har sett en löpande och stabil utveckling i den organiska trafiken genom vårt samarbete, men under våren 2020 tog det verkligen fart.

Den dagliga trafiken steg från ca. 1.500 till mer än 5.000 på bara 2 månader.

Utveckling i organiska keywords

Artland är en stor plattform, därför såg vi snabbt en stor potential ia att arbeta med de konstnärer, gallerier och utställningar som Artland har i deras portfölj.

Med hjälp av automatiserad content-produktion, kunde vi snabbt skapa ett massor av unika beskrivningar till dessa tusentals URLer.

Detta resulterade i nedanstående explosiva utveckling i keywords.

Utveckling i antal länkande domäner, som påverkar DR

Det har varit fokus på att skapa en organisk linkbuilding strategi med bland annat Digital PR och datadriven outreach.

I samarbete med Artland själva, så det kommit flera dofollow länkar under tiden, bland annat dessa:

Så vad har vi gjort?

  • Artland hade redan mycket bra content när vi startade vårt samarbete i maj 2019. Content var relevant, välskrivet, visuellt och helt enkelt spot on E-A-T faktorn som Artland besitter inom konstområdet. Dock var en stor del av content som inte presterade organiskt, vilket innebar att många användare aldrig hittade till detta välskrivna innehåll. Här har vi fått gjort en omfattande Content Audit, som ligger till grund för att uppnå innehållets fulla potential.
    Effekt: En kraftig stigning i antalet keywords som rankar på sida 1 och driver trafik till sidan.

  • Vi satte ihop Artlands två domäner: artlandapp.com och artland.com. Detta konsoliderade domänstyrkan då båda domäner hade länkar och trafik. Artiklar från artlandapp.com (idag Artland.com) blev flyttade till subdomänen magazine.artland.com
    Effekt: Konsolideringen resulterade i att DR steg explosivt då länkar blev redirected och samlade på ett ställe.

  • Uppbyggnaden av en länkprofil för Artland bestående av länkar som har trovärdighet, relevans och auktoritet. Länk-taktiker som har fungerat väl för Artland är broken linkbuilding och skyscraper. Detta har varit en viktigt ingrediens i få upp Artland på Google bland de viktigaste keywordsen. 
    Effekt: DR (Domain Rating) har stigit från 35 i maj 2019, till 63 i april 2020.

  • Vi har rådgivit och delvis utfört en Digital PR pitch som baserat på Artlands 3D utställnings-universum och den världssituation vi befinner oss i. 
    Effekt: Länkar från auktoritära domäner som Forbes, DR, Washington Post och Elle Decor.

  • Vi har rådgivit och hjälp till med utförandet av en automatiserad content-strategi, där vi genom “robotar” har lagt till utökade beskrivningar till tusentals URLer. 
    Effekt: Antalet keywords som Artland nu hittas på har ökat till mer än 130.000.

"Bonzer har sedan starten av samarbetet varit lika ambitiösa som vi själva har varit och tagit vår organiska trafik till oväntade höjder.

Man kan märka att de blivit en fast del av vår verksamhet - och det är ovärderligt. Istället för att fokusera på att räkna timmar och fakturering, fokuserar de på värde och output.

De brinner för vår framgång vilket genomsyrar deras arbete då det alltid är av högsta kvalité om de så rör sig om linkbuilding eller rådgivning på de tekniska aspekterna av SEO.”

Mattis Curth, CEO, Artland

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.