Case

Hur Cardrop ökade sin organiska trafik med 227 % genom samarbete med Bonzer

Klient

Cardrop

Kategori

service

Konsulter

Frida Jungermann

Karolina Thor

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.

Introduktion till Cardrop

2014 startades bolaget Cardrop med idén att ge privatpersoner bättre affärer när de skulle sälja sina bilar. 

Cardrop är ett företag som har utvecklat en digital tjänst för att sälja bilar. Med Cardrop kan bilägare få bud på sina bilar från flera handlare på en gång, utan att behöva lägga upp en annons eller möta upp eventuella köpare. Det är upp till bilägaren att acceptera det högsta budet eller inte. Om det görs lämnas bilen in på en besiktning och betalningen sker direkt. Cardrop har varit verksamma sedan 2014 och har många nöjda kunder som vittnar om en smidig och trygg affär. 

Cardrop ville erbjuda en ny och bättre lösning för att sälja bilar, men de stod inför en tuff utmaning. Bilbranschen är en etablerad bransch med hård konkurrens och stora aktörer. Många bilägare är vana vid att sälja sina bilar på traditionella sätt, såsom via annonser eller den lokala bilhandlaren. Cardrop behövde nå ut till sin målgrupp och övertyga dem om fördelarna med deras tjänst. De behövde också skapa ett starkt varumärke och en tydlig position på marknaden.

Som hjälp i utmaningen vände sig Cardrop till Bonzer, en specialiserad SEO-byrå. Bonzer tog sig an uppdraget att hjälpa Cardrop att optimera sin hemsida och sin digitala marknadsföring i stort för att öka sin synlighet, sitt varumärke och sin försäljning. I nästa avsnitt ska vi berätta mer om hur Bonzer gjorde det.

Strategi och utförande

Historien startar i september 2020. Bonzer började med att analysera Cardrops hemsida, konkurrenter och potentiella sökord. De identifierade de viktigaste söktermerna som Cardrops målgrupp använde när de letade efter information om att sälja sina bilar. För ett projekt som pågått i snart 3 år, har denna typ av analyser skett löpande för att utveckla och hänga med i branschförändringar. 

Utifrån inledande analyser tog Bonzer fram en strategi för att förbättra Cardrops SEO. Strategin bestod av fyra huvudområden:

Teknisk optimering: Bonzer såg till att Cardrops hemsida var snabb, mobilvänlig, säker och lätt att indexera för sökmotorerna. Det elimenerades eventuella fel, brister eller hinder som kunde påverka hemsidans prestanda eller användarupplevelse. Detta har också gjort löpnande under samarbetets gång. 

Innehållsproduktion: Bonzer skapade relevant, attraktivt och värdeskapande innehåll för Cardrops potentiella kunder. Produktion av artiklar, guider, tips och råd om hur man säljer sin bil på bästa sätt. Även användning av statistik, fakta och infografik för att styrka sina argument och bygga förtroende som en trovärdig aktör på marknaden. Målet var, och är fortsatt pågående, att täcka hela sök-området kopplat till försäljning av bil på domänen. 

Länkbyggnad: Bonzer arbetade med att öka Cardrops auktoritet på nätet genom att skaffa länkar från andra relevanta och trovärdiga hemsidor. Här använde Bonzer olika metoder, till exempel djupgående artiklar baserad på statistik och infografik för att skapa innehåll värt att länkas till. 

Här är några exempel på hur Bonzer skapade relevant, attraktivt och värdeskapande innehåll för Cardrops potentiella kunder:

  • En artikel om hur man värderar sin bil på ett rättvist sätt, med tips på vad man ska tänka på och vad som påverkar bilens värde.

  • En guide om hur man förbereder sin bil inför försäljning, med råd om hur man rengör, fotograferar och dokumenterar sin bil för att få ett högre bud.

  • En jämförelse mellan olika sätt att sälja sin bil, med för- och nackdelar med att sälja privat, via bilhandlare eller via Cardrop.

  • En artikel med tillhörande infografik som visar på statistik och fakta om bilförsäljning i Sverige, såsom antal sålda bilar, populäraste märkena och trender i elbilsmarknad

Vad är resultatet för Cardrop? 

Ett av de viktigaste målen för Cardrop var att öka sin synlighet på Google och nå ut till fler potentiella kunder som sökte efter information om att sälja sina bilar. För att uppnå det målet arbetade Bonzer med att optimera Cardrops hemsida för de sökord som var relevanta för deras tjänst och deras målgrupp. Bonzer gjorde en grundlig sökordsanalys och identifierade de mest sökta och konkurrenskraftiga sökorden inom bilförsäljning. Därefter skapades innehåll som matchade sökintentionen och användarbehovet bakom varje sökord. 

Cardrop har sedan september 2020 ökat sina organiska sökord med 1010 %. Det betyder att Cardrop nu syns på Google för fler än 1600 olika sökfraser som, mer eller mindre, har med bilförsäljning att göra.

Ett annat viktig nyckeltal som visar på Cardrops framgång är det organiska trafikvärdet. Trafikvärde är ett mått på hur mycket det skulle kosta att köpa samma mängd trafik från Google Ads som man får organiskt från Google. Ju högre trafikvärde, desto mer pengar sparar man på att ha en bra SEO. Mellan perioden september 2020 till april 2023 har Cardrops trafikvärde ökat med hela 12213 %.

Inte nog med att Cardrop ökning i sökord och trafikvärde, de har också ökat sin organiska estimerade månatliga trafik med 227 %. Det innebär att Cardrop har mer än tredubblat antalet besökare som kommer till deras hemsida från Google på mindre än tre år.

Summering

Cardrop är ett företag som vill göra det enkelt och tryggt för privatpersoner att sälja sina bilar, men de stod inför en tuff utmaning att nå ut till sin målgrupp och konkurrera med andra aktörer på marknaden. Bonzer analyserade Cardrops situation, utformade en strategi och genomförde olika åtgärder för att förbättra Cardrops SEO, såsom teknisk optimering, innehållsproduktion, länkbyggnad och konverteringsoptimering. Resultatet: Cardrop ökade sina sökord, trafik, traffic value och leads avsevärt och sparade stora summor på att ha en bra SEO. 

Vill du du veta mer om din SEO-situation och hur du kan arbeta strategiskt för att expontentiellt öka din organiska trafik? Ansök då om en gratis SEO-analys hos Bonzer.

Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?

Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.