Kategori
Konsulter
Frida Jungermann
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.
Ökning i antal sökord: 234%
Ökning i antal sökord i topp tio: 143%
Ökning i trafikvärde: 184%
Ökning i impressions: 206%
I Mars 2021 inleddes samarbetet mellan den expanderande restaurangkedjan Brödernas och Bonzer. Vid tidpunkten detta case skrivs har samarbetet pågått i strax över 7 månader och resultaten har varit framgångsrika. I denna artikel ska vi gå igenom:
Vilka är Brödernas?
Hur nådde vi hit?
Skräddarsydd strategi
Content
Link building
Resultat
Det är få som undgått restaurangkedjan Brödernas kraftiga expansion de senaste åren. Bakom kedjan, vars stora fokusområde är högkvalitativa hamburgare, står bröderna Joakim och Jonas Wiklander samt NHL-stjärnan Mika Zibanejad och hans bror, tillika agent, Monir Kalgoum.
Bonzer fick under våren 2021 uppdraget att ta vara på den expansionstakten även i SEO-väg. Hamburgar-boomen har slagit till i Sverige sedan en tid tillbaka. Det gör att det redan finns etablerade aktörer på marknaden. I vissa fall skiljer det så lite som 50 meter mellan Brödernas och någon av branschkollegorna. Det behövdes en genomtänkt strategi som skulle ta vara på det Brödernas momentum. En gemensam och ambitiös vision antogs där Brödernas SEO-resa snabbt skulle ge resultat.
För att bygga upp Brödernas organiska synlighet skräddarsyddes en strategi utifrån den situation Brödernas befann sig i. Det innebar att vi med ett agilt arbetssätt kunde allokera våra resurser för att ge så stort affärsmässigt värde som möjligt.
Den viktigaste trafiken för Brödernas blir naturligt den som kommer från kompisgäng, kollegor och familjer som letar efter något gott att äta i sitt närområde. De viktigaste sidorna blir därmed Brödernas landningssidor för respektive restaurang. Genom att ranka på både högre positioner och på fler relevanta sökord var målet att det skulle öppnas fler vägar ledandes till Brödernas för hamburgerälskare Sverige över.
SEO-strategin som vidtogs vara därför byggd för att prestera bra på de lokala sökningarna. I huvudsak består denna strategi av två grundpelare:
Producera innehåll anpassat efter lokala sökmönster
Bygga starka länkar från sidor med lokal relevans
Brödernas öppnar restauranger i hög takt vilket innebär att vi behöver anpassa produktionen av SEO-content. Istället för ett initialt content-sprint fördelades produktionen ut på varje månad för att hålla jämt tempo med öppningarna. Det innebar att vi snabbt kunde nå synlighet i sökresultaten i samband med att en ny restaurang lanserades.
Sökmönster kan variera stort från område till område. Vissa specifika gatunamn, namn på stadsdelar eller andra landmärken, är saker som används när man vill hitta en restaurang nära sig. Att analysera befintliga sökbeteenden hjälper oss därmed att rikta oss till vad målgruppen faktiskt söker efter. Med hjälp av databaserad sökordsanalys kunde Brödernas landningssidor tillhandahålla content anpassad efter vad som efterfrågas. Och därmed få bättre förutsättningar att driva trafik som faktiskt leder till bokade bord.
När det kommer till att nå höga positioner på geografiskt inriktade sökningar blir länkar från hemsidor med lokal relevans en viktig förutsättning. Det kan kan exempelvis vara från lokal media vars innehåll kretsar kring en viss ort. En länk från en sådan hemsida ger i sin tur ett högre lokalt SEO-värde. Det innebär att Brödernas restaurangsidor kommer ha bättre förutsättningar att ranka högt på lokala sökord. Länkstrategin som vidtogs innebar att vi på ett effektivt sätt kunde bygga de länkar som ger de bästa förutsättningarna att ranka på sökorden som är allra viktigast affärsmässigt.
Genom att skriva SEO-anpassat och unikt content till respektive landningssida har det totala antalet keywords ökat lavinartat. På liknande sätt har även antalet sökord i så väl topp tio som topp tre mer än dubblerats under perioden. Med en länkstrategi som premierar de affärsmässigt viktiga sökord har vi snabbt kunnat klättra i samband med nyöppningar. Högre positioner och fler sökord har i sin tur lett till att Brödernas synlighet i sökresultaten mer än fördubblats sedan starten på samarbetet.
Ökning i total keywords: +8251 (motsvarande 234%)
Ökning i keywords i topp tio: +629 (motsvarande +143%)
Ökningen i keywords i topp tre: +200 (motsvarande +117%)
Ökning i impressions: 206%
Organiska sökord (keywords) påvisar hur många ord och fraser som sajten syns på i sökresultaten. Det är sedan i top 3 som majoriteten av trafiken finns att hämta.
Impressions är ett mått som påvisar synligheten i sökresultaten. En impression motsvarar ett tillfälle som hemsidan synts i sökresultaten.
Trafiken som högre positioner på fler sökord medför har även ett kommersiellt värde. Traffic Value är ett mått som Ahrefs använder sig av för att mäta vad den organiska trafiken hade kostat med pay-per-click. Trafik som har ett starkt affärsmässigt värde tenderar ha en högre cost-per-click. Det är med andra ord inte ett direkt mått på vad trafiken innebär konverteringsmässigt, men är oavsett en indikator på att trafiken har ett kommersiellt värde, som andra är beredda att betala för.
Behöver ni mer organisk trafik och konverteringar?
Låt oss kika på ert case, och se vad som skall till för att ni ska få mer synlighet i er marknad.